Modelele şi metodele de învăţare evoluează constant în direcţia digitalizării, iar elevii şi studenţii din prezent au nevoie de o pregătire adecvată pentru profesiile din viitor - aceasta este o realitate ce a început să prindă contur la finalul ultimului deceniu, şi care a fost accelerată de evenimentele din ultimul an. Pregătirea elevilor începe însă cu pregătirea profesorilor (din punct de vedere didactic şi tehnologic), iar digitalizarea "de urgenţă" de până acum a sistemului de învăţământ trebuie să continue cu un plan pe termen lung, aşezat pe calcule care să maximizeze efectul pentru generaţiile ce vor veni, conform unui comunicat remis redacţiei.
Noi tehnologii, precum automatizarea şi inteligenţa artificială accelerează cererea de competenţe digitale, iar România trebuie să facă eforturi pentru a le facilita cetăţenilor săi accesul la acestea, cu atât mai mult cu cât se află pe locul 26 din 27 în Raportul Indicelui DESI 2020. Din acest punct de vedere sunt necesare programe de studiu flexibile, care să faciliteze educaţia şi reconversia profesională în direcţia economiei digitale, nu doar digitalizarea sistemelor şi subiectelor existente.
Microsoft România şi Fundaţia EOS au pus, încă de acum câţiva ani, bazele unui parteneriat solid, prin care îşi propun să contribuie, alături de instituţiile de învăţământ din ţară, la rezolvarea acestor provocări. Numeroase programe şi proiecte au fost, şi sunt, derulate în această direcţie, toate având drept scop îmbunătăţirea şi consolidarea competenţelor digitale, atât în rândul elevilor, cât şi al profesorilor români, precum şi actualizarea metodelor de predare, astfel încât România să dispună, în viitor, de o resursă umană aliniată cu tendinţele de pe piaţa muncii. În total, în ultimul an, aproximativ 13.000 de persoane (dintre care 4.760 de cadre didactice şi aproximativ 6.000 de elevi şi studenţi), au luat parte la programele din acest parteneriat, cu scopul de a-şi dezvolta şi/sau îmbunătăţi competenţele digitale, iar peste 2.000 de indivizi (atât elevi/studenţi, cât şi profesori) au obţinut certificări Microsoft.
Detalii despre fiecare dintre programele derulate în cadrul acestui parteneriat:
Destinat profesorilor, programul Microsoft Certified Educator (MCE) are ca scop sprijinirea cadrelor didactice în a se perfecţiona din punct de vedere digital şi a integra metodele digitale de predare în activitatea lor, precum şi pentru a-i antrena pe aceştia într-un proces de învăţare continuă. Programul a fost recunoscut în mod oficial de Ministerul Educaţiei, şi echivalat cu 15 credite profesionale, iar din noiembrie 2020 şi până în prezent, 1.422 de cadre didactice au obţinut acreditarea de Educator Certificat Microsoft (Microsoft Certified Educator), numărul celor care se înscriu fiind în creştere.
În paralel, Şcoala Parteneră Microsoft este un program care are ca scop formarea unui un ecosistem naţional de minim 100 de şcoli partenere, care utilizează Office 365 şi soluţiile dezvoltate de Microsoft pentru domeniul educaţiei. Acest demers este menit să faciliteze transformarea digitală în şcolile din România, cu ajutorul Microsoft Education Transformation Framework, un ghid adresat specialiştilor din educaţie. Cele 100 de şcoli au început deja un proces digitalizare, 500 de cadre didactice urmând să obţină statutul de Microsoft Certified Educator (MCE), la finalul acestui program (în luna iunie 2021).
"Tehnologia evoluează atât de repede. Este incredibil să vedem cât de multe inovaţii au apărut în ultima perioadă de timp. Microsoft susţine evoluţia prin tehnologie. Suntem foarte bucuroşi să vedem interesul pe care elevii şi studenţii din România îl arată în ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor digitale, cu atât mai mult cu cât numeroase studii efectuate la nivel global arată că job-urile viitorului vor fi puternic legate de tehnologie. Iată că, astăzi, tinerii au şansa de a deprinde cât mai multe dintre aceste abilităţi, conturându-şi astfel viitorul. Prin parteneriatul pe care îl desfăşurăm cu Fundaţia EOS, ne propunem să contribuim la consolidarea sistemului de învăţământ prin digitalizare, pentru că tehnologia este viitorul, iar România are toate elementele necesare pentru a deveni un model de bune practici în acest sens", a declarat Daniel Rusen, Director de Marketing şi Operaţiuni, în cadrul Microsoft România.
Gama de competenţe digitale necesare este una variată - şi include şi nevoi de cunoştinţe şi tehnologii mai avansate. În acest context, a fost implementat pe parcursului anului 2020, programul Cloud Employability Accelerator, în parteneriat cu 11 universităţi din România, cu scopul de a îndruma studenţii care urmează alte specializări decât cele din sfera IT spre cariere în acest domeniu. Astfel, aceştia au asistat la cursuri de Azure Cloud, Office 365, PowerPlatform şi Dynamics, obţinând certificări tehnice Microsoft - 808 de utilizatori s-au înregistrat, aceştia accesând şi finalizând, în total, un număr de 1.870 de cursuri (cei mai mulţi dintre studenţi şi-au îndreptat atenţia spre cursurile de Microsoft Azure Fundamentals).
Acest program a reprezentat un start în carieră pentru mulţi tineri care au ales să îl urmeze, cu scopul de a-şi dezvolta competenţele digitale. Spre exemplu, Diana Cârjan (studentă în ultimul an la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu) s-a înscris anul trecut în programul Cloud Employability Accelerator şi, după ce a urmat mai multe cursuri care vizau domenii diferite de aplicabilitate a inovaţiilor tehnologice în industrie şi în mediul de business (automatizarea proceselor de business sau analiza de date fiind doar câteva dintre ele) şi a obţinut o certificare Microsoft Fundamentals a devenit Junior Software Engineer, în cadrul companiei Bertrandt. Diana Cârjan este unul dintre numeroşii studenţi români care au înţeles că trăim în era tehnologiei şi că doar printr-un proces continuu de perfecţionare profesională şi de dezvoltare a competenţelor digitală putem face diferenţa şi ne putem atinge obiectivele.
În sinergie cu Programul Cloud Employability Accelerator, a demarat în luna martie a anului curent Academia Digitală EOS - un proiect care îşi propune să adreseze transformările structurale de pe piaţa locală a forţei de muncă, în contextul în care durata de valabilitate a unei competenţe digitale este, în medie, de aproximativ 5 ani, iar companiile care au integrat tehnologiile cloud în activitatea lor au determinat o creştere de 35% a cererii pentru angajaţi bine pregătiţi din punct de vedere digital. Academia Digitală EOS este o platformă pentru învăţare, certificare şi angajare, obiectivul fiind acela de a facilita (în 2021) accesul a 3.000 de cetăţeni români ce-şi doresc o "reconversie profesională digitală" la resurse extrem de utile create de Microsoft şi LinkedIn, cu scopul de a-şi dezvolta competenţele digitale. Până în prezent, numărul total al persoanelor înregistrate a ajuns la 2.097.
Gabriela Ford, Director Fundaţia EOS: "Interesul angajatorilor pentru forţa de muncă bine-pregătită, care să aibă competenţe digitale solide a crescut de-a lungul timpului, acestea fiind tot mai necesare în contextul în care, în ultimul an, cu toţii ne-am desfăşurat activitatea online, fie că suntem elevi, studenţi, profesori sau profesionişti în alte domenii. Ne bucurăm să vedem că programele şi proiectele noastre sunt tot mai apreciate, atât de angajatorii din România, cât şi de mediul de învăţământ. Vedem un interes tot mai mare din partea acestora, în sensul de a-şi dezvolta şi/sau consolida competenţele şi abilităţile digitale, iar acest lucru nu poate decât să ne onoreze şi să ne determine să contribuim în continuare la dezvoltarea învăţământului din România. Din punctul nostru de vedere, un sistem educaţional performant este absolut necesar pentru dezvoltarea sustenabilă a oricărei economii şi tocmai de aceea ne propunem ca impactul nostru să fie cât mai vizibil".
Din fericire însă, odată depăşite barierele de acces la educaţie şi tehnologie, elevii români (poate la fel precum colegii lor de generaţie digitală de oriunde de pe glob) dau dovadă de adaptare extrem de rapidă la noile modele şi tehnologii.
Elevii români care au participat la cea de-a treia ediţie a Campionatului Naţional "Minecraft Education" au trebuit să gândească şi să prezinte proiecte privind crearea unor habitate umane pe planeta Marte - în total, elevii au petrecut mii de ore învăţând, documentându-se şi gândind proiecte în acest sens. Din cele peste 400 de echipe care s-au înscris în competiţie, 119 proiecte au fost selectate pentru a concura în etapa finală, fiind premiate câte 3 proiecte de la gimnaziu, respectiv liceu.
În ultimii 6 ani, elevii români au participat anual la Campionatul Mondial Microsoft Office Specialist - un eveniment global, organizat de Microsoft, care aduce laolaltă tineri din peste 100 de ţări pentru a-şi demonstra abilităţile de lucru în Word, Excel şi PowerPoint. La ediţia din 2019, elevii români au obţinut rezultate remarcabile, câştigând două medalii de aur - pentru Word şi Excel - şi una de bronz - pentru Power Point. Anul trecut, din cauza pandemiei, campionatul s-a desfăşurat pe Teams, urmând ca etapa finală să aibă loc în luna octombrie, în mediul online.
Parteneriatul cu fundaţia EOS este în linie cu iniţiativele Microsoft care vizează domeniul educaţiei, compania dorindu-şi să susţină, în continuare, eforturile tinerilor de a începe o carieră într-unul dintre domeniile din sfera tehnologică şi sprijinind oamenii în a dezvolta competenţe digitale care să le fie de folos în procesul de recalificare. Mai mult, în ultimul an, compania Microsoft a sprijinit peste 30 de milioane de persoane, din 249 de ţări, în a-şi perfecţiona abilităţile tehnologice, depăşind obiectivul iniţial al programului global de training, iniţiat în urmă cu aproximativ un an.