Segmentul e-commerce a crescut atât în numărul comenzilor, cât şi în valoarea lor. Creşterea valorică din cele 6 luni de pandemie se ridică la 64%, potrivit datelor MerchantPro, platformă locală SaaS de eCommerce.
În aceeaşi perioadă (martie -august 2020), numărul comenzilor a crescut cu 50%. Într-un context normal, această dinamică de la offline spre zona de online s-ar fi realizat în 3-4 ani.
Perioada de debut a stării de criză, marcată de lunile de restricţii şi de distanţare socială, a adus creşteri mai mari, însă dinamica pozitivă s-a menţinut şi după relaxarea restricţiilor. Astfel, la nivelul lunilor de vară iunie-august 2020 s-a observat o creştere valorică de 52% faţă de acelaşi interval din 2019.
La nivelul celor peste 1.500 de magazine din România active pe platforma MerchantPro, valoarea tranzacţiilor a crescut în luna august cu aproximativ 35% faţă de perioada similară din 2019. O creştere de 30% s-a înregistrat şi în numărul comenzilor plasate pentru magazinele care funcţionează pe platformă.
Arthur Rădulescu, CEO Merchant Pro, a declarat: "Perioada aceasta a adus o schimbare clară în comportamentul de consum al românilor, dar şi în abordarea de business a antreprenorilor. Este clar ca digitalizarea a reprezentat mai mult decât o soluţie de moment. Mulţi antreprenori au reuşit să deschidă noi oportunităţi şi direcţii de business. Eficientizarea proceselor şi în anumite cazuri reducerea costurilor - prin trecerea pe online - au contribuit de asemenea la o stabilizare pentru aceştia într-o perioadă extrem de volatilă."
Iniţial a crescut interesul pentru zona produselor de consum necesare, mai exact în domenii precum alimentar şi curăţenie. Apoi interesul românilor a mers şi către zona magazinelor cu servicii şi produse din segmentul home&deco, bricolaj şi produse pentru casă. Magazinele de pe segmentul fashion au luat avânt în perioada de vară, pe fondul reducerilor sezoniere şi schimbării anotimpurilor, dar mai ales al începerii şcolii.
Arthur Rădulescu a mai precizat: "La începutul acestei perioade s-a crezut că odată cu ieşirea din starea de urgenţă este posibil să se revină la comportamentul obişnuit şi să se înregistreze creşteri mai mici sau chiar scăderi în online. Dimpotrivă, zona de online a continuat să crească. Observăm că această nouă predilecţie pentru online - atât din partea furnizorilor de produse şi servicii, cât şi a clienţilor finali - se menţine şi nu dă semne că reorientarea aceasta este una temporară. Practic, această schimbare de comportament ar fi avut loc, într-un context normal cu dinamică anuală de 15-20%, în circa 3-4 ani."
Pentru perioada septembrie-decembrie, reprezentanţii MerchantPro estimează menţinerea acestui trend ascendent, dar şi o creştere în numărul de magazine online.
În ultimele 6 luni, MerchantPro a lansat o serie de funcţionalităţi noi orientate către magazinele cu operaţiuni multichannel. Integrarea cu marketplace-ul eMag, gestiunea multi-store şi multi-warehouse, integrările cu sisteme ERP sau modulele de vânzare pe plan internaţional sunt doar câteva dintre noutăţile platformei eCommerce utilizată de peste 1500 magazine online active, care listează un număr total de peste 5 milioane de produse.
MerchantPro a terminat 2019 cu o cifră de afaceri de 500.000 euro, în creştere cu 15% faţă de anul anterior. În primele 6 luni ale acestui an, creşterea afacerilor MerchantPro a fost de 25%.