Piaţa utilajelor de construcţii, de la noi, se află la o treime din potenţial, după ce a scăzut cu 43% anul trecut, faţă de 2015, potrivit unui comunicat al companiei Marcom, unul dintre cei mai mari furnizori locali de utilaje de construcţii.
Utilajele folosite sunt extrem de îmbătrânite, marea majoritate a acestora fiind achiziţionate în perioada 2006-2008, susţin oficialii Marcom, adăugând că, potrivit producătorului japonez de utilaje Komatsu, prezent pe piaţa autohtonă prin intermediul Marcom, ponderea cererii de utilaje din ţara noastră, în totalul cererii de profil din Estul Europei, este de 11%, sub potenţial în comparaţie cu celelalte state din regiune.
"Pragul normal al pieţei utilajelor terasiere este de aproximativ 2.000 - 2.200 de unităţi, dar în acest moment, discutând de anul 2016, el se află mult sub potenţial, la 740 de unităţi. Vârful a fost înregistrat în perioada de boom economic, când cererea ajungea la 3.000 - 3.300 de unităţi, un nivel pe care nu o să-l mai atingem prea curând", a declarat Constantin Marcu, Director General al Marcom, adăugând: "Lipsa proiectelor de investiţii este principala cauză a declinului pieţei, deşi România are nevoie urgentă de infrastructură. Piaţa construcţiilor rezidenţiale, aflată pe trend ascendent, nu poate corecta semnificativ această scădere".
Compania mai informează, în comunicat, că după căderea pieţei, din anul 2009, aceasta a cunoscut o evoluţie pozitivă semnificativă în 2011, iar declinul s-a instalat din nou între anii 2012 - 2013. Potrivit reprezentanţilor Marcom, absorbţia fondurilor europene din anii 2014 şi 2015 a readus piaţa românească pe creştere, care anul trecut s-a contractat, însă, din nou, aproape la jumătate. Astfel, în intervalul 2009 - 2016 s-au vândut utilaje cât în perioada 2006 - 2008, potrivit Marcom.
Masatoshi Morishita, CEO al Komatsu Europe, susţine: "Anul trecut au existat pieţe bune şi pieţe cu vânzări mai slabe. Pentru noi, din perspectiva cererii, România este extrem de importantă, iar potenţialul este unul ridicat. Cu toate acestea, recuperarea nu urmează acelaşi trend ca în restul Europei, unde piaţa a cunoscut o îmbunătăţire constantă. Totul depinde de volumul investiţiilor care vor fi demarate în România, în toate sectoarele şi în toate industriile. De asemenea, fondurile europene sunt extrem de importante pentru dezvoltarea sectorului, în ansamblu".
Reprezentantul Komatsu este de părere că ţara noastră are al treilea potenţial din regiune, după Polonia şi Cehia, dar ocupă locul 11 după numărul de utilaje.
Începând din 2003, pe piaţa autohtonă s-au vândut peste 15.800 de utilaje noi, cele mai populare echipamente fiind buldoexcavatoarele (53%), potrivit Marcom.
Marcom este unicul distribuitor de produse Komatsu în ţara noastră şi a înregistrat, în 2016, o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, respectiv o cotă de piaţă de 35% în primul trimestru din 2017. Compania activează în domenii diverse, de la construcţii şi minerit, până la agricultură şi activităţi de reciclare, având peste 2.000 de clienţi în ţara noastră.
Komatsu este o companie japoneză producătoare de utilaje de construcţii şi minerit. În Europa, Komatsu este prezentă prin intermediul Komatsu Europe, iar în ţara noastră compania are activităţi din 1999, prin intermediul Marcom.