• Virgil Popescu, vicepreşedintele Comisiei pentru industrii şi servicii: "Calculele pe care ni le-au oferit cei de la PSD au fost subevaluate în cazul câştigurilor statului şi supraevaluate în privinţa câştigurilor investitorilor, ca să dea bine la fundamentarea legii"
Coaliţia parlamentară majoritară PSD-ALDE a ajuns la un acord privind proiectul legii offshore, în şedinţa reunită de ieri a comisiilor de industrii şi servicii, buget şi administraţie din Camera Deputaţilor.
După îndelungate dezbateri contradictorii între reprezentanţii puterii şi cei ai opoziţiei, membrii comisiilor au adoptat raportul întocmit, cu 40 de voturi "pentru" şi 14 abţineri, iar astăzi proiectul va figura pe ordinea de zi a şedinţei de plen a Camerei Deputaţilor.
În timpul dezbaterilor din comisii, reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale şi cei ai Ministerului Finanţelor au prezentat informaţiile, estimările şi prognozele solicitate de deputaţi. Astfel, în perimetrul Neptun estimarea este situată între 42 şi 82 miliarde mc gaze, la Trident 30 miliarde mc, în zona Midia-Pelican 10 miliarde mc. Conform ANRM, acordul de concesiune pe Neptun este din anul 2000, iar în momentul de faţă există program de 1,5 miliarde dolari pe faza de explorare. Investiţiile estimate pentru faza de dezvoltare se ridică la 4,5 miliarde dolari, iar acordurile petroliere sunt încheiate pentru 30 de ani, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 15 ani.
În privinţa veniturilor se estimează că, dacă acestea vor fi în total de 100 miliarde mc, la un preţ de 350 dolari/1000 metri cubi, veniturile s-ar ridica la 35 miliarde dolari.
Ultimul preţ de referinţă, conform ordinului din 17.10 2018 al ANRM, este 1406,8 lei/1.000 cubi, ceea ce înseamnă un preţ de 130 lei/MWh. ANRM a susţinut legea în forma favorabilă statului român. Datele în forma estimativă au fost la dispoziţia Ministerului Finanţelor. Preţul de referinţă ţine cont de cotaţia pieţei.
Din calculele Ministerului Finanţelor a reieşit o estimare a producţiei de 115 miliarde mc gaze şi un preţ de valorificare al producţiei de 130 lei/MWh. Veniturile totale s-ar ridica la 38,7 miliarde dolari, iar costurile totale ar fi în valoare de 7,1 miliarde dolari. Sumele totale datorate bugetului ar fi 13,8 miliarde dolari, iar pentru investitori 18 miliarde dolari. Partea de profit al statului ar fi de 43-44%, iar restul va rămâne la investitori.
Unul dintre articolele adoptate se referă la redevenţe: "Titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi beneficiază, pe toată perioada derulării acestora, de nivelul de redevenţă, cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferente acestor cote existente la data intrării în vigoare a prezentei legi".
Proiectul prevede, de asemenea, calcule exacte ale impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore.
Cu toate acestea, deputaţii liberali, care s-au abţinut de la vot, susţin că nu vor vota proiectul de lege, deoarece a fost înlăturat articolul privitor la stabilitatea valorii impozitului pe veniturile suplimentare.
Deputatul liberal Virgil Popescu, vicepreşedintele comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, a declarat pentru ziarul BURSA: "Predictibilitatea şi stabilitatea fiscală sunt nenegociabile pentru PNL. Coaliţia majoritară PSD-ALDE a scos art. 18 alin. 1 din proiectul de lege, iar acest lucru înseamnă că orice guvern va putea modifica procentul privind impozitul pe veniturile suplimentare, ceea ce înseamnă lipsă de predictibilitate şi lipsă de stabilitate financiară. Au lăsat neatinse doar redevenţele pentru investitori, ceea ce este inacceptabil din punctul nostru de vedere. De asemenea, calculele pe care ni le-au oferit cei de la PSD au fost subevaluate în cazul câştigurilor statului şi supraevaluate în privinţa câştigurilor investitorilor. Au făcut acest lucru ca să dea bine la fundamentarea legii pe care o vor prezenta în plenul Camerei Deputaţilor".
Acest punct de vedere a fost împărtăşit la votul privind impozitul pe venitul suplimentar şi de Varujan Vosganian, deputat din partea ALDE, care a susţinut că este nevoie de predicitibilitate şi stabilitate şi în acest domeniu.
Raportul votat ieri şi proiectul de lege vor intra astăzi în dezbatere şi vot în şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2018, 09:16)
se vorbea de 200 miliarde mc de gaze, si diametrul tevilor de transport sunt mai mari decat pt 200, deci investitorii vor castiga mai mult decat dublu, investitiile fiind aceleas dor extractii duble decat au luat astia in calcul si asa nu e de ajuns cu profit de doua ori si ceva de la 7,1 cheltuieli la 18 castiguri?
trebuiau indrumati (prin deductii sau mariri de impozite) sa investeasca in petrochimie si utilizarea gazelor in romania.
vor sa construiesca reactorul 3 si 4 pe 6 miliarde euro in loc de 4-5 termocentrale pe gaz cu aceias putere instalata dar o investitie de 1,2-1,5 miliarde.
asa romania avea mult mai mult de castigat
2. Nu mai alungati investitorii!
(mesaj trimis de Viza în data de 24.10.2018, 09:46)
Cea mai buna afacere este cea in care amandoi partenerii castiga. Nu se poate sa castige numai statul, trebuie sa-l lasi sa castige si pe ala care investeste si munceste!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2018, 10:21)
Dacă in final gazul va rămâne in adâncurile marii atunci in opinia mea este vorba de o trădare a interesului național.