Ţara noastră are cel mai redus nivel de educaţie financiară din Uniunea Europeană, a declarat preşedintele Bursei de Valori Bucureşti (BVB), Lucian Anghel, într-o conferinţă organizată ieri.
"În aceste condiţii, probabil că românii cer sfaturi despre cum să-şi gestioneze banii de la persoane fără expertiză în domeniu", a precizat domnia sa.
Referindu-se la un studiu realizat de IMAS, preşedintele BVB, a afirmat: "55% dintre femei şi aproape 39% dintre bărbaţi, în principal, cer un sfat investiţional de la prieteni sau familie. Este foarte probabil ca românii să ceară un sfat investiţional de la cine nu trebuie. Din păcate, şcoala, şi nu numai în România, la nivel european, nu prea ne învaţă cum să ne gestionăm banii".
Lucian Anghel a mai explicat că, din perspectiva brokerilor, a BVB sau a Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) important este rulajul bursei, pe când, în cazul investitorilor, primează randamentele. Domnia sa a mai spus: "Dacă ne uităm din perspectiva investitorilor, a românilor, care au zeci de miliarde de euro în depozite bancare în momentul de faţă, dobânda este la minim istoric. Din perspectiva românilor, este foarte important să vadă ce au pierdut. Pentru aceştia, rulajul nu este important, ci randamentul pe care îl pot obţine plasând nişte bani în acţiuni la bursă".
Desigur, aşa cum spune Lucian Anghel, rulajul nu este important, în momentul în care nu investeşti, dar, altfel, lichiditatea contează enorm atunci când vrei să intri şi să ieşi din investiţiile bursiere.
De asemenea, preşedintele BVB a mai subliniat că, în cazul pieţei româneşti, datorită faptului că multe companii activeză în sectorul energetic, ponderea cea mai mare a randamentelor este dată de dividende: "Indicele BET include principalele zece companii. Un român, dacă ar fi investit la 1 ianuarie 2016 şi s-ar fi uitat în cont la 31 decembrie 2016, creşterea valorii acţiunilor ar fi fost de 1,5%. La randamentul pentru investitori trebuie să adăugăm dividendele. Se apropie de 10%. BET-TR (n.r. indice ce măsoară atât evoluţia preţurilor companiilor, cât şi a dividendelor) este aproape de 10%".
Ţinând cont de acest lucru, potrivit datelor Bloomberg, analizând 14 indici relevanţi din regiune şi la nivel european, pentru o perioadă de 5 ani, România se află pe locul al doilea, cu un randament, în euro, de 97%, deasupra unor ţări precum Germania, Ungaria sau Franţa. În acest clasament, Polonia, a cărei piaţă de capital are un rulaj mai mare decât cel al tuturor ţărilor din regiune, se află pe locul 12 cu un randament de peste 15%. Singura bursă cu un randament total negativ este cea din Sarajevo.
1. un mic investitor
(mesaj trimis de randament în data de 10.03.2017, 00:51)
Sigur aveti dreptate cu lichiditatea. Asa de multa dreptate ca un teoretician. Ati vazut ce tranzactii face retailul, cati bani se invart? Ati investit vreodata? Cand raspunsul va fi afirmativ atunci puteti spune ca stiti despre ce scrieti. Nu v-ar multumi sa castigati mai mult, dar murim de problema ca nu am cum sa marchez profitul? Retailul gaseste contraparte, problema este la fonduri, dar acolo este altceva.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Liquid în data de 10.03.2017, 09:08)
Lasa-l, frate in pace, bine ca a invatat ce e aia si nu o mai confunda cu capitalizarea!
