Nereguli la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc

F.A.
Politică / 2 decembrie 2012

Corpul de control al Primului-ministru a efectuat o verificare la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc pentru perioada de activitate cuprinsă între 01.01.2010-25.08.2012, conform unui comunicat de presă.

În urma acestei acţiuni, s-au constatat următoarele:

1. Prin HG 134/2010 pentru modificarea şi completarea HG nr. 1372/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, a fost modificat cadrul normativ de organizare şi funcţionare a