Legumicultorii din ţara noastră susţin că sistemul RO e-Transport este unul care conţine mai multe blocaje, care duc la neobţinerea codului UIT pentru transportul acestor produse, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei. De aceea ei au adresat o scrisoare deschisă preşedintelui ANAF şi ministrului Agriculturii, în care arată că website-ul ANAF nu face faţă volumului mare de procese în perioadele aglomerate.
"Produsele obţinute de membrii noştri - producători de cartofi, legume, fructe şi pepeni, au fost introduse prin Ordinul Preşedinteului ANAF nr. 12/2022 la produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relaţia B2B, deşi sunt persoane juridice care au contracte încheiate pentru ponderea majoritară a producţiei, înregistrează în sistem şi realizează factură electronică care poate fi confirmată şi verificată oricând, având fiscalizare 100%. În campaniile de recoltat, website-ul ANAF nu face faţă volumului mare de procese, mai ales în perioadele aglomerate atunci când contabilii trebuie să încarce declaraţiile şi documentele necesare. Înregistrările fiscale periodice şi declaraţiile sunt imposibil de operat uneori deoarece platforma se blochează constant, dă erori sau nu mai este accesibilă pe perioade de câteva ore. Au fost cazuri când a durat şi 3 ore până s-a putut înregistra şi obţine codul UIT sau a dat eroare şi după 4-5 ore şi nu s-a putut emite din cauza capacităţii insuficiente de operare a website-ului. Ce facem în acest caz? Cum procedăm ca producţia horticolă să nu se degradeze şi să nu primească amendă producătorul/furnizorul-transportatorul şi cumpărătorul?", arată reprezentanţii legumicultorilor din ţara noastră.
Ei precizează că legumele, fructele şi pepenii sunt perisabile şi în perioada de vară se degradează rapid dacă sunt ţinute câteva ore în plus şi cresc cantităţile refuzate şi neachitate de cumpărători/retaileri. "Există şi diferenţe între marfa brută şi marfa netă plătită, care vor fi aflate de furnizor, optimist la câteva zile după livrare, dar înţelegem că se realizează facturi storno dacă există diferenţă între suma facturată şi suma acceptată la plată şi încasată efectiv. Principala problemă aici este că ANAF preia sumele facturate iniţial, inclusiv la decontarea TVA, nu se calibrează cu situaţiile existente în balanţă/bilanţ şi apar diferenţe care se clarifică/rectifică foarte greu şi mult mai birocratic. Asiguraţi-vă că platforma e-Transport este stabilă, uşor de utilizat şi capabilă să facă faţă volumului mare de date. Dificultăţile tehnice pot crea haos, pierderi şi întârzieri inutile!", afirmă legumicultorii.
Ei menţionează că blocajele logistice apar în campania de recoltat cartofi, legume-fructe, când se încărcă multe camioane care, dacă este blocat sistemul şi nu obţin codul UIT, nu vor putea pleca în cursă până nu se deblochează sistemul.
În comunicatul de presă, semnat de reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Cartofului, Uniunii de Ramură Naţională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal, Uniunii de Ramură Naţională a Cooperativelor Horticole din România - HORT INTEGRA, Asociaţiei Grupurilor şi Organizaţiilor de Producători Agricoli - FRULEG-RO şi Asociaţiei Naţionale a Cooperativelor Agroalimentare din România - COOP RO, propun ca, pentru uşurarea activităţii de înregistrare, într-un termen de câteva zile sau la sfârşit de săptămână, să se centralizeze şi să se transmită către ANAF pachetul de facturi şi datele necesare comercializării legumelor şi fructelor.
Menţionăm că în această perioadă, echipe mixte constituite din inspectori ANAF şi poliţişti efectuează controale în trafic cu privire la respectarea legislaţiei privind RO e-Transport, controale care s-au soldat cu sancţiuni contravenţionale drastice, de zeci de mii de lei, dar şi cu mărfuri confiscate în valoare de sute mii lei. O parte dintre transportatorii de mărfuri sancţionaţi susţin că interpretarea legislaţiei de către inspectorii ANAF lasă loc suspiciunilor, mai ales că în majoritatea cazurilor, sancţiunile aplicate de poliţişti sunt cele stabilite de către inspectorii ANAF.