Evaluarea Comisiei Europene privind posibila acordare de ajutoare de stat la privatizarea Automobile Craiova se va face din două perspective - ajutor de restructurare şi ajutor regional, a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Leonard Orban, comisarul european pentru multilingvism. "Nu exclud ca acest caz să fie analizat în două etape. Această evaluare este avansată şi, din ce-am înţeles, e foarte posibil să fie în două etape, care să privească posibilul ajutor de stat din două perspective. Una ar fi perspectiva de ajutor de restructurare şi una, foarte posibilă, de ajutor regional. Dar în niciun caz nu vreau să prefigurez răspunsurile Comisiei în acest caz", a spus Orban, precizând că decizia va fi luată probabil la sfârşitul lunii februarie sau începutul lunii martie.
Comisarul român a repetat faptul că a solicitat Comisiei Europene să ia decizia mai repede decât termenul de 18 luni pe care îl are pentru a da un răspuns.
"Vă reamintesc că, dacă procedura ar fi fost notificată corespunzător, Comisia Europeană ar fi trebuit să răspundă în maxim două luni", a mai spus comisarul român.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat în luna septembrie. Comisia Europeană a decis investigarea unei posibile acordări de ajutoare de stat în cazul Automobile Craiova şi a emis un ordin prin care cere României să suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost în prealabil notificate Bruxelles-ului. Comisia a deschis o investigaţie amănunţită asupra unor posibile ajutoare acordate în contextul privatizării Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, şi vânzării sale către Ford Motor Company în septembrie 2007.
Potrivit CE, România a impus nişte condiţii privatizării, şi anume producerea a minimum 200.000 de maşini în cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activităţii curente timp de patru ani şi păstrarea tuturor foştilor angajaţi ai Automobile Craiova şi Daewoo România. În plus, potrivit CE, România pare să fi schimbat condiţiile privatizării într-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, potrivit Bruxelles-ului.
Ford a fost de acord să plătească Guvernului României 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producătorul american s-a angajat totodată la investiţii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii şi pentru creşterea producţiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar şi pentru suplimentarea numărului de angajaţi.
Fostul secretar de stat în Ministeul Economiei şi Finanţelor (MEF), Sebastian Vlădescu, declara la sfârşitul lunii octombrie 2007 că Ford este dispusă să aştepte clarificarea problemei ajutorului de stat la Automobile Craiova, investigată de Comisia Europeană, până în martie-aprilie 2008.