Reporter: Cum apreciaţi rezultatele anului 2013 ?
Laura Muşat: Din punct de vedere al recoltei, anul 2013 a fost favorabil culturilor de viţă-de-vie din podgoria Murfatlar. Pe de o parte, condiţiile meteo au fost excelente şi, pe de altă parte, am dat toată atenţia cuvenită îngrijirii viei, aplicând cu rigurozitate tratamentele fito-sanitare şi îngrăşămintele necesare. Astfel, am beneficiat de o recoltă în creştere cu 30% faţă de anul anterior.
Piaţa vinului în 2013 s-a situat în jur de 320-330 milioane de euro, scăzând cu aproximativ 7%. În 2013, s-a observat o diminuare a consumului în partea de "mainstream" a pieţei. În mod ciudat, ar spune unii, piaţa vinului a pierdut segmentul economic, în condiţiile în care preţul şi promoţiile sunt argumente puternice de achiziţie în prezent. Pe de altă parte, segmentul premium a înregistrat o uşoară creştere a vânzărilor, dar şi a calităţii produselor. Această tendinţă avantajează compania Murfatlar România, care mizează pe segmentul premium, prin crearea noii divizii "Crama Atelier", dedicată exclusiv vinurilor din acest segment.
Din punct de vedere al vânzărilor, marea majoritate a produselor înregistrează creşteri. Brandurile cu cele mai mari vânzări din portofoliu au fost: "Trei Hectare", "Zestrea" şi "Lacrima lui Ovidiu".
Reporter: Cum vedeţi piaţa vinurilor în 2014, care sunt cele mai vândute sortimente ?
Laura Muşat: Cel mai efervescent segment rămâne cel premium, unde concurenţa creşte în fiecare zi, lucru benefic care a şi menţinut acest segment pe creştere, contrar trendului pieţei.
Ne-am bugetat o creştere a cifrei de afaceri pentru 2014, ca urmare a relansării unor segmente de piaţă în care noi concurăm.
Vinul a devenit un produs de zi cu zi asociat cu relaxarea, prietenii, familia şi sănătatea. Se observă o tendinţă clară a orientării consumatorilor către zona de natural, de preocupare faţă de sănătate, iar vinul le satisface această nevoie. Din punct de vedere al culorii, vinul roze câştigă din ce în ce mai mult teren şi asta se observă mai ales în zona premium. Totuşi vinurile albe sunt în continuare preferate de români, în procent de 60%. Totodată, se observă creşterea ponderii vinurilor seci şi demiseci în consum, în detrimentul celor dulci şi demidulci.
Reporter: Cum s-a dezvoltat producţia de vinuri premium din "Crama Atelier" şi ce a lansat?
Laura Muşat: Principalul proiect în 2013 a fost consolidarea producţiei din "Crama Atelier", început cu un an în urmă. În 2012, am luat decizia de a ne focaliza pe vinurile premium. Decizia de a investi în segmentul de vinuri premium şi superpremium a fost dublată de ieşirea deliberată a companiei noastre din segmentul de piaţă economic, prin renunţarea la producţia şi vânzarea brandurilor din acel segment. Pentru dezvoltarea noilor vinuri, Murfatlar a creat o mică cramă în interiorul combinatului de vinificaţie şi a început colaborarea cu Răzvan Macici, oenologul român stabilit în Africa de Sud, care deţine numeroase premii la nivel internaţional.
În anul trecut, am continuat dezvoltarea portofoliului "Cramei Atelier" prin lansarea de noi vinuri din colecţiile Sable Noble, Amprenta, Arezan, Leat 6500 The Origin şi Fatum. În cazul acestor game exclusiviste, ducem o politică de promovare mai aproape de consumator, care include multe degustări în restaurante şi baruri, atât din Bucureşti, cât şi din ţară.
Colecţia Leat 6500 The Origin trece prin filtrul tradiţiei locale soiuri notorii de vin, din întreaga lume. Este colecţia în care trecutul se întâlneşte cu prezentul pentru a face un pas înainte. Ea cuprinde vinuri seci: un cupaj Cabernet Sauvignon şi Fetească Neagră şi vinuri distincte din soiurile Pinot Gris, Sauvignon Blanc, Chardonnay şi Pinot Noir.
Arezan este colecţia care spune povestea moştenirii strămoşeşti. Pentru belşugul viilor, la răscrucea dintre ani, tracii desfăşurau un ceremonial bahic, numit Arezan. În semn de jertfă, aruncau coarde de vie şi vin în foc pentru ca via să fie roditoare anul ce urma şi apoi petreceau până un zori. Colecţia cuprinde numai soiuri româneşti vinificate în sec: Cramposie, Fetească Regală & Fetească Albă, Fetească Neagră, Fetească Neagră roze, Babeasca Neagră. Colecţia Sable Noble este cea a cupajelor îndrăzneţe pe care numai un maestru ca Răzvan Macici le-ar fi putut crea. Colecţia cuprinde trei cupaje: alb, roşu şi roze.
Amprenta, singurul vin dulce al Cramei Atelier, este un vin de desert minunat dintr-un soi, Muscat Ottonel, reprezentativ pentru podgoria de la malul mării.
Reporter: Cum s-a dezvoltat reţeaua de magazine Crama Murfatlar?
Laura Muşat: În 2013 , reţeaua a avut un an bun, în care principalul obiectiv a fost de stabilizare şi consolidare a locaţiilor. Rezultatele au fost îmbucurătoare mai ales datorită faptului că am reuşit să menţinem aceeaşi cifră de afaceri în condiţii economice mai dificile şi a unor promoţii mult reduse faţă de anul 2012 (anul de lansare când investiţiile pentru creşterea notorietăţii locaţiilor şi generarea de trial au fost mult mai mari). În acest an, obiectivul va fi, în continuare, de consolidare. Vom investi pentru creşterea intensivă şi încercăm câteva inovaţii în portofoliul de produse. Dezvoltarea extensivă nu este o prioritate, dar vom da curs oricărei oportunităţi. Numărul de magazine se va stabiliza în jurul numărului de 140-150 locaţii.