Acordul de asociere al Ucrainei la Mecanismul de Interconectare European va fi semnat în 5 iunie, a spus ieri comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, într-o conferinţă de presă.
Domnia sa a afirmat: "Am semnat la Chişinău acordul de asociere al Republicii Moldova la Mecanismul de Interconectare European, cel mai important fond pentru investiţii în infrastructură, transport, energie şi reţele digitale. Asta înseamnă că Moldova va putea, după ratificarea acestui acord de către statele membre, să participe ca oricare alt stat membru al Uniunii, la apelurile de proiecte pentru a obţine finanţări direct pentru infrastructura atât de necesară. Este şi pentru noi, Uniunea Europeană şi România, în particular, un eveniment şi o valoare adăugată evidentă, pentru că avem nevoie, în contextul de securitate, de conexiuni cât mai bune cu Moldova, desigur şi cu Ucraina. De altfel, cu Ucraina voi semna acest acord de asociere pe 5 iunie, în Ucraina".
Adina Vălean a adăugat: "Ieri am vizitat Portul Constanţa, am dorit să înmânez simbolic granturile din acest Mecanism de Interconectare a Europei, obţinute de România pentru două proiecte importante. Este vorba de calea ferată de acces către Portul Constanţa, un prim stadiu al proiectului, în care România a obţinut mai bine de 43 de milioane de euro grant. Acesta reprezintă o cofinanţare pentru acest proiect foarte important, care va contribui la dezvoltarea şi modernizarea accesului către Portul Constanţa. De asemenea, peste 16 milioane de euro reprezintă grant pentru construcţia podului de la Ungheni, care este doar unul dintre proiectele care au fost depuse de România, în care grantul a fost oferit. Mai sunt şi alte proiecte de infrastructură depuse de România în evaluare la Comisia Europeană, care au relevanţă foarte mare în contextul geopolitic actual, în contextul întăririi infrastructurii, în special în partea de est a României, conexiunile cu Moldova şi Ucraina".
Conform comisarului european, Portul Constanţa are un potenţial extraordinar, dar are nevoie de modernizare.
"Importanţa Portului Constanţa a crescut foarte mult. Volumul de mărfuri trecut numai la începutul acestui an depăşeşte de peste douăzeci de ori volumul din 2021, adică a crescut foarte mult. Are un potenţial extraordinar, de altfel este şi considerat ca fiind unul dintre porturile importante europene. Potenţialul este foarte mare, dar are nevoie de modernizare, digitalizare, dezvoltarea infrastructurii. Toate acestea pot fi făcute cu sprijinul autorităţilor române şi cu finanţări europene", a spus Adina Vălean.
Potrivit domniei sale, Comisia Europeană sprijină construirea unui nou pod peste Dunăre, dar este nevoie de o companie de proiect comună între România şi Bulgaria care să propună proiectul.
"Pentru Podul Giurgiu-Ruse, acesta este un proiect susţinut şi de Comisia Europeană. Pentru a putea progresa trebuie construită o companie între România şi Bulgaria care să propună acest proiect comun (...) Există şi aceste instabilităţi politice în Bulgaria, iar Comisia Europeană aşteaptă stabilizarea situaţiei din Bulgaria, să identificăm interlocutori care să poată lua decizii pe care să le urmeze şi să le susţină o perioadă mai lungă, nu doar o lună, două. Cred că asta este şi problema. Din partea bulgară aşteptăm, de asemenea, studiul de mediu pentru navigabilitatea Dunării pentru Fast Danube 2, pentru a putea progresa în acest proiect comun cu România. Comisia pune presiune permanentă pe autorităţi, în acest caz mai mult pe cele bulgare, pentru că din partea României există deschidere. Podul este un proiect comun, Bulgaria-România, aşteptăm compania de proiect sau promotorul de proiect. Nu am văzut proiectul, dar fiind transfrontalier trebuie să-l depună împreună. Este în hărţile de transport europene, deci îl aşteptăm", a afirmat comisarul european.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.05.2023, 19:38)
Cu ce lucruri "marete" se ocupa sefimea de la UE,
in loc sa se ocupe de problemele economoce si sociale grave