• Senatorii PNL s-au abţinut de la vot susţinând că legea nu este predictibilă
• Traian Băsescu: "Legea este făcută în baza negocierilor personale ale domnului Dragnea"
Senatorii au votat, ieri, ce-a de-a doua formă a legii offshore din ultimele trei luni, act normativ care, prin prisma modificărilor făcute, dă satisfacţie operatorilor economici. Actul normativ a trecut de Senat cu 81 voturi pentru, 9 voturi împotrivă şi 15 abţineri.
Astfel, după art. 20 s-a introdus art. 20 indice 1 care prevede că "regimul de redevenţe şi regimul fiscal nu se vor modifica, indiferent sub ce formă, în favoarea sau în defavorarea titularilor de acorduri, pe toată durata acordurilor şi a prelungirilor subsecvente. De asemenea, cota procentuală prevăzută la art. 20 nu va creşte pe toată durata acordurilor".
Referitor la redevenţe, a fost respins amendamentul propus de senatorii USR prin care se solicita ca titularii de acorduri petroliere din perimetrele offshore aflaţi sub incidenţa noii legi, să beneficieze de nivelul de redevenţă, de cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferente acestor cote şi de reglementările fiscale existente la data intrării în vigoare a prezentei legi pentru o perioadă de minim 10 ani, urmând ca, după această perioadă, să fie încheiate noi acorduri cu ANRM.
Operatorii din perimetrele offshore şi-au văzut satisfăcută doleanţa cu privire la deducerea din impozitul pe profit a valorii investiţiilor pe care le vor realiza în domeniul upstream.
Principalele amendamente adoptate, propuse de PSD, se referă la posibilitatea ca investitorii să-şi deducă banii din investiţia făcută şi la preţul de referinţă.
Preşedintele Comisiei pentru energie, Gheorghe Marin, a declarat că investitorul poate să-şi deducă maximum 60% din valoarea veniturilor suplimentare la investiţia făcută: "Din sumele încasate la bugetul de stat pe toată perioada exploatării, noi nu vom pierde niciun leu. Toate investiţiile pe care le fac investitorii sunt avizate de către Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, deci investiţia respectivă trebuie recunoscută şi avizată de către ANRM, acolo se strâng toate investiţiile şi sunt recunoscute".
Astfel, conform Anexei 2 din noul proiect al legii offshore indicele VI din formula de calcul reprezintă "valoarea cumulată a investiţiilor în segmentul upstream, înregistrate în evidenţa contabilă potrivit reglementărilor legale în vigoare, de la intrarea în vigoare a legii până în luna pentru care se calculează impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore inclusiv, precum şi valoarea cheltuielilor aferente investiţiilor din programele de lucrări realizate şi raportate către ANRM, în baza acordurilor petroliere, care au fost înregistrate în evidenţa contabilă până la data intrării în vigoare a legii, din care se scade valoarea cumulată a impozitelor asupra veniturilor suplimentare offshore calculate, dar nedatorate până în luna respectivă, în urma aplicării deducerii pentru investiţii. În scopul determinării impozitului datorat în fiecare perioadă de referinţă, investiţiile pot fi deduse în limita impozitului calculat".
Totodată, la art. 19 s-a introdus după alineatul 1 un nou text care stipulează că "prin venit suplimentar se înţelege diferenţa dintre preţul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producţia internă proprie din perimetrele offshore şi preţul de achiziţie al gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi noncasnici în anul 2012, respectiv 45,71lei/MWh, înmulţită cu volumele de gaze vândute din producţia internă din perimetrele offshore".
De asemenea s-a modificat alineatul 2 al art. 19 care prevede că impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore se va calcula conform Anexei 2, dar din acesta se va deduce valoarea investiţiilor făcute în segmentul upstream.
• Opoziţia va ataca la CCR noul act normativ
Deşi au fost de acord cu deducerea din impozit a valorii investiţiilor făcute în segmentul upstream, senatorii PNL s-au abţinut de la vot susţinând că legea nu este predictibilă, deoarece se introduce un nou sistem de impozitare şi un nou preţ de referinţă.
De asemenea, senatorii PNL susţin că impozitul pe activitatea din perimetrele offshore ar trebui să intre la bugetul statului şi nu într-un fond special. Senatorii USR au votat împotrivă, deoarece, în opinia lor, scutirile acordate companiilor din domeniu se vor tripla, ajungând la peste 11 miliarde de dolari şi că astfel, prin noile modificări, se acordă mai multe drepturi operatorilor economici decât în forma iniţială a legii.
Senatorul PMP, Traian Băsescu, a susţinut că opoziţia va ataca legea la Curtea Constituţională: "Auzim în lege că jumătate din cantitate va rămâne în România să o tranzacţionăm noi. Este o stupizenie. Legea este făcută în baza negocierilor personale ale domnului Dragnea şi nu ţine cont de un lucru esenţial: România trebuie să îşi pună problema ce redevenţe trebuie să fixeze pentru a relansa economia românească. (...) În momentul de faţă, nu putem consuma gazele din Marea Neagră. România nu trebuie să fie doar o ţeavă pentru export. (...) Sunt de acord ca investitorii să îşi recupereze investiţiile, dar nu oricum".
