Intermediarii de reclamă nu mai pot ascunde părţilor condiţiile contractelor, orice avantaj tarifar acordat de radiodifuzor urmând să figureze pe factura emisă beneficiarului final al serviciului de publicitate.
Măsura a fost publicată în Monitorul Oficial de vineri şi reprezintă una din modificările aduse Legii Audiovizualului.
Ordonanţa de Urgenţă emisă pentru aprobarea acestor modificări precizează că acestea erau necesare, având în vedere "obiectele de combatere a corupţiei manifestate la nivelul achiziţiei de spaţiu publicitar media, precum şi necesitatea combaterii sistemelor netransparente şi anticoncurenţiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea staţiilor TV şi dreptul publicului la informaţii corecte şi de calitate".
Textul Ordonanţei subliniază lipsa unor mecanisme eficiente de eliminare a "corupţiei şi a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua şi s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurenţial corect şi respectarea dreptului publicului român la producţii audio-video de calitate".
În aceste condiţii, modificările aduse Legii Audiovizualului presupun, printre altele, că "orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate.
Orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate vor fi în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu adiodifuzorul. În scopul obţinerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ.
Obiectul achiziţionării va fi plătit direct de către beneficiarul final al publicităţii televizate radiodifuzorului, în baza facturii ce va fi emisă de radiodifuzor către beneficiarul final al publicităţii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate.
Intermediarii nu pot să primească altă plată sau contraprestaţie decât cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".
Potrivit proiectului de Ordonanţă, în prezent, există situaţii "(frecvent întâlnite în practică, însă neconforme din punct de vedere legal şi cu un potenţial efect anticoncurenţial) în care preţurile de achiziţie a spaţiului publicitar sunt stabilite de intermediarii care activează pe piaţă (agenţiile media), fără acordul radiodifuzorilor - titulari de drept ai spaţiului publicitar, intervenind, astfel, distorsiuni în modalitatea de stabilire a preţurilor pe piaţa de publicitate. (...) Având în vedere faptul că, în prezent, practica intermediarilor (agenţiilor de publicitate) care activează pe piaţă este aceea de a emite oferte de preţ pentru achiziţionarea spaţiului publicitar către clienţii lor fără a confirma în prealabil cu radiodifuzorii aceste preţuri (obligând, astfel, radiodifuzorii să accepte preţurile impuse de agenţie), televiziunile ajungând, astfel, să nu aibă niciun control asupra achiziţiilor de spaţiu publicitar din cadrul programelor lor, controlul fiind deţinut de agenţiile de publicitate, se impune ca măsurile nou introduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, adoptate în scopul combaterii practicilor ilegale şi corupţiei de pe piaţa de publicitate să se aplice bugetelor de publicitate aferente anului 2013".
În toamna anului trecut, Cătălin Tolontan preciza, pe blogul personal: "Practic, de pe circuitul financiar se elimină agenţiile de media, cele care fierb de furie în aceste zile, aflînd ce li se pregăteşte. Pînă acum, clientul de publicitate dădea comanda agenţiei, aceasta îl factura şi încasa banii, plătind mai departe furnizorul, adică posturile TV şi de radio. Dacă se emite Ordonanţa, în noua arhitectură financiară agenţiile rămîn cele care ghidează şi comandă publicitatea în numele clientului pe care îl servesc, dar pierd secretul tarifelor comunicate clientului, pentru că vor fi obligate să transmită tarifele şi furnizorilor. TV-urile şi radiourile pot astfel compara cîţi bani li se dau şi cît ştiu clienţii că plătesc pentru acel consum. În plus, agenţiilor de publicitate li se pulverizează puterea financiară a celui care mută banii".
• IAA România: "Vom analiza toate căile legale de atac pentru stoparea efectelor acestei Ordonanţe"
International Advertising Association Romania (IAA România) consideră că "publicarea Ordonanţei de Urgenţă de Modificare a Legii Audiovizualului, fără consultarea industriei şi fără a ţine cont de solicitările de dialog pe care IAA România le-a transmis în ultimele patru luni, constituie un fapt fără precedent şi foarte grav.
Reprezentanţii IAA România precizează: "Este pentru prima dată când autorităţile intervin în mod direct şi total netransparent, afectând un întreg sector de afaceri în totalitate privat şi care funcţionează pe baza unor practici de business corecte şi comune în peste 95% din ţările lumii. IAA România va analiza toate căile legale de atac pentru stoparea efectelor acestei Odonanţe".
Înainte de aprobarea Ordonanţei de modificare a Legii Audiovizualului, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) a solicitat Guvernului retragerea proiectului, care, potrivit UAPR, încalcă principiul libertăţii economice, având efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale.
La vremea respectivă, UAPR preciza: "Propunerea limitează puterea de negociere a agenţiilor de media, denumite intermediari, în relaţia cu radiodifuzorii şi favorizează monopolul radiodifuzorilor asupra spaţiului publicitar propriu. O astfel de măsură nu oferă niciun fel de garanţie în privinţa reducerii anumitor costuri din partea clienţilor, beneficiari ai relaţiei cu radiodifuzorii".