Judeţele Galaţi şi Brăila vor fi conectate în următorii 5-6 ani la coridoarele de transport paneuropean 4 şi 9, a afirmat, ieri, premierul Ludovic Orban, cu prilejul semnării contractului pentru etapa a doua a proiectului Platformei Multimodale a portului Galaţi.
"Gândirea noastră este aceea de a implementa un proiect de conectare a arealului metropolitan Galaţi - Brăila cu toate reţelele de transport importante. (...) Marea problemă pe care o au Galaţiul şi Brăila este un fel de izolare din punct de vedere al conexiunilor cu traseele importante, axele prioritare de transport europene. Din acest motiv, avem un amplu program de investiţii pentru a asigura conectarea celor două judeţe pe mai multe căi", a precizat Ludovic Orban.
Şeful Guvernului a spus că pilonul acestui plan de conectare este podul de la Brăila care va realiza conectarea cu judeţul Constanţa, dar vor fi realizate şi o serie de drumuri exprese.
Ludovic Orban a arătat: "Prin intermediul podului de la Brăila se va realiza conectarea cu Constanţa, prin intermediul drumului expres Brăila - Tulcea şi a drumului expres Tulcea - Constanţa. Această conexiune este foarte importantă pentru că va asigura legătura cu coridorul 4 Paneuropean şi, mai ales, cu portul Constanţa, o poartă importantă de intrare-ieşire a Europei. De asemenea, programul de investiţii în infrastructură cuprinde, pe lângă centura Galaţiului şi drumul expres Galaţi - Brăila, realizarea a încă două drumuri expres care leagă Galaţiul şi Brăia de coridorul 9 Paneuropean, prin intermediul drumului expres Brăila - Focşani şi drumului expres Brăila - Buzău. Pentru toate aceste drumuri expres suntem în faza realizării documentaţiilor tehnico-economice pentru a ajunge cât mai rapid la faza de începere a lucrărilor. Aceste investiţii sunt însoţite şi de investiţia de dezvoltare a autostrăzii sau a drumului expres A7 pe coridorul 9 Paneuropean, care să facă legătura între Bucureşti - Ploieşti - Buzău - Focşani - Roman - Paşcani - Suceava - Siret. (...) Nu în ultimul rând, există un alt proiect care are legătură mai ales cu Galaţi. Este drumul expres Tişiţa - Albiţa, pentru care suntem în faza de pregătire a documentaţiilor tehnico-economice". Premierul a menţionat că vor fi realizate investiţii şi pentru asigurarea standardelor de navigabilitate pe Dunăre, pentru repornirea traficului fluvial la adevăratul potenţial pe această cale navigabilă care asigură legătura între Marea Neagră şi Rin.
În cadrul acestor investiţii este inclusă şi etapa a doua a proiectului Platformei Multimodale a portului Galaţi, proiect în valoare totală de 80 milioane euro.
Prima etapă a proiectului, cu o valoare totală de peste 25 de milioane euro, din care 21,77 milioane euro finanţare europeană, cuprinde modernizarea cheului existent, lucrări de dragare în bazinul situat în zona Port Bazinul Nou, umplerea parţială a bazinului portuar şi nivelarea profilului elevaţiei platformei. La finalul lucrărilor, cheul modernizat va avea o lungime totală de 86 metri, vor exista 5 dane, suprafaţa platformei fiind de 125.264 mp.
Cea de-a doua etapă, pentru care s-a semnat ieri contractul, are o valoare de aproximativ 12 milioane euro (din care 10,1 milioane euro vor fi asigurate prin Programul Operaţional Infrastructura Mare) şi presupune realizarea lucrărilor de racordare a portului la reţeaua de transport feroviar şi rutier.
A treia etapă, în valoare de aproximativ 43 milioane euro, reprezintă doar investiţia beneficiarului privat şi constă în realizarea unei platforme multimodale şi a zonei de acces la platformă.
Toate cele trei etape ale proiectului sunt estimate să fie finalizate în august 2023. Din acel moment, prin portul Galaţi vor putea fi operate, anual, 150.000 de containere cu marfă, transformând obiectivul într-unul unic la nivel naţional şi dezvoltând economia locală prin crearea de 20.000 de noi locuri de muncă.