Comerţul exterior cu mărfuri s-a cifrat la 66,59 miliarde euro, în 2006, în creştere cu 21,5 la sută faţă de anul 2005, potrivit datelor prezentate ieri la reuniunea Consiliului de Export al Ministerului Economiei şi Comerţului (MEC). Potrivit unui comunicat al MEC, exporturile au atins valoarea de 25,85 miliarde euro, în creştere cu 16,2 la sută, iar importurile au însumat 40,74 miliarde euro, în creştere cu 25,1 la sută.
Potrivit comunicatului citat, structura exporturilor s-a îmbunătăţit. Exportul de produse provenite din industriile de medie şi înaltă tehnologie a crescut accelerat, în timp ce ponderea exportului de produse cu grad scăzut de prelucrare s-a redus.
Cele mai importante creşteri au fost înregistrate la produse cu valoare adăugată ridicată, în special, din grupele autoturisme, componente şi accesorii auto, nave fluviale şi maritime, produse sub marca proprie din domeniul modei şi designului (textile, confecţii, încălţăminte, mobilă), aparatură electrotehnică, servicii din tehnologia informaţiei. Analiza a scos în evidenţă scăderea ponderii produselor cu prelucrare scăzută şi a celor energofage, care folosesc intensiv resursele energetice.
Cât priveşte situaţia importurilor pe principalele destinaţii economice, importurile pentru aprovizionarea industriei, deşi deţin ponderea predominantă în totalul importului, au tendinţa de scădere pe componenta de produse intermediare. Importurile de bunuri de capital pentru investiţii în economie au tendinţa de creştere în totalul importului, iar la importurile de bunuri pentru consum individual se constată o scădere relativă a ponderii în valoarea totală a importului, faţă de anul anterior.
"Creşterea mai accentuată a importului decât cea a exportului a generat creşterea deficitului balanţei comerciale. Structura deficitului relevă, însă, că acesta se localizează, cu precădere, la bunuri pentru aprovizionarea industriei şi la bunuri de capital care au susţinut procesele de restructurare, modernizare şi creştere a economiei din această perioadă, potenţial generatoare de dezvoltare, export şi noi locuri de muncă", se precizează în comunicat.
Principalele activităţi ale Departamentului de Comerţ Exterior, pentru anul 2007, vizează realizarea prevederilor Strategiei Naţionale de Export, prin realizarea programului de participare a exportatorilor la târguri şi expoziţii internaţionale, care cuprinde un număr de 61 de acţiuni faţă de 45 de acţiuni programate în anul 2006, precum şi realizarea programului de misiuni economice, care cuprinde un număr de 36 de acţiuni faţă de 20 realizate anul trecut.