Deficitul balanţei comerciale a ţării noastre s-a majorat cu 10,4% în primele şapte luni comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în ciuda faptului că ritmul exporturilor l-a depăşit pentru a opta lună consecutiv pe cel al importurilor, potrivit comunicatului Institutului Naţional de Statistică. Deficitul comercial a ajuns astfel, la 12,7 miliarde euro în primele şapte luni din 2008, comparativ cu 11,5 miliarde euro în aceeaşi perioadă din 2007. Comunicatul INS informează că, în lei, deficitul a crescut cu 22,07% mai mult decât în perioada ianuarie-iulie 2007, ajungând la 46,44 miliarde în primele şapte luni ale acestui an.
Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), ne-a declarat că datele INS confirmă prognozele ANEIR, potrivit cărora, deficitul comercial va ajunge la 24 - 25 miliarde de dolari, pes-te estimările guvernului care a prognozat o valoare a acestuia de 22 miliarde de lei.
Domnia sa susţine că este un accident faptul că ritmul mai mare al exporturilor l-a depăşit pe cel al importurilor, dovada fiind adâncirea deficitului comercial cu 10,42%. Explicaţia, ne-a declarat domnia sa, constă în faptul că sumele pentru achiziţionarea utilajelor (importuri) au venit mai târziu şi nu s-au putut realiza importurile necesare, acestea urmând să crească odată cu alocarea fondurilor pentru importuri care a avut loc prin cea de-a doua rectificare bugetară a Ministerului Economiei şi Finanţelor.
O altă explicaţie este aceea a exporturilor de produse petroliere la preţuri mai mari comparativ cu preţul de achiziţie a acestora (la sfârşitul lunii iunie, când au avut loc exporturile, preţul barilului de petrol atingea cote maxime, peste 143 e dolari, iar importurile au avut loc anterior), deci "există doar senzaţia unei satisfacţii că ritmul exporturilor este mai mare decât al importurilor", susţine pre-şedintele ANEIR.
"România nu are de luptat cu recesiunea din Uniunea Europeană, ci cu concurenţa ţărilor asiatice. Piaţa europeană va fi în continuare interesată de produsele de export româneşti, dar concurenţa vine de la est", ne-a declarat domnul Ionescu.
Domnia sa a adăugat că ţara noastră ar trebui să crească nivelul de competitivitate, soluţiile constând în realizarea de produse ecologice şi relansarea turismului. "Avem potenţial pentru acest tip de produse, iar piaţa americană are nevoie de ele. Dacă pe piaţa europeană am putea câştiga 200 de milioane de euro, pe piaţa americană putem ajunge la valori mult mai mari", susţine preşedintele ANEIR.
De asemenea, în ceea ce priveşte turismul, domnia sa ne-a declarat: "Avem câteva nişe de care trebuie să profităm, cum ar fi: turismul balneo-climateric, cel de deltă, cultural şi mai puţin cel de mare şi munte unde concurenţa este foarte mare".
De asemenea, piaţa vinurilor are un mare potenţial în opinia domniei sale, care susţine că produsele noastre sunt cerute în Statele Unite.
Exporturile după primele şapte luni, s-au majorat cu 18,5% până la 19,9 miliarde de euro (72,8 miliarde de lei, în creştere cu 30,9%) comparativ cu aceeaşi perioadă din 2007, în timp importurile s-au majorat până la 32,6 miliarde de euro, cu 15,2%.
Totodată, în primul şapte luni, exporturile către statele din afara Uniunii Europene au avansat cel mai rapid, cu 29,7% depăşind 6 miliarde euro, în timp ce exporturile către UE au crescut cu 14,2%, până la 13,91 miliarde euro, potrivit INS.
Aceleaşi date relevă un avans cu 25,6% al importurilor din statele din afara UE, ajungând la 10,1 miliarde euro, importurile de bunuri din UE majorându-se cu 11,1%, la 22,54 miliarde euro.
Maşinile şi echipamentele de transport au reprezentat peste o treime (34,3%) din exporturile şi din importurile (36,3%) din primele şapte luni ale acestui an, în vreme ce alte produse manufacturate au avut o pondere de 39,5% la export şi 30,9% la import, informează INS.