Două programe atractive pentru cetăţenii care doresc să îşi înoiască "parcul auto" au intrat în prelungiri. Cum interesul oamenilor pentru transportul cu autoturismul personal a crescut în pandemie, vestea este bună, dar nu trebuie neglijată nici protecţia mediului. Sesiunile de depunere a dosarelor în cadrul Programelor "Rabla Clasic" şi "Rabla Plus" au fost prelungite până pe 20 noiembrie 2020, a anunţat Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit sursei citate, în cadrul Programului "Rabla Plus", ca noutate, a fost introdusă eligibilitatea autovehiculelor înmatriculate pentru prima dată cu cel mult şase luni în urmă, faţă de data vânzării şi care nu depăşesc 6.000 de km, inclusiv autovehicule care au fost utilizate pentru activităţi de drive-test sau demo. În plus, vor fi eligibile în program acele autovehicule care, conform legislaţiilor naţionale din cadrul Uniunii Europene (UE), au fost înmatriculate tehnic în vederea exportului către "ra noastră. Preşedintele AFM, Dan Cătălin Vatamanu vorbit despre aceste programe: "În direcţia îndeplinirii obiectivelor europene şi naţionale privind mobilitatea urbană sustenabilă susţinem finanţarea achiziţionării de autovehicule electrice şi electrice hibride prin intermediul Programului Rabla Plus. În acelaşi timp, finanţăm în proporţie de 90% din cheltuielile eligibile proiectele depuse de municipiile reşedinţă de judeţ, în vederea extinderii reţelei de staţii de încărcare, atât de necesară în contextul intensificării utilizării autovehiculelor electrice la noi în ţară. Aceste programe au efecte importante în ceea ce priveşte protecţia mediului, reducerea consumului de combustibili convenţionali, precum şi de diminuare a poluării cauzate de traficul rutier". Pe de altă parte, AFM anunţă că sesiunea de depunere a dosarelor de finanţare pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic - staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reşedinţe de judeţ - a fost prelungită până la data de 30 noiembrie 2020.
Trebuie spus că pandemia a modificat obiceiurile zilnice ale oamenilor în ceea ce priveşte deplasarea dintr-o zonă în alta. Peste două treimi dintre cetăţenii din ţara noastră, respectiv 68%, consideră că maşina personală este cel mai sigur mijloc de transport în contextul generat de pandemia de Covid-19. Potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), autoturismul personal este urmat, în preferinţele connaţionalilor noştri, de transportul public (11%) şi de bicicletă (9%). În cazul categoriei de vârstă 18-50 de ani, maşina personală este preferată de o proporţie mai mare a populaţiei (77%), însă bicicleta este al doilea cel mai preferat mijloc de transport (8%), urmat de transportul public (7%). Potrivit, preşedintelui UNSAR, Adrian Marin: "Percepţiile asupra riscului sunt în continuă schimbare în contextul pandemiei, iar preocupările românilor sunt reflectate în consecinţă. Dacă, până acum câteva luni, asistam la o consolidare a transportului public ca alternativă pentru mobilitate şi reducere a impactului asupra mediului înconjurător, suntem acum în punctul în care maşina personală pare a reveni în centrul atenţiei, datorită siguranţei sporite pe care o oferă în faţa virusului SARS-CoV-2".
Parcul auto din ţara noastră s-a situat, până în prima parte a anului 2020, pe un trend ascendent. Datele publicate de APIA - Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile - arată că, numai anul trecut, au fost înmatriculate peste 606.000 autoturisme, ceea ce a condus la o creştere de 23,4% a înmatriculărilor faţă de 2018. Dintre autoturismele nou înmatriculate, aproape trei sferturi (73,3%) au fost autoturisme rulate.