LIVIU DRAGNEA: "Suntem foarte nemulţumiţi de atitudinea conducerii ASF"

Andrei Stan
Bănci-Asigurări / 22 octombrie 2016

"Suntem foarte nemulţumiţi de atitudinea conducerii ASF"

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat vineri că el şi colegii săi din comisia parlamentară de specialitate sunt extrem de nemulţumiţi de poziţia conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) pe subiectul RCA, urmând ca luni, 24 octombrie, să fie chemată la o discuţie lămuritoare în Legislativ.

"Din câte am înţeles, luni vor fi chemaţi, le-am cerut colegilor mei asta. Cred că va fi o discuţie destul de dură. Eu, personal, şi colegii mei suntem extrem de nemulţumiţi de atitudinea conducerii ASF. Este o atitudine care dezavantajează în mod serios atât transportatorii români, cât şi proprietarii de maşini, persoane fizice. Sunt foarte curios ce explicaţii va da conducerea ASF în faţa comisiei din Parlament şi îi asigur că nu va fi o plimbare. Va fi o discuţie foarte serioasă şi vă şi invit să participaţi la ea", a declarat Liviu Dragnea, întrebat despre demersul PSD de a chema la audieri în Parlament conducerea ASF, informează Agerpres.

Partidul Social Democrat (PSD) a anunţat că va convoca la începutul săptămânii viitoare pentru audieri conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară, în urma stabilirii de către instituţie a tarifelor maximale pentru poliţele RCA.

PSD a transmis joi, într-un comunicat de presă: "Partidul Social Democrat va convoca pentru audieri luni, 24 octombrie 2016, ora 16.00, conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Decizia a fost luată după aprobarea de către ASF, pe 17 octombrie 2016, a Raportului cu privire la determinarea tarifelor de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru pagube produse terţilor prin accidente de vehicule. Acest raport, care a fost deja contestat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România, stabileşte tarife maximale pentru poliţele RCA, aruncând povara asupra persoanele fizice deţinătoare de vehicule mici".

Social-democraţii susţin că au atras atenţia de mai multe ori că firmele de asigurări din străinătate au preluat controlul asupra celor din ţara noastră, fapt care a condus la discriminarea transportatorilor autohtoni şi la accentuarea riscului de a fi scoşi de pe piaţă.

"În acest sens, Liviu Dragnea a cerut ca membrii conducerii ASF să fie audiaţi în comisiile de specialitate ale Parlamentului şi să găsească soluţii legislative clare şi nediscriminatorii, care să răspundă aşteptărilor întemeiate ale oamenilor", a precizat comunicatul PSD.

Şi deputatul PNL Andreea Paul a solicitat, joi, declanşarea unei anchete parlamentare asupra ASF şi audierea preşedintelui Mişu Negriţoiu cu privire la starea pieţei autohtone de asigurări obligatorii.

Andreea Paul a precizat, într-o postare pe blogul său: "Întrebările de la ultima audiere au rămas fără răspuns, deşi aveau obligaţia de a le remite Comisiei parlamentare de Buget, Finanţe şi Bănci în scris".

Deputatul a menţionat că în luna iunie a acestui an a atras atenţia că suspiciunile sunt mari în ceea ce priveşte controlul preţurilor, fraudelor din sistem şi în gestionarea inadecvată a pieţei de asigurări obligatorii, iar ASF nu intervine pe această piaţă. "Săptămâna aceasta am primit dovada clară a transferului cheltuielilor cu asigurările obligatorii RCA de pe umerii transportatorilor pe umerii şoferilor persoane fizice, după ce am avut alte dovezi clare de transfer ale tuturor poliţelor de asigurare dinspre companiile cu capital românesc spre cele cu capital străin", a scris deputatul liberal.

Andrea Paul a amintit că ASF a cerut falimentul societăţilor Astra în data de 27 august 2015 şi Carpatica în 27 iulie 2016. La acel moment, cele două companii deţineau un portofoliu de asigurări RCA reprezentând peste jumătate din totalul poliţelor RCA vândute în România de către companiile de asigurări, mai exact Astra - 2.046.604 poliţe şi Carpatica - 1.265.970 poliţe.

Deputatul liberal a precizat: "În România, din evidenţele DRPCIV sunt înregistrate 6,6 milioane de autoturisme şi sunt emise aproximativ 4,8 milioane de poliţe de asigurare RCA. Conform rapoartelor de control, pierderile celor două companii la datele menţionate mai sus erau de 650 milioane lei în cazul Astra şi de 601,5 milioane lei în cazul Carpatica (datele reflectă valoarea estimată a plăţilor pentru daune). Important aici este faptul că aceste pierderi nu sunt cauzate de lipsa pieţei sau a clienţilor beneficiari de poliţe RCA, ci a sumelor pe care acţionarii principali ai celor două companii le-au retras sau înstrăinat altor companii pe care le deţineau. Măsura adoptată de ASF pare a fi o gravă eroare, căci în locul dispunerii recuperării prejudiciilor de la cei doi acţionari majoritari ai Astra, respectiv Carpatica s-a dispus falimentul. Prin aceste decizii, acţionarii principali au fost scutiţi de obligaţia recuperării prejudiciului, până când instanţa se va pronunţa într-o soluţie definitivă. În schimb, aceste prejudicii au fost trecute în sarcina Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA)".

Deputatul a mai susţinut că, în urma falimentului, cele peste 3,2 milioane de poliţe de asigurare RCA de la cele două companii au migrat către celelalte companii de asigurări, "deloc întâmplător cu capital străin".

Andreea Paul a mai afirmat: "Mă tem că deciziile de faliment ale celor două companii de asigurări nu au nici pe departe legătură cu politica de analiză a modului cum pot fi restructurate portofoliile societăţilor aflate în dificultate, în vederea menţinerii acestora în piaţă, care ar fi trebuit să fie o preocupare a ASF.(...) La fel de grav este cazul Carpatica, unde administrarea specială s-a realizat chiar de ASF prin intermediul FGA. Este de neînţeles cum în timpul administrării speciale de către FGA s-a trecut brusc la falimentul Carpatica, fără a aştepta o perioadă rezonabilă pentru remedierea deficienţelor şi salvarea societăţii şi acest caz, ceea ce converge spre concluzia interesului de a scoate din piaţă asiguratorii români, fără a întreprinde demersurile de recuperare a pierderilor de la proprietarii celor două companii prin executarea silită a bunurilor imobiliare ale acestora".

De asemenea, Andreea Paul a mai atras atenţia că, prin decizia de faliment a celor două companii, au fost disponibilizaţi 2.420 de salariaţi, din care 1.400 de salariaţi la Astra, iar pe piaţa de asigurări obligatorii nu mai este activ niciun actor cu capital majoritar românesc.

ASF a stabilit, luni, tarifele maximele pentru primele RCA, după ce Guvernul i-a dat dreptul, prin Ordonanţă de Urgenţă, să fixeze preţuri maxime pentru aceste poliţe pentru o perioadă de şase luni.

De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deţinut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei, a arătat ASF. Totodată, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei.

Conform ASF, formula de calcul cuprinde frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%).

Cheltuielile de achiziţie şi administrare ale societăţilor de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asiguratorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) - 10%, costul de capital de circa 2%, şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice, a mai arătat Autoritatea.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Dupa ce nea Viorel si-a manifestat oprobiul si mania proletara djupa intrarea in insolventa a Astra si Carpatica dupa un principiu bine stabilit de genul Uite IFRS, uita IFRS, vine acum cel care are aceeasi chimie cu nostalgicul bulevardului 6 martie si se ratoieste la nea Mishu. Cat a crescut VIG? 30%? Un fleac. Nea Ciuruit:-(

    Daca tot este chemat ASF la parlament sa prezinte un raport si asupra situatiei

    de la HARINVEST. 

    Doamna Andreea Paul a incercat acest lucru in decembrie 2013,dar fara succes . 

    Daca ASF ar fi aplicat corect protocoalele ,nu s-ar fi ajuns ca peste 100 de investitori sa fie tepuiti de aproximativ 20 000 000 ron pe piata de capital. 

    Desi au constatat la controalele tematice din 2005 ,2008 ,2010 ,2012 ,,practici frauduloase,, ,adica furt din conturile clientilor , le-a dat amenzi modice si i-a lasat sa functioneze. 

    Dupa constatarea dezastrului in decembrie 2013 ASF s-a spalat pe maini si i-a trimis pe pagubiti in instanta sa se lupte cu hotii acoperiti ani de zile de aceasta institutie . 

    La HARINVEST sunt trei pagubiti furati direct din depozitar .Doi dintre ei au fost furati de 1 000 000 actiuni FP ,primite ca drept despagubire de la stat.Acestia nu aveau contract cu  

    Harinvest . 

    Fara sprijinul ASF ,DC,BVB , nu s-ar fi ajuns la aceasta situatie.

    DC si BVB au contasemnat cele aproape 800 de sell-outuri intiate de Harinvest ,avand contraparte BCR si BRK pe formularul A6 ,din codul BVB,obligatoriu pentru aceste operatiuni. 

    1. FCI le a pkatit la toti. in limirele legale. Ba chiar si la cei care n-aveau contracte. Problema incheiata ce o tot lungesti atata..

      FCI a platit 5 000 000 din 20 000 000

      ron si a intrat la recuperare alaturi de pagubiti. 

      Doi din pagubitii fara contract au avut paguba de 800 000 roni fiecare ,pierzand diminuarile de capital. Deci paguba cu diminuarile de capital e 950 000 ron pe fiecare.  

      Numai unul s-a inscris la FCI ,unde a primit aproape 90 000 ron. 

      Eu zic sa-ti vezi de treaba ta ! 

      Problema nu este incheiata pe insolventa si nici penal .

      Lucrezi cumva la unul din cei mentionati mai sus? 

      Evident problema merge mai departe pe latura penala si a insolventei, iar instantele se vor pronunta si pe aceste aspecte urmand ca cei vinovati sa suporte rigorile legii.

      Poate ar trebui sa fie trasi la raspundere si persoanele din cadrul soc. de servicii si ai depozaitarului implicati.. Apropos, cat ai pierdut ? 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
fleetconference.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb