Negociatorii Uniunii Europene au ajuns duminică la un acord politic pentru a reforma piaţa de carbon, reducând mai rapid emisiile generate de încălzirea planetei şi impunând noi costuri pentru emisiile de dioxid de carbon ale combustibililor utilizaţi în transportul rutier şi clădiri, începând cu 2027, informează news.ro.
Piaţa carbonului din UE cere ca aproximativ 10.000 de centrale şi fabrici să cumpere permise pentru CO2 atunci când poluează - un sistem esenţial pentru îndeplinirea obiectivului UE de a-şi reduce emisiile nete cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Conform acordului convenit de negociatorii din ţările UE şi Parlamentul European, piaţa de carbon din UE va fi reformată pentru a reduce emisiile cu 62% faţă de nivelurile din 2005, până în 2030.
Planul presupune eliminarea a 90 de milioane de autorizaţii pentru CO2 din sistem în 2024, 27 de milioane în 2026 şi reducerea ratei cu care plafonul permiselor pentru CO2 din sistem scade la 4,3% în perioada 2024-2027 şi 4,4% în perioada 2028-2030.
"Începând cu 2027, este momentul critic. Toată lumea trebuie să reducă emisiile până atunci sau va trebui să plătească mult", a declarat negociatorul principal al Parlamentului European, Peter Liese, adăugând că speră că acest termen limită apropiat va încuraja investiţiile în energia verde.
În perioada 2026-2034, UE va elimina treptat permisele gratuite pentru CO2 pe care le oferă în prezent industriilor pentru a le proteja de concurenţa străină.
Aceste permise vor fi anulate pe măsură ce UE introduce un tarif pentru carbon la graniţă, conceput pentru a împiedica firmele interne să fie devansate de concurenţii din străinătate.
După 30 de ore de discuţii care au început vineri, UE a fost, de asemenea, de acord să lanseze în 2027 o nouă piaţă a carbonului care să acopere furnizorii de combustibili care emit CO2 utilizaţi în maşini şi clădiri.
După ce legislatorii UE s-au opus includerii gospodăriilor în sistem, negociatorii au convenit mai multe măsuri pentru a proteja cetăţenii de preţurile ridicate ale CO2.
Dacă preţurile combustibililor sunt la fel de ridicate în 2027 ca şi astăzi, ilansarea noii pieţe a carbonului ar fi amânată până în 2028.
Dacă preţul CO2 va atinge 45 de euro, atunci vor fi eliberate pe piaţă permise suplimentare pentru CO2 pentru a încerca să atenueze preţurile.
Preţul permiselor de carbon din UE a crescut vertiginos în ultimii ani, stimulat de aşteptarea că obiectivele UE mai stricte de emisii ar reduce furnizarea de permise pentru CO2 în cadrul schemei.
Preţul de referinţă al carbonului din UE a încheiat vineri tranzacţionarea la aproximativ 84 de euro pe tonă de CO2, de aproximativ zece ori mai mare decât valoarea de acum cinci ani.
UE va lansa, de asemenea, un fond de 86,7 miliarde de euro pentru a ajuta consumatorii şi întreprinderile mici să facă faţă costurilor cu CO2 şi să investească în renovarea clădirilor care economisesc energie sau în vehicule electrice - finanţate parţial din veniturile de pe noua piaţă a CO2 din UE şi parţial de guvernele naţionale.
Acordul provizoriu trebuie să fie adoptat în mod oficial de către Parlamentul European şi Consiliul European.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2022, 16:50)
Concluzionand spunem simpl : UE militeaza pt un mediu sanatosi pentru democratie autentica . Imi plac initiativele economice si politice initiate si promovate de UE . Imi pare bine ca un partid precum AUR va fi desfiintat prin hotarare judecatoreasca . Acest partid este extremist , xenofob ,antiNATO,, antiUE si proRUSIA ,
1.1. " democratie autentica " (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Lucian în data de 18.12.2022, 16:57)
Cei care au decis nu au fost alesi de nimeni !!! ( democratie !)
O sa fie cumparate de americani si chinezi pana atunci fabricile.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2022, 21:00)
Pe extremistii ca tine cine-i trage la raspundere? Dar pe udmr? De ce sa recunosc legitimitatea unor institutii, care iau masuri abuzive si sel ective? Ce legitimitatea are ue, care nu ne admite in Schengen de 11 ani, dar tolereaza furturile membrilor ue de rangul intai si doi?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2022, 22:54)
Tu ești un propagandist de 2 bani care repeți aceleași aberații la fiecare articol.
De fapt ai o mostă de "democrația autentică" din UE. Niște indivizi nealeși de nimeni iau niște decizii fără a consulta cetățenii NICIUNUI stat membru UE. Decizii care vor aduce omul de rând la sapă de lemn. Totul din UE însoțit de acorduri de propagandă mai penibile chiar decât alea din Rusia.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ionut în data de 19.12.2022, 07:12)
Ce democratie autentica visezi tu? Te intreaba cineva ceva cand se adopta astfel de masuri nebunesti?parlamentul european nici macar are drept de initiativa legislativa.eu nici la sovietici nu am auzit de asa ceva.oricum iti garantez ca in urmatorii ani o sa-ti iasa pe nas tampeniile pe care le debitezi.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2022, 16:58)
N-apuca birocratii marxisti de la Bruxelles sa-si puna in practica aceasta dementza lor specifica ospiciului, deoarece pana in 2027 se va intampla sigur una din situatiile urmatoare:
1.sandramaua antinationala UE se darama sub privirile lor, din cauza neintelegerilor tot mai accentuate dintre statele-Colonii componente;
2. izbucnesc Revolutii in multe din statele comunitare, in urma carora vor fi dati jos si executati slugoii si tradatorii din fruntea lor;
3. Rusia lui Putin va transforma o mare parte din teritoriul actual al UE intr-un desert post-nuclear, si deci, va fi carbon fara numar!
Asa ca, nu le putem ura acestor bestii bruxelleze, decat „succesuri”, in stilul Elenei Basescu!