Ministerul Transporturilor nu va renunţa la jalonul din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă privind taxarea transportului rutier, a fost concluzia dezbaterii publice care a avut loc, ieri, şi la care au fost prezenţi reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) şi ai Uniunii Naţionale ai Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Potrivit unui proiect de act normativ ce va fi discutat astăzi şi în şedinţa Comisiei de Dialog Social, Ministerul Transporturilor vrea ca din anul 2026 să avem o nouă formulă de calcul pentru taxa de drum, aşa cum şi-a asumat prin PNRR. În cazul vehiculelor cu masa de maximă de transport mai mare de 3,5 tone, taxa de drum pe care o vor plăti transportatorii va fi calculată în funcţie de distanţa parcursă, de timpul de staţionare şi de clasa de emisii. Potrivit simulărilor de cost prezentate în cadrul dezbaterii, majorarea poate fi chiar de şase ori pentru anumite cazuri. Astfel taxa de drum ar urma să crească de la 1200 de euro cât este acum la 7050 de euro în anul 2026 şi până la 16.000 de euro în anul 2035, în condiţiile în care camionul respectiv parcurge 100.000 de kilometri pe an şi are norma de poluare Euro 6. Pentru transportatorii care vor mai lucra cu camioane cu norma de poluare Euro 5 sau Euro 4, preţul rovinietei va fi mult mai mare.
Reprezentanţii transportatorilor susţin că impunerea unor astfel de taxe va avea impact negativ asupra companiilor, pentru că mulţi dintre operatorii din transportul rutier de marfă îşi vor închide activitatea, iar acest lucru va duce şi la un blocaj în economia naţională.
"Toate taxele şi impozitele plătite de noi vor trebui acoperite de undeva. Din păcate, acest lucru nu se va realiza decât prin creşterea preţului la transportul de marfă. Această majorare a rovinietei, chiar şi de şase sau cincisprezece ori, în unele cazuri, se va regăsi în preţul final al produsului la raft, preţ ce va fi achitat de consumatori, adică de cetăţeni. Pe simulările prezentate de cei din Ministerul Transporturilor, este posibil ca respectivele preţuri să crească chiar de zece ori, fapt care nu va fi benefic nici pentru noi, nici pentru comercianţii din ţara noastră şi nici pentru cetăţeni. Practic, astăzi am asistat la o harababură, din care singura concluzie reţinută este că Ministerul Transporturilor nu doreşte să renunţe la propunerea sa şi nici să o modifice potrivit solicitărilor companiilor din acest domeniu de activitate. Ministerul Transporturilor ne-a invitat la o simulare de dezbatere publică post factum, adică ne-a pus în faţa faptului împlinit, pentru că ei susţin că ţara noastră trebuie să implementeze încă din luna iunie modificări substanţiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă", ne-a transmis Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
În aceste condiţii, reprezentanţii transportatorilor se aşteaptă ca în aceste zile, la ultima şedinţă a guvernului Ciucă, actul normativ să treacă de Executiv. Ei ameninţă cu proteste la nivel naţional dacă valorile prezentate de Ministerul Transporturilor vor fi aceleaşi cu cele din viitorul act normativ. Operatorii atrag atenţia că nu doar taxele pentru transportul de marfă se va scumpi, ci rovinieta va fi mai scumpă şi pentru autoturisme.
Astfel, potrivit proiectului de act normativ, în rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar preţul rovinietei va creşte de la 28 la 38 de euro în 2026 şi la 46 de euro în 2035, dacă maşina este Euro VI. Simulările de tarif sunt valabile pentru transportul pentru autostradă, valorile fiind mai mici pentru folosirea de către transportatori a drumurilor naţionale. Deşi termenul impus prin PNRR pentru transpunerea în legislaţia naţională a acestor modificări este vara anului 2023, aplicarea efectivă a noilor valori ale rovinietei va avea loc în anul 2026. Valoarea tarifelor va fi stabilită până la 31 martie 2025 prin ordin al Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Cfedinciosul în data de 24.05.2023, 11:55)
Pai taxe de acestea se platesc in toata Europa,cu exceptia olandei!
Acum 4 ani pt un camion am platit pe un sens 110 eur pe Ungaria,160 pe Germania si 120 pe Austria!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Camelia în data de 24.05.2023, 18:53)
Pe strazi cu gropi si cu pietris ? Ei platesc pe autostrazi, nu pe drumuri comunale .
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2023, 13:10)
Daca taxele ar fi folosite pentru repararea drumurilor nu este o problema dar cred ca alimenteaza veniturile specialilor.