Odată aprobată modificarea în Senat, legea a fost trimisă Camerei Deputaţilor care o va introduce pe ordinea de zi a următoarei şedinţe de plen. După ce va fi votată şi de deputaţi, noua lege privind perimetrele offshore va fi trimisă spre promulgare preşedintelui Klaus Iohannis.
• Contre între Ponta şi Dragnea pe legea offshore
Referitor la modificările făcute, ieri, în Senat cu privire la acest act normativ, deputatul Victor Ponta, liderul Pro România a spus că legea a fost schimbată total, fără niciun fel de dezbatere, susţinând: "O să cerem şi o să facem în zilele următoare o analiză a ceea ce s-a întâmplat şi se întâmplă cu legea de exploatare de gaze din offshore. E foarte clar că iarăşi e vorba de o negociere personală a domnului Dragnea. Fără transparenţă, fără ca nimeni să ştie de ce se schimbă legile. Am înţeles, zicea domnul Vâlcov, că cine schimbă un cuvânt e înaltă trădare, văd că acum se schimbă legea cu totul la Senat. Nu există niciun fel de dezbatere, nu există niciun fel de studiu de impact, nu există o consultare şi o prezentare publică a efectelor şi, dacă nimeni altcineva, nici de la opoziţie nu poate să o facă, o să facem noi această analiză, o prezentăm şi atunci când vine din nou la Cameră la vot o să prezentăm un punct de vedere profesionist, ceea ce, din păcate, nu există".
Victor Ponta a mai afirmat că Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor, "tratează resursele noastre naturale ca pe ceva care se negociază pentru interesul său personal".
Legat de acest act normativ, preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea a spus că prin noile amendamente "statul român va avea aceleaşi beneficii majore, şi anume 50% din producţia de gaze, care se va tranzacţiona pe piaţa din România, şi impozitul pe venitul suplimentar, care vine în plus faţă de redevenţe. A treia chestiune care a fost eliminată de fapt la Camera Deputaţilor: nu se îngheaţă fiscalitatea generală, ci doar regimul fiscal specific pentru offshore, respectiv redevenţa respectivă şi impozitul pe venitul suplimentar".
În privinţa mecanismului de deducere a investiţiilor, el a precizat: "Problema se pune dacă investiţiile se deduc într-o perioadă mai lungă sau într-o perioadă mai scurtă, neavând niciun fel de influenţă a sumelor pe care statul român le va câştiga datorită legii respective. Asta e de fapt toată discuţia, şi anume dacă se pune limita de 60% din venit, până la care se poate deduce investiţia în perioada de referinţă respectivă - lună, an şi aşa mai departe - sau 60% din impozitul pe venitul suplimentar. Şi într-un fel, şi în altul discutăm de aceeaşi sumă care se deduce şi de aceeaşi sumă care rămâne la statul român".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2018, 08:50)
Norvegia ce redeventa aplica?Este mai mica sau mai mare fata decat este prevazuta pentru noi?Numai prin faptul ca este unul din grupul asasinilor economici trebuie sa-i cantam in struna?
2. Dragnea liberteste iar romanul plateste
(mesaj trimis de Tot eu în data de 25.09.2018, 10:42)
Din cate inteleg investitia (adica cheltuiala) se transfera catre romani prin deducerea ei din impozitul pe profit. Adica, ei raman cu profitul iar noi ramanem cu cheltuiala pe care ne-o transfera sub forma de impozit pe profit neachitat!! Ne costa scump si pe toate planurile libertatea lui Dragnea
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2018, 14:12)
Dragnea le va stopa legea bunului plac în Camera Deputaților, iar securiștii tăi vor suferi mult pentru promisiunile pe care le-au făcut bandiților.
Raptul protejat de Securitate ne costă scump, procuratura securistă ne costă scump, în timp ce referendumul din 2012, dacă ar fi trecut, ne scăpa de Securitate cu vreo 5 ani mai devreme.
2.2. Vai de capul tasu de pesedeu! (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Mariana în data de 25.09.2018, 14:51)
vai de capul tau de pesedeu fara nici o notiune economica! E normal ca o parte din investitiile imense sa fie deduse. Tu te-ai duce sa cheltuiesti degeaba bani pe la niste prosti care stau cu gura cascata sa le curga ceva din opere de caritate?
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2018, 15:10)
O parte? In document nu se mentioneaza "o parte" ci "investitiile"
Eu, ca roman in tara mea, daca investesc un ban intr-o afacere deschisa aici (cu banii mei si pe riscul meu) imi returneaza cineva macar "o parte" din banii chelltuiti? NU! Riscul este al meu, la fel banii, la fel timpul consumat iar impozitele sunt ale statului. Sa deduca cheltuielile din venituri prin diminuarea profitului (asa cum este normal) si nu din impozitul pe profit!!!!
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2018, 16:06)
Mergi si tu in SUA, în Austria și oriunde vrei tu, investitiile îți sunt deduse pentru că ai noțiuni de economie. :))
Propagandă securistă face ravagii printre tălâmbi.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.09.2018, 08:27)
Sa intelegem ca investitiile deduse ,"tu ai construit eu iti dau banii inapoi pe ele " reprezinta o cumparare" un transfer de proprietate asupra utilajelor sau da-mi si mie actiuni etc. Cand pleci imi lasi mie fiarele vechi si poluarea pe cap? Ei cum stam?