• Impozitele pentru cîştigurile de capital şi tranzacţiile imobiliare vor fi calculate în continuare ca şi pînă acum, deoarece legea a ajuns cu întîrziere la promulgare
• Cele două legi privind aplicarea Codului Fiscal au apărut ieri în Monitorul Oficial, însă fără normele de aplicare
• După mai multe amînări şi modificări nimeni nu pare să mai înţeleagă ce se întîmplă
• Brokerii nu ştiau ieri cum să aplice impozitul
• Guvernul a dat ieri un comunicat ca să lămurească lucrurile abia la ora 16,40!
Termenul de la care ar fi trebuit să intre în vigoare noile măsuri fiscale aplicate cîştigurilor de capital şi tranzacţiilor imobiliare a fost amînat din nou, deoarece legea nu a mai apucat să vadă lumina zilei, înainte de 1 iunie.
Publicarea cu întîrziere în Monitorul Oficial a Legii privind aprobarea modificărilor Codului Fiscal a impus abrogarea de către Guvern a articolelor din OUG nr.24/2005 al căror termen de intrare în vigoare este 1 iunie 2005. Ieri, 1 iunie 2005, Legea a fost transmisă de către Camera Deputaţilor spre promulgare la Preşedinţia României. Iar preşedintele a promulgat-o tot ieri.
OUG nr.24/2005 a suferit modificări succesive în dezbaterile care au avut loc atît în Senat, cît şi în Camera Deputaţilor. Prin urmare, modalitatea de impozitare a cîştigurilor din tranzacţiile imobiliare, mobiliare şi din dobînzi diferă în textul de Lege votat în Parlament faţă de prevederile OUG nr 24/2005, susţine Ministerul Finanţelor.
În concluzie, pînă la data intrării în vigoare a Legii în forma adoptată de către Parlament, calculul impozitelor pentru cîştigurile din tranzacţiile imobiliare, mobiliare şi din dobînzi rămîne acelaşi ca şi pînă în prezent, conform OUG nr.138/2004. Şi Guvernul a ţinut să facă precizările de rigoare, însă abia pe la ora 17.00.
Noul Cod Fiscal a fost publicat astfel abia ieri după amiază în Monitorul Oficial, deşi aplicarea lui trebuia să fie deja în vigoare ieri dimineaţă. Mai mult, normele de aplicare nu au fost publicate încă. Ceea ce a generat incertitudini atît în rîndul investitorilor, cît şi al brokerilor. Brokerii s-au trezit că nu ştiu efectiv care reglementare, respectiv modificare din Codul Fiscal, trebuie aplicată pentru a nu intra sub incidenţa penalizărilor ulterioare. Nici normele de aplicare nu au fost publicate pînă la această dată. Ultimele modificări în legătură cu Codul Fiscal au fost operate de deputaţi în urmă cu o săptămînă.
Noul Cod Fiscal presupune aplicarea impozitului de 1% pentru cîştigurile obţinute pînă la sfîrşitul anului pe fiecare tranzacţie, urmînd ca în decembrie să se facă regularizarea, iar cîştigurile obţinute începînd cu 1 ianuarie 2006 să se impoziteze cu 16%.
Graţiela Iordache, preşedintele Comisiei de Buget, Finanţe - Bănci, ne-a declarat: "Camera Deputaţilor a propus o serie de amendamente la Codul Fiscal, printre care şi cel referitor la impozitarea pînă la sfîrşitul anului a tranzacţiilor pe piaţa de capital cu 1%". Graţiela Iordache afirmă că acestă măsură a fost luată ca urmare a problemelor ce puteau apărea prin aplicarea diferenţiată a impozitului.
• Discuţii aprinse pe marginea modificărilor Codului Fiscal
Discuţiile referitoare la Codul Fiscal au început încă din decembrie 2003, din momentul în care investitorii şi oamenii de afaceri au cerut o cotă unică pentru toate impozitele. Poves-tea a continuat şi în decembrie anul trecut, cînd Guvernul a introdus cota unică de 16%. În acelaşi moment s-a discutat şi despre normele de aplicare a Codului Fiscal. Au existat multiple modificări şi discuţii pe această temă. Primul moment semnificativ a fost bîlbîiala ministrului de Finanţe, Ionuţ Popescu, care, în aprilie, a vorbit despre renunţarea la cota de 10% şi implementarea celei de 16%. Declaraţia a determinat fluctuaţia cotaţiilor acţiunilor pe piaţă. Important de remarcat este nepriceperea autorităţilor în legătură cu efectul declaraţiilor pe piaţa de capital, deşi este cunoscut faptul că Ionuţ Popes-cu este jucător la Bursă.
Prima modificare a Codului a fost introducerea impozitului pe fiecare tranzacţie şi nu pe portofoliu cum se aşteptau brokerii, pentru ca ulterior datorită presiunilor venite din partea actorilor pieţei de capital să se revină asupra acestei modificări.
Brokerii consideră că ar fi fost nevoie la elaborarea normelor de aplicare şi de părerea celor care lucrează efectiv în piaţă. Experienţa într-un anumit domeniu reprezintă în fapt cheia succesului, dar se pare însă că această posibilitate nu a fost luată în calcul.
Brokerii susţin că o parte din vină pentru scăderea Bursei, respectiv a volumului şi a valorii tranzacţionate a fost cauzată de modificările de la o zi la alta a legii impozitelor.
• Brokerii au căutat soluţii
Pentru că se aşteptau ca noul Cod Fiscal să nu intre în vigoare la data stabilită (ceea ce s-a şi întîmplat ieri, cînd în Monitorul Oficial nu a apărut noul Cod Fis-cal), brokerii şi-au luat măsuri din timp şi au făcut propuneri în legătură cu modalitatea de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 24 care este în vigoare pînă la introducerea noului Cod Fiscal.
Aceasta prevede ca mod de impozitare "pro rata temporis", o invenţie a Ministrului Finanţelor, după părerea brokerilor. "Pro Rata Temporis" reprezintă, în fapt, aplicarea unui procent de 75% din cîştigul obţinut cu 1% şi 25% va fi impozitat cu 10%. Asociaţia Naţională a Societăţilor de Valori Mobiliare (ANSVM) a propus eliminarea "pro rata temporis" şi înlocuirea acesteia cu FIFO (first in - first out) aplicat la preţul mediu ponderat. Altfel spus, titlurile care au intrat primele în portofoliu vor ieşi primele, iar impozitul va fi calculat la preţul mediu ponderat. Metoda propusă de asociaţia brokerilor reprezintă o uşurare a impozitului calculat în baza OUG nr.24, care nu spune nimic de data de intrare sau ieşire din portofoliu a titlurilor.
Piaţa de capital este destul de precară în acest moment, iar amînarea impozitului de la 1 mai la 1 iunie, momentele repetate în care s-au modificat cotele de impozitare, nepriceperea organelor abilitate să dea explicaţiile de rigoare, conduce în mod direct la o influenţă negativă.
Situaţia are implicaţii şi la nivel macroeconomic, deoarece nimeni nu şi-a putut elabora un plan de afaceri de la începutul anului pînă în prezent fără să cunoască riscurile şi obligaţiile (impozitele de plată) pe care le are.