Bai, ce oameni sunteti, a ridicat in sfarsit prima bariera din mintea lui si din calea intelegerii pietei de capital si gata cu criticile!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 11:53)
Lichiditatea este cheia. Daca nu ai lichiditate iti trebuie multa rabdare si timp sa investesti fara sa misti pretul in susu semnificativLa fel si cand iesi din piata., dedata asta fara sa-l misti in jos.Asa ca.. mai invata Anghele!!! Investitorii nu sunt prosti . sunt mai isteti decat voi. Ce cautati voi acolo?! Cine v-a adus?!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 04:18)
Acest Lucian Anghel se refera la slaba educatie financiara a romanilor ca la o fatalitate, ca la un dat al sortii, ce nu poate fi schimbat.
Mai draga, pai de cand s-a infiintat BVB nu puteati sa educati romanii?!?
Cine vreti sa-i invete sa joace la bursa? Parintii lor, care au trait in comunism?
Am auzit aceeași afirmatie si la Mugerel Isarescu, care si el se plangea de slaba educatie financiara a romanilor si slaba bancarizare a Romaniei!
Pai, e vina voastra, mai draga! Si a celor care va tin de atata amar de vreme in posturi!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 05:44)
La bursa nu se joaca ci se investeste, luminatia ta. Daca vrei sa joci cu bani vezi ca sunt destulevariante la Loteria Romana sau poti incerca ceva prin cazinouri. Nu esti doar analfabet financiar ci esti si tupeist cu gura mare si pareri despre bani, adica destul de probabil lacom. Profilul perfect sa fi, extrem de probabil, unul dintre speculantii incostienti financuar imobiliari care s-a lacomit la credit in CHF. Alta intrebare.
2.2. "sa joace la bursa" (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 10.03.2017, 06:57)
Poate trebuia sa puna ghilimele dar are dreptate iar termenul este folosit si de multi"guru" ai investitiilor Pana la urma pe zigzagul fierastraului grafic al evolutiei pretului actiunilor totul se reduce la a fi un joc mai evoluat de popa prostu tot pe bani si daca ramai cu ele in brate nu mai poti decat sa le arunci si tu sau astepti alt joc . Totul se poate transforma intr-o cacialma cum este asta cu educatia financiara.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 07:40)
Esti unul dintre cei la care se refera Anghel: analfabetii financiari. Daca tie ti se pare ca ar fi un argument ca exista "jocul la bursa" faptul ca diversi inchipuiti din Cisnadie sau juristi care se viseaza haiduci folosesc termenul iti recomand cu caldura sa joci la loto 6/49 sau sa economisesti la CEC.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 08:16)
Tu esti, ca sa folosesc un eufemism, cel putin marginit, ca acela caruia i se arata luna si el se uita la deget.
Apropo, cei care pariaza la bursa pe indici sau tot soiul de produse derivate sunt "investitori"?
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 08:18)
S-a suparat ca te-ai luat de mugurel...
2.6. defineste analfabetu financiar ! (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 10.03.2017, 09:00)
Da un search sa afli lucruri noi despre jocul la bursa. Bursa inseamna mai mult decat ce crezi tu despre investitia la bursa. Macar bancul cu pui si rate il sti ? Care este diferenta intre economia la CEC si alta banca din sistem ? Joc la 6/49 de revelion si paste cate un bilet de 21 de ron. Sunt un "analfabet financiar" !
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 11:54)
Pe indici nu "pariaza" decat analfabetii ca tine. Iti mai zic o data:economiseste la CEC sau joaca la Loto pentru ca nu te ajuta intelectul pentru altceva.
Stiu ca pentru un speculant CHF care crede finantele monduale au conspirat pentru ca el sa nu-si pkateasca magheritza pe care nu si-o permite de fapt, dar indicii bursieri au o compizitie, adica niste active pe care se sprijina. Investitia in indici e investitia in activele respective, asa ca nu mai bate din gura si treci la lucru ca te dau afara sefii daca te prind ca esti si lenes nu numai prost.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 07:50)
Cineva spunea ca ''un popor este un organism creat de trecut,si,ca orice organism,nu se poate modifica decat prin lente acumulari ereditare...''.Si acelasi ins avea sa mai spuna ca ''daca o furnica ar avea Timp,ar putea sa niveleze Mont Blancul..''.Suntem inca sclavii mentalitatilor comuniste si e nevoie de timp,de generatii poate,ca aceste mentalitati sa se schimbe.Institutiile,politicul actuale sunt doar niste excrescente ale vechiului sistem politic,cel comunism.Cine crede ca in 20 si ceva de ani dispare cat ai clipi,dupa ce a macinat un popor zeci de ani,se inseala.Singurul care va rezolva e timpul....
4. ORGANIGRAMA BVB
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 08:12)
Ce organigrama bizara: cu vreo 9 directori, din care doi sunt general adjunct si vreo 6 sefi de compartiment; Cum naiba sunt mai multi directori decat departamente subordonate?!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 11:57)
Organigrama marca Sobo Anghel. Cine sa-i intrebe?1 Ceacea?1 Ciurezu?
4.2. teoretic, actionarii (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 17:52)
Sunt tocati bani ca sa plateasca functii fara justificare; nu exista raspundere de conducere, pentru ca nu prea exista subordonati. Practic, pot sa constatate chestia asta si cei din CA, dar la ce le-ar folosi?
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 09:59)
Da, dar avem cel mai inalt nivel la educatie religioasa ortodoxa!
6. draga Lucian, ai perfecta dreptate
(mesaj trimis de The Brute în data de 10.03.2017, 10:49)
insa romanii nu vor sa fie trasi in piept de oameni de afaceri de succes precum Gheorghe, Mobius, Treichl, Sevelda, Preussner doar prin simpla exploatare a rapoartelor financiare.Cum a fost falimentata Astra prin geniala intoarcere la RAS de la IFRS in 2015, cum a devenit FP la RAS dupa listarea la Londra, cum a lichidat Blackrock ETF pe Europa de Est fiindca Petrom nu micsorase capitalul cu 13 miliarde RON. SI nu in ultimul rand mascarada Oltchim unde ai capital social 1 miliard RON.Cat poate domnul Treichl sa fie de tupeist scotand 5,5 miliarde profit pe hartie doar prin mutarea banilor din capital paid up in retained earnings...
7. fără titlu
(mesaj trimis de Radu în data de 10.03.2017, 11:32)
Parca regulile ASF/CNVM interziceau astfel de comparatii manipulatorii, ca si cum daca intr-o perioada indicele BET a obtinut o crestere de x%, si in viitor va putea obtine o crestere la fel de mare, sau o crestere in general. Astfel de reclame ascunse trebuie insotite întotdeauna de avertismentul ca la bursa valoarea unui indice, a unei actiuni sau titlu derivat poate evolua si insens negativ si ca se pot inregistra si pierderi. Asta culmea, intr-un articol in care ni se spune catde slaba este aducatia financiara a romanilor. Daca articolul este citit si de cei cu o educatie financiara precara, ar putea ajunge la concluzia simpla ca este mai bine sa cumpere SIF-uri, fiindca ar putea obtine un castig de zece ori mai mare.
8. discutii
(mesaj trimis de miki67brk în data de 10.03.2017, 12:45)
E bine ca un articol despre bursa naste atatea polemici.mai nasol era fara comentarii.sa fie intr-un ceas bun😊
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.03.2017, 17:01)
Mai e un aspect,presa vizuala ,ma refer la cea de stiri,ca sunt destule,nu da informatii deloc legate de bursa,cum ,de ex fac cele din afara,CNN prezinta deschiderea indicilor pe pietele americane.La noi ,televiziunile de stiri sunt preocupate de ce culoare la unghii isi face nu stiu ce vedeta de doi lei,de cele mai multe ori si semianalfabeta.Cred ca televiziunile asa zis de stiri ar trebui sa isi dea interesul mai mult pentru piata de capital.