Am prezentat în articolele precedente cam ce presupune activitatea unui master francizat, anume faptul că el va juca un dublu rol - el trebuie, de obicei, să amenajeze, să facă operaţională şi să conducă cu succes cel puţin o unitate francizată, dar şi să vândă licenţe de operare sub-francizaţilor din teritoriul său, să îi pregătească şi să îi ajute şi să îi asiste ca şi aceştia să deschidă şi să conducă cu succes unităţi francizate. Pentru a putea realiza toate acestea cu succes, master francizatul trebuie să fie o persoană cu experienţă şi să îndeplinească anumite condiţii.
• Ce se aşteaptă de la un master-francizat?
Candidatul pentru această poziţie, de master francizat, trebuie să aibă atât calităţi de manager, dar şi abilităţi pentru activitatea de vânzări. De asemenea, trebuie să îi şi placă (şi să aibă înclinaţie spre aşa ceva) să îi înveţe pe ceilalţi, având în vedere că va trebui să îi instruiască pe francizaţi în cadrul programelor de training.
Mai mult, candidatul trebuie să aibă abilitatea şi resursele financiare de a adopta un sistem de franciză şi de a-l adapta pentru a se potrivi cu specificul pieţei în care doreşte să îl implementeze, fără a schimba structura fundamentală a afacerii, conceptul său de bază, etică, practicile sale operaţionale şi standardele sistemului. Având în vedere că în cele mai multe cazuri, master-francizatul este cel care introduce pentru prima dată în ţară sau în regiunea sa un nou sistem de franciză, lui îi revine şi sarcina de a adapta sistemul la particularităţile culturale ale zonei şi de a se ocupa cu traducerea documentaţiei (Manuale Operaţionale etc) în limba vorbită în zona respectivă sau cel puţin de a colabora şi de a contribui la realizarea acestor două operaţiuni.
Viitorul master francizat trebuie să aibă puterea şi disponibilitatea de a munci în program prelungit (cel puţin la început) şi de a se implica în această afacere 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, până când sistemul este consituit şi consolidat în teritoriul respectiv. După ce s-a constituit un număr de unităţi operaţionale, master-ul va putea să-şi angajeze personal care să-l asiste în conducerea afacerii, dar în primele zile trebuie, probabil, ca master francizatul să facă el singur totul. Partea bună este că astfel el învaţă, în mod direct, cum se derulează fiecare aspect al afacerii şi astfel îşi poate dezvolta un sistem propriu de control şi de creştere al afacerii, pe măsură ce progresează.
În afară de dublul rol pe care trebuie să-l joace master francizatul, lui îi revine şi o dublă res-ponsabilitate: faţă de francizor şi faţă de proprii francizaţi. Mas-ter francizatul este punctul pivot de contact în cadrul sistemului. De asemenea, el trebuie să fie o persoană care ştie să interacţioneze cu oamenii şi să îi şi placă să lucreze cu aceştia, deoarece printre sarcinile sale se vor număra şi recrutarea, intervievarea, numirea şi pregătirea francizaţilor precum şi a personalului acestora.
• Câteva sfaturi
Înainte de a începe căutările (şi asta e valabil pentru orice tip de francizat doriţi să fiţi) asiguraţi-vă că ştiţi ce tip de franciză se potriveşte cu resursele inves-tiţionale de care dispuneţi, cu experienţa şi cu scopurile dvs. De asemenea, trebuie să fiţi siguri că franciza asupra căreia v-aţi oprit este adaptabilă la specificul pieţei în care doriţi să o implementaţi. Chiar şi aşa, nu vă grăbiţi, ci căutaţi până găsiţi franciza cea mai potrivită cu resursele şi aspiraţiile dvs.
Asiguraţi-vă că termenii din contractul pe care francizorul o transmite pentru a fi semnată cu sub-francizaţi sunt rezonabili astfel încât există şanse mari ca documentul să fie acceptat de către aceştia din urmă. De asemenea, asiguraţi-vă că acest contract poate fi uşor adaptabil astfel încât să respecte cerinţele legale din teritoriul sau zona în care va fi aplicat.
Mai mult, asiguraţi-vă că programul de extindere al francizei vizate este unul realist. Solicitaţi ca în contractul de master franciză pe care îl semnaţi să fie înscrise date-limită exacte, mai ales cea privind momentul în care francizorul trebuie să vă transmită tipul de contract pe care va trebui să îl semnaţi cu sub-francizaţii, deoarece abia din acel moment veţi putea începe să vindeţi licenţe în teritoriul care v-a fost alocat. De asemenea, asiguraţi-vă că taxele care vor trebui plătite de către sub-francizaţi sunt la nivele acceptabile pentru piaţa pe care aceştia activează.