MANAGEMENTUL PRIVAT ÎN COMPANIILE DE STAT O soluţie care încă nu şi-a dovedit virtuţile

Alexandru Sârbu
Ziarul BURSA #Politică / 10 iunie 2013

O soluţie care încă nu şi-a dovedit virtuţile

Guvernul s-a angajat, în faţa Fondului Monetar Internaţional (FMI), să implementeze un management profesionist la companiile de stat încă de la prima scrisoare de intenţie adresată conducerii Fondului, în cadrul actualului acord de timp preventiv încheiat cu acesta, în iunie 2011. La finele aceluiaşi an, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.

Documentul argumenta decizia "privatizării" conducerii întreprinderilor de stat prin faptul că "eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare".

Cadrul legislativ de la acel moment prezenta lacune importante în privinţa bunei guvernări a regiilor autonome, ceea ce le-a afectat în mod negativ performanţa economică şi competitivitatea, iar legis­laţia generală a societăţilor comerciale nu era adaptată specificului societăţilor de stat, motiv pentru care nu le oferea premisele unei funcţionări corecte, susţinea, atunci, guvernul.

În vederea eficientizării activităţilor companiilor de stat era necesară dezvoltarea de noi mecanis­me de guvernanţă corporativă, care să fie suplimentare în raport cu cele reglementate de legislaţia generală a societăţilor comerciale şi adaptate la particularităţile prezentate de întreprinderile cărora li se adresau, se mai preciza în OUG 109/2011.

Ordonanţa prevede selectarea şi numirea la conducerea firmelor la care statul este acţionar majoritar, precum şi a regiilor autonome, a unor persoane care să deţină experienţă în administrarea şi/sau managementul unor întreprinderi publice profitabile sau a unor societăţi comerciale profitabile care activează în acelaşi domeniu cu firmele în cauză, respectiv a unor regii autonome sau societăţi comerciale, private şi/sau de stat, profitabile.

Persoanele numite încheie contracte de mandat cu companiile sau regiile aferente, care au ca obiect îndeplinirea unor obiective şi criterii de performanţă. Alături de criteriile specifice, contractele de mandat prevăd, în mod obligatoriu obiective cuantificate privind reducerea obligaţiilor restanţe şi a pierderilor, alături de creşterea profiturilor, a cifrei de afaceri şi a productivităţii muncii.

Prin numirea de persoane cu experienţă şi realizări relevante la conducerea regiilor autonome şi a unor companii aflate în subordinea sa, Guvernul încearcă să îmbunătăţească modul în care aceste entităţi sunt administrate, având în vedere că majoritatea întreprinderilor de stat au înregistrat, în ultimii ani, pierderi substanţiale. De asemenea, acestea au acumulat arierate de care depăşeau, la sfârşitul anului trecut, 11 miliarde lei, precum şi datorii de ordinul miliardelor la bugetul de stat şi la cele ale asigurărilor sociale, de sănătate şi de şomaj.

Ultima scrisoare de intenţie către FMI solicita selectarea de echipe de management profesionist pentru "Nuclearelectrica", "CFR SA", "CFR Marfă", "CFR Călători", "Telecomunicaţii CFR", "Electrificare CFR", "Comeplexul Energetic Oltenia", "Electrica Furnizare", "Hidroelectrica", "Romgaz", "Transgaz" şi "Metrorex". Pentru majoritatea acestor companii, au fost numiţi deja manageri privaţi.

Încă de la prima menţionare a ideii de "privatizare" a conducerii întreprinderilor de stat, aceasta a primit critici din partea mai multor economişti. Domniile lor explicau că principala cauză a administrării defectuoase a activelor statului nu o reprezintă calitatea persoanelor aflate în fruntea gestionării respectivelor active, ci interferenţa factorului politic în deciziile managementului.

Soluţia pentru creşterea performanţei conducerii întreprinderilor de stat nu constă în înlocuirea persoanelor care asigură această conducere, ci în semnarea unor contracte de mandat stricte, care să conţină clauze de performanţă clare, care trebuie asumate şi respectate, sau în privatizarea acestor companii, deoarece noii acţionari majoritari, privaţi, ar urmări rentabilizarea investiţiei, în opinia criticilor.

Profesionalismul managerilor nu garantează că firmele pe care aceştia le conduc vor deveni mai eficiente, atât timp cât politicul poate să le influenţeze, atrăgeau atenţia aceştia.

Singura companie dintre cele vizate de OUG 109/2011 care are publicat contractul de mandat al membrilor Consiliului de Administraţie (CA) este "Tarom". Documentul prevede atât obiective şi criterii de performanţă cantitative, cât şi unele calitative, pentrul membrii CA.

Obiectivele cantitative prevăd atingerea profitului în primul semestru al anului 2016, reducerea anuală a pierderilor şi a arieratelor, precum şi creşterea anuală a productivităţii muncii.

Criteriile de ordin calitativ se referă, printre altele, la numirea unui director executiv şi asigurarea că acesta, împreună cu restul echipei de management, posedă aptitudinile, expertiza, experienţa, valorile, atitudinile şi energia necesare pentru asigurarea succesului mandatului, la crearea unei structuri de leadership care să permită CA să lucreze într-un spirit de colaborare, abordarea unei strategii şi a unei performanţe pe termen lung, asigurând un succes sustenabil, dincolo de durata mandatului, precum şi respectarea diferenţelor între responsabilităţile Consiliului, de stabilire a direcţiei, supraveghere şi control, şi cele ale managementului executiv, de a conduce activitatea de zi cu zi a companiei.

"Tarom" este şi prima companie de stat unde au fost numiţi manageri privaţi, ceea ce poate explica şi primatul în publicarea contractului de mandat.

Obiectivele noilor manageri şi administratori ai transportatorului aerian au un grad destul de ridicat de claritate şi este de aşteptat ca şi cele ale conducătorilor celorlalte companii afectate de OUG 109/2011 să fie similare.

Rămâne întrebarea de ce astfel de obiective nu au putut fi impuse şi conducătorilor "politici", oferindu-le, astfel, posibilitatea să îşi demonstreze abilităţile manageriale, în loc să fie presupusă, din start, incapacitatea să administreze active ale statului...

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Recunoasteti zicala? Manageri buni in intreprinderi puturoase, ca un burduf de caine... Traduc pentru tonti: degeaba sun manageri buni in varf, daca restul piramidei de conducere lucreaza in continuare pentru interes personal, al lor si al politicienilor. Si dca justitia nu-si face treaba, cine condamna hotii? Escrocii? Directorii prinsi cu miere pe bot? Asa ca, ne putem angaja la orice in fata FMI si BCE si UE si oricui... Daca suntem mincinosi, ramanem cu minciuna in buzunar si-n stomac, si numai cei care stiu sa minta eficient se vor imbogati. De aceea, am invatat toti sa mintim, pe noi insine si pe cei din jur. Gasindu-ne mereu circumstante atenuante, bineinteles, la asta suntem campioni mondiali.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb