Marea Britanie şi Statele Unite au convenit ieri să pună capăt unei dispute vechi privind ajutoarele primite de producătorii de avioane Airbus şi Boeing şi să se concentreze pe combaterea subvenţiilor chineze, după modelul unui armistiţiu de cinci ani încheiat de Washington şi Bruxelles, relatează Reuters, potrivit News.ro.
Cele două acorduri încheie conflicte desfăşurate pe parcursul a 17 ani la Organizaţia Mondială a Comerţului şi stabilesc un front comun împotriva finanţării în afara pieţei, cu referire la industria aerospaţială a Chinei aflată în dezvoltare.
Disputa a declanşat un război tarifar transatlantic de luni de zile, care a lovit industrii precum whisky-ul scoţian, până la declararea unui armistiţiu temporar în acest an, pentru a uşura negocierile.
Tarifele vor fi suspendate pentru cinci ani, în timp ce guvernele se angajează să ofere orice finanţare în condiţiile pieţei, eliminând o sursă perenă de tensiuni transatlantice, notează sursa citată.
"Acest lucru va sprijini locurile de muncă din Marea Britanie şi este o veste minunată pentru whisky-ul scoţian şi alte exporturi, inclusiv pentru industria aerospaţială, care nu se vor mai confrunta cu tarife punitive", a declarat ministrul britanic al comerţului, Liz Truss, pe Twitter.
Asociaţia Scotch Whisky a afirmat că membrii săi au pierdut 600 de milioane de lire sterline (836,64 milioane de dolari) din cauza tarifelor.
În Statele Unite, Distilled Spirits Council a declarat că whisky-ul american este încă afectat de tarife într-o dispută separată privind oţelul şi aluminiul.
Acordul aerospaţial dintre Statele Unite şi Marea Britanie a avut loc la două zile după ce UE a ajuns la un armistiţiu cu Washingtonul cu privire la subvenţiile pentru avioane şi a încheiat o săptămână de diplomaţie la nivel înalt menită să contracareze creşterea influenţei Chinei.
Reprezentanta pentru Comerţ a Statelor Unite, Katherine Tai, a numit acordul "un model pe care ne putem baza pentru a asigura o concurenţă loială şi pentru a aborda provocările comune din China şi din alte economii non-pieţe".
Statele Unite şi Europa s-au luptat încă din 2004 cu privire la subvenţiile acordate Boeing şi Airbus, în cea mai mare dispută comercială referitoare la companii.
Între timp, Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, iar acordul de joi, aproape identic, obţine multe dintre aceleaşi rezultate ca şi acordul dintre UE şi SUA.