• Anul acesta piaţa locală de media va înregistra o creştere mai modestă faţă de 2007
"Revoluţia digitală nu a început încă, însă e mai aproape ca niciodată!" este unul dintre citatele cu care debutează ultima ediţie a singurului anuar de media din România: Media Fact Book. Lucrarea, aflată la cea de-a 11-a ediţie, oferă analize şi prognoze ce răspund nevoii de informare, de înţelegere a evoluţiilor şi oportunităţilor într-o piaţă caracterizată de evoluţii rapide, precum şi de complexitate în continuă creştere, aşa cum este cea românească.
"An de an lucrarea noastră este aşteptată cu interes de întreaga comunitate de specialişti, cu atât mai mult cu cât perioada actuală marchează practic o nouă revoluţie a publicităţii. Dacă acum 50 de ani, reclama TV scria istoria advertisingului, astăzi asis-tăm la o nouă mişcare de proporţii. Ca şi în 2006, televiziunea continuă să piardă aderenţă la publicul tânăr, iar mediile alternative, new media în jargonul nostru, capătă teren, în special online-ul", a declarat Octavian Popescu, Managing Director Initiative.
Limita legală de difuzare a reclamelor s-a depăşit pe alocuri chiar cu 48%, publicul ajunge la saturare şi tinde să se îndepărteze de mediile tradiţionale, ultra populate publicitar. De pildă, categoria principală de public TV vizată de publicitari (18-49 de ani) petrece cu 9% mai puţin timp în faţa televizorului comparativ cu anul trecut.
"Începe să se justifice afirmaţia că publicitatea este întreruptă de programele TV şi nu invers", adaugă Popescu.
Un fenomen în lanţ este şi migrarea audienţei către canalele de nişă. Posturile de audienţă generală, extrem de vânate de publicitari, pierd teren în faţa celor specializate, mai "aerisite" şi mai bine targetate.
În cifre, Media Fact Book 2008 prevede o menţinere a creşterii de circa 50% a pieţei online, care se va menţine şi pe parcursul următorilor 4-5 ani. Deşi în uşor declin, TV-ul se află în top şi în 2007, iar pentru 2008 Media Fact Book previzionează o creştere de 25%.
Valoric vorbind, piaţa româ-nească de media a crescut cu 32% în 2007, iar pentru 2008 creşterea prognozată este de 22%, adică circa 590 milioane de euro net, repartizaţi după cum urmează: 385 milioane TV, 90 milioane print, 70 milioane outdoor, 38 milioane radio şi online 15 milioane de euro.
În ceea ce priveşte cea mai "cheltuitoare" categorie din punct de vedere al investiţiilor în publicitate, sectorul financiar-bancar a ocupat prima poziţie în topul anului 2007.