Decizia Curţii Constituţionale prin care a declarat neconstituţionalitatea amenzilor stabilite prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2020 stabilite pentru perioada stării de urgenţă este "aproape un îndemn la anarhie", a afirmat premierul Ludovic Orban.
Şeful Guvernului arată: "Suntem din ce în ce mai hotărâţi să găsim soluţii pentru a schimba prevederile legale şi constituţionale care reglementează activitatea Curţii Constituţionale. E clar că trebuie schimbate, dacă au dus la o asemenea componenţă a CCR care să transforme Curtea într-un inamic al Constituţiei şi într-un instrument de exploatare, de interpretare subiectivă a Constituţiei, de cele mai multe ori împotriva intereseului general".
OUG 34 modifică articolul 28 din OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu şi al stării de urgenţă, pe care de asemenea CCR l-a declarat neconstituţional. Potrivit ordonanţei de urgenţă 34, care a intrat în vigoare pe 3 aprilie, amenzile pentru persoanele fizice care nu respectă ordonanţele militare au crescut la următoarele valori: minim 2000 lei şi maxim 20000 lei, faţă de minim 100 şi maxim 5000 de lei, cât erau până atunci.
În legătură cu modul de acţiune al CCR s-a declarat contrariat şi Cătălin Predoiu, ministrul justiţiei, care a a spus că decizia CCR "conţine numeroase fracturi logice" şi a menţionat că OUG 1/1999, care a fost modificată în 2020, este inatacabilă, fiind adoptată înainte de actualul cadru constituţional.
În cadrul şedinţei plenului Consiliului Superior al Magistraturii, Cătălin Predoiu a afirmat: "Pe de o parte, din comunicat reiese clar - CCR constată, întemeiat după părerea mea, că Ordonanţa 1 din 1999 nu mai poate fi considerată neconstituţională în lumina noului cadru apărut după adoptarea ordonanţei din 2004, dar, pe de altă parte, constată neconstituţionalitatea ordonanţei care a modificat Ordonanţa 1 din 1999, ordonanţă din 2020. Or, dacă ne uităm în cadrul normativ din Ordonanţa 1 din 1999, vom vedea că acolo se stabilesc clar parametrii, coordonatele pe care se emite decretul prezidenţial de stare de urgenţă, care poate indica ce drepturi sau categorii de drepturi pot fi restrânse în starea de urgenţă şi, de asemenea, arată că decretul poate cuprinde o serie de măsuri de imediată aplicare şi altele de aplicare graduală pe bază de ordonanţă militară, care pot fi luate tocmai în vedere salvgardării unor valori fundamentale şi a unor drepturi fundamentale. Or, dacă, pe de o parte, consider că e inatacabilă constituţional - Ordonanţa 1 din 1999 - sau în orice caz nediscutabilă, pentru că a fost adoptată înainte de acest cadru constituţional prezent, dar ştii şi vezi că în acea ordonanţă se prevede o anumită structură a decretului prezidenţial, nu mai poţi după aceea să te duci să critici decretul prezidenţial care excede acelui cadru normativ".
Cert este că, după decizia CCR privind OUG 34/2020, poliţiştii pot aplica în continuare sancţiunile contravenţionale stabilite în starea de urgenţă, iar decizia cu privire la legalitatea cuantumului sancţiunii va fi luată de fiecare instanţă care va judeca plângerile împotriva proceselor-verbale de contravenţie.
1. Prefer anarhia
(mesaj trimis de anonim în data de 08.05.2020, 15:40)
Decât să mă ții tu în casă cu poliția pentru o pseudopandemie, bețivule. Înainte de "coronavirus" n-a fost nici o anarhie.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2020, 15:59)
Orbane tratează-te!!!
Nu vrem dictatura...