În timp ce, pe pluta noastră politică, nebunii îşi iau în serios joaca de-a hoţii şi vardiştii, în jurul nostru, marea devine tot mai învolburată. Nu că ar fi careva în stare să facă ceva, dar poate e bine de ştiut!
Politica internaţională promovată de "Ţarul Putin", de cînd a primit din mîinile tremurînde, de boală şi de spaimă, ale lui Yelţîn, însemnele şi frîiele puterii la Kremlin, are un singur obiectiv strategic, urmărit cu tenacitate, chiar dacă nu în toate cazurile cu cele mai bune, ori cele mai eficiente mijloace: revizuirea (drastică) a ordinii mondiale post-război rece conturată de moştenirea Gorbaciov-Yelţîn. În datele ei cele mai generale, această "ordine" se bazează pe cîteva premise-principii care leagă Rusia de dinamica şi interesele occidentalo-americane:
Continuarea şi dezvoltarea parteneriatului strategic cu SUA cel puţin pe dimensiunea nucleară şi geopolitică;
Acceptarea ca ireversibilă a restructurării politice survenită în spaţiul adiacent Rusiei - Europa-centrală, Europa de sud-est, Ucraina, Caucazul şi Ţările Baltice;
Dezvoltarea parteneriatului Rusia - UE pe temeiul creşterii dependenţei europene faţă de resursele energetice ale Rusiei, al relaţiei sale speciale cu Germania, respectiv al creşterii disponibilităţii Rusiei pentru cooperare politico-militară în sistemul parteneriatului cu NATO, al tratatelor şi convenţiilor relevante privind echilibrul şi dinamica forţelor militare convenţionale din Europa, încheiate în anii "90, contribuind astfel la creşterea securităţii colective;
Menţinerea angajamentelor cu privire de gestiunea crizelor internaţionale exclusiv prin mijloacele puse la dispoziţie de dreptul internaţional şi instituţiile relevante; evitarea utilizării forţei (militare) şi a ameninţării cu forţa; responsabilitate şi acţiune comună pentru menţinerea şi promovarea securităţii colective, cu utilizarea principiilor şi a mecanismelor ONU şi OSCE.
Unde suntem, acum, după trei mandate Putin?
Tensiunile în relaţia Rusia-SUA s-au succedat val după val, la intervale tot mai scurte, fiecare dintre ele cu cote mai înalte faţă de cel precedent. După ce s-au amăgit, o vreme, cu termene şi propuneri de "resetare" a relaţiilor bilaterale, Rusia şi SUA au astăzi o relaţie în care vectorii de confruntare şi concurenţă au sufocat aproape total spaţiul de cooperare. Aproape tot ceea ce este semnificativ în relaţiile bilaterale a devenit obiect de controversă, ba chiar de ameninţare, inclusiv aceea de recurs la acţiuni militare pe scară largă, ori privind posibila angajare a forţelor nucleare. Suntem pe drumul celor mai tensionate momente ale "războiului rece".
Mai mult decît oricare alt aspect, politica putiniană s-a concentrat pe atacarea în forţă a schimbărilor intervenite în spaţiul său adiacent. Un atac purtat cu toate mijloacele disponibile, de la cele pur politice, la cele economice, iar de aici la "războaiele invizibile" pe frontul spionajului şi al operaţiunilor speciale, respectiv la războaiele hibride, cu angajarea semnificativă, pe teren, a componentei militare, pentru obţinerea unor efecte şi atingerea unor obiective politice majore. "Repetiţia cu costume", foarte reuşită de altfel, Georgia, a fost urmată de prima stagiune cu spectacolul de gală "Răpirea Crimeei din Ucraina". Stagiunea a rămas deschisă, după cum se ştie, acţiunile din regiunile estice continuă, astfel încît, încet-încet, dar tot mai sigur, se pun bazele descompunerii şi restructurării statului Ucraina, aşa cum a fost el întemeiat şi recunoscut internaţional, după desprinderea din componenţa URSS. În ciuda schimbărilor semnificative, de postură geo-politică, intervenite prin includerea în NATO şi UE a spaţiului central-european, a celui sud-est european şi a celui desemnat de Ţările Baltice, politica Rusiei putiniene a făcut şi face eforturi consistente, (nu doar de propagandă!), pentru a acredita ideea că situaţia ţărilor din aceste zone nu este "bătută în cuie", că pot avea loc repoziţionări semnificative, fie pe baza unor înţelegeri bilaterale - Ungaria a fost folosită recent pentru acest exerciţiu, fie prin presiuni politice şi militare, cum este cazul celor fluturate asupra spaţiului baltic şi asupra României.
Parteneriatul Rusia-UE a fost pur şi simplu aruncat la coş. Mai exact, a fost înlocuit printr-o ciudată şi specială relaţie Rusia-Germania, în care rolurile sunt împărţite după următoarea schemă: Rusia face ceea ce vrea, după care telefonează doamnei Merkel să-i explice ce şi de ce a făcut, după care doamna Merkel se întîlneşte, ori vorbeşte la telefon, cu partenerii europeni şi americani pentru a le explica ce a făcut Putin şi de ce, după care Rusia este admonestată şi eventual sancţionată economic, după care sunt pregătite şi se semnează documente care ar trebui să oprească acţiunile Rusiei, dar nu să repare şi daunele, ori să întoarcă situaţia la momentul dinainte de producerea răului, după care Rusia face ce vrea şi ciclul se reia netulburat!!! Consecinţa acestui mod de relaţionare Rusia-Europa este faptul că "Răpirea Crimeei" rămîne în vigoare, iar montarea spectacolului "Demantelarea Ucrainei" are toate şansele să se joace într-o stagiune apropiată. Pe termen lung, lucrurile pot rămîne aşa cum le-a croit Rusia putiniană, de acum şi pînă cînd o vrea Cel de Sus altfel, cu sau fără recunoaşterea de jure a europenilor, ori a oricui altcuiva! Cine s-ar putea opune Rusiei, în Europa, şi cu ce mijloace? Poate doar domnul Jean-Claude Juncker, jalnica pastişă a lui Don Qhixote de la Mancha, aburcată în scaunul de Preşedinte al Comisiei Europene, care s-a trezit visîndu-şi o "armată europeană", numai bună să se ia la luptă cu morile de vînt!
În sfîrşit, odată cu aşternerea realităţii şi a consecinţelor "războaielor hibride" ale Rusiei, s-a ales praful de regimul internaţional al soluţionării pe cale paşnică a conflictelor, de iluzia că ONU, OSCE ori alt tratat sau organism colectiv de control asupra comportamentului internaţional al statelor valoarează mai mult pentru Rusia, decît hîrtia pe care este scris. De la tratatele privind controlul asupra forţelor convenţionale în Europa şi pînă la OSCE şi ONU, regimul de control şi limitare a folosirii forţei în relaţiile internaţionale, de respect absolut al frontierelor recunoscute internaţional ori de control asupra strîmtorilor care leagă Marea Neagră de Mediterana şi regimul tranzitului navelor comerciale şi de război reprezentat de "ante-diluviana" Convenţie de la Montreaux, orice "petec de hîrtie" negociat de URSS-Rusia ante-putiniană este privit doar ca un "ciot" de care Putin nu are nici cea mai mică intenţie să se lase împiedicat în realizarea obiectivelor sale.
Este România ameninţată de aceste valuri şi de furtuna care le ridică? Da, direct şi indirect! Direct, pentru că de la Moscova se aud repetat declaraţii politice şi militaro-politice, la nivele de responsabilitate dintre cele mai semnificative, nu mai spun de documentul oficial numit Strategia de securitate a Rusiei, care identifică România, explicit şi fără nici o umbră de dubiu, ca ţintă pentru acţiunile ostile ale Rusiei, fie ele politice, economice, de informaţii şi acţiuni speciale, hibride ori pur militare. Indirect, România poate fi "rostogolită" într-o nedorită şi fără de ieşire situaţie de confruntare cu Rusia, atît pe dimensiunea "R.Moldova-Transnistria", cît şi pe cea a evoluţiilor din Ucraina, ca să nu mai vorbesc de scenariul în care Rusia ar sprijini direct, cel puţin politic, dacă nu şi militar, acţiuni menite să destabilizeze România şi, în cele din urmă, să o "croiască" după un alt tipar, cel mai probabil o variantă revizitată şi îmbunătăţită a destructurării Iugoslaviei.
Două întrebări ar trebui să-i chinuie pe oamenii politici şi pe ceilalţi responsabili instituţionali de securitatea României, dacă s-ar putea trezi cumva din turpitudinea "marelui joc" al politici interne:
Care este desenul final al proiectului de restructurare politico-teritorială a Europei, în care Rusia s-a angajat atît de decis şi trecînd peste orice limite ale "normalităţii"?
Este Rusia singurul actor-constructor-realizator al acestui proiect sau "distribuţia" mai cuprinde şi alte vedete? Care şi, mai ales, cu ce roluri fiecare?
Dacă am găsi răspunsurile corecte, nu înseamnă neapărat că am putea schimba ceva din cele ce ne vor fi aşternute înainte de Istorie. Am avea, în schimb, şansa să ştim măcar "cu o oră mai devreme" ceea ce ni se pregăteşte şi am putea evita, dacă nu ceea ce este mai rău, măcar situaţia tragico-ridicolă în care, datorită orbirii noastre, suntem mereu gata să cumpărăm, cu metrul ster, iluzii pe post de poliţe de asigurare în aur, aşa cum s-a întîmplat la sfîrşitul celui de al doilea război mondial, ori la sfîrşitul războiului rece.
1. Putin=Rusia
(mesaj trimis de Penelope în data de 20.03.2015, 00:17)
Cursa incepe: ca sa-si depaseasca rivalii, un jocheu da pinteni calului
Cursa este in desfasurare, poti simti ca esti aproape de sosire, dar ca inca nu esti sigur de victorie. Este momentul sa pui in joc toata energia posibila in aceasta situatie; asigura-te ca nu-ti cheltuiesti toata energia si ca ceea ce vei castiga nu este un lucru lipsit de valoare durabila.
Competitivitate.
Negativ
A galopa cu toata viteza, prematur, SAU a fi mult prea ambitios.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2015, 03:10)
... apoi si dumneavoastra domn Codita ce intrebari mai adresati! cine se uita doar la Putin e cel mai orb! ... nu Putin a aprins Pamantul, Pamantul arde de demult si maiestria sa-i de-a stinge focul si cu benzina de-i cerut; si China-i mare, BRICS mai creste - o noua ordine se tese si occidentul pare cam statut ... prin vest, beleaua e ca propagande-i mare si doar acela ce o face, mai poate sa ii dea crezare si prea putini se uita-n zare, sa vada ce mai poate fi facut; multi stau culcati in...
3. Imparatul in bikini
(mesaj trimis de Oarecare în data de 20.03.2015, 05:04)
"S-a ales praful de regimul internaţional al soluţionării pe cale paşnică a conflictelor ..." Tot Rusia e di vina?
Haida de! Nici mutu' n-o mai crede, pana si Frau Merkel s-a lamurit de mult.
Pe cand un editorial cu titlul "Imparatul (SUA) este gol?
Urmeaza mandarinii :)
4. Bursa, ne-am cam saturat
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2015, 11:29)
Iaca, Mafalda alm nostru a ajuns si Nostradamus.
Asta da performanta, ati luat seama romani?.
5. Dacă ar fi mai specific ar putea
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 12:01)
fi contrat, dl Codiță ... dar așa, se limitează la afirmații generice precum "petec de hârtie". O fi rodul unei înțelegeri superficiale pe care o are? Nu vreți să ne dați un exemplu, poate în episodul următor? Mai citesc și eu din când în când tratate internaționale și pot să urmăresc un raționament.
O să opun și eu o părere de care ar fi bine să țineți seama când mai studiați ceea ce pare a fi o încălcare a unui...
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 20.03.2015, 13:15)
"Uitați-vă și la un alt paragraf al acelui tratat "
La ce tratat te referi?
5.2. Memorandumul de la Budapesta 1994 (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 14:08)
3. The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their commitment to Ukraine, in accordance with the principles of the Final Act of the Conference on Security and Cooperation in Europe, to refrain from economic coercion designed to subordinate to their own interest the exercise by Ukraine of the rights inherent in its sovereignty and thus to secure advantages of any kind;
6. Ukraine, the Russian Federation, the...
5.3. Contrabalans util (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de Oarecare în data de 20.03.2015, 18:40)
Felicitari pentru efortul facut de a vedea si altii cealalta parte a monedei! Ca sa nu zic the dark side of the moon:)
Pax americana miroase a praf de pusca de la o posta. Vorba ceea, au dus o lupta pentru pace de nu se mai vede om cu om :))
Pacat, s-au spulberat si visurile pe care le aveam in anii '90 despre sosirea americanilor.
6. Rusia?
(mesaj trimis de Donny în data de 20.03.2015, 13:24)
Cea mai mare tara de pe glob cu un PIB cat al Italiei.Nu reuseste sa-si gestioneze propriile probleme dar vrea sa sperie lume , cu latratul ei bleg.Dar cainii latra, caravana merge. Cimitirul e plin de oameni de neinlocuit. Iar cimitirele din Rusia , mai ales, sunt pline de victimele conducatorilor ei neghiobi.
6.1. O să fii surprins dar (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 15:24)
Caravana europeană s-a oprit. Problema noastră, a europenilor, este cum îi amuțim pe americanii nebuni în stare să ne folosească drept carne de tun împotriva zidurilor Kremlinului. Te ofer voluntar să o încasezi primul.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2015, 16:55)
Ce de vorbe mesteci nea Codita ca sa ascunzi faptul evident ca americanul a pus piciorul in pragul Rusiei sinu rusul in pragul Americii! !
6.3. Problema noastra, a europenilor? (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Donny în data de 20.03.2015, 21:29)
N-am nici o problema cu europenii, ci am o problema cu tine ca m-am saturat sa-ti citesc ineptiile prezentate cu aere de mare specialist.
Deci, mars in Siberia!
6.4. Probleme cu nervii? (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 23:08)
Hai dragă, lipsurile tale nu trebuie să te complexeze și nici frustreze.
7. $ 5.2 Marea intrebare pt $ 5.2
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 20.03.2015, 20:01)
15 dintre cele 28 de state ale UE au aderat dupa 1995, si anume: Austria, Bulgaria, Cehia, Croatia, Estonia, Finlanda, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Romania , Slovacia , Slovenia, Suedia. Se observa ca fostele socialiste au dat buluc in UE. Au facut acest lucru pentru ca au fost supuse la presiuni? Greu de crezut cind fiecare a facut cerere de aderare.
In loc sa facem interpretari complicate de genul: “Interpretarea mea este că nimeni (nici Vestul, nici Rusia) nu va face...
7.1. Să nu confundăm lucrurile (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 21:54)
Aderarea statelor fost comuniste la UE și la arhitectura de securitate a NATO a fost mereu o problemă conflictuală între US/UE și Rusia. De fiecare dată Rusia a strigat că nu este de acord. A oferit aranjamente de securitate paralele (înțeleg, dar nu am sursă sigură, că și nouă ne-a oferit posibilitatea modernizării armatei dar să nu intrăm în NATO). Fapt este că, în diferite valuri (adică trei), țările din fostul bloc comunist au intrat pe rând în UE și NATO....
7.2. Ordinea post-război rece (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 20.03.2015, 22:40)
Nu mai există. Acea ordine consta în existența unor state buffer care nu intră în NATO.
John Mearsheimer spune că perioada de aur dintre 1990-2008 când securitatea Europei era dată de o înțelegere reciprocă dintre EU și Rusia nu mai există. Asta a fost perioada de după războiul rece.
După 2008, americanii au început să împingă Georgia și Ucraina în NATO.
Tot el spune: "Europa avea o securitate excelentă înainte de 2008",
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2015, 17:07)
... pribeag: care merge din loc in loc fara a avea o tinta sau o treaba precisa; hoinar ... de veti privi istoria doar cum va place, pribeag veti fi prin timp si spatiu - sunt voci in Ucraina care au incercat a spune ca Rusia a invadat Germania in timpul celui de-al doilea razboi mondial - exemplu monumental de gandire selectiva! trist ar fi de va deveni o moda ... iar minimul respect ar cere sa cititi cu etentie cele exprimate de interlocutori, caci vorba spune: "nu Putin a aprins...
8. Intrebari fara raspuns, pt $7.1-3
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 21.03.2015, 19:38)
“Ucraina si celelalte socialiste nu aveau voie sa faca aderarea respectiva?
“Ordinea” post-razboi rece, expusa atit de clar in punctele ei esentiale de domnul Codita, are vre-o hiba?”
Intrebarile au ramas fara raspuns sau cu raspuns evaziv. Ca urmare vin cu elemente “contextuale” suplimentare, poate, poate se leaga ceva.
Rusia, stat mare amator de spirtoase si haleala, adica cam betiv si cam gurmand, s-a trezit la ospatul WWII, ocazie cu care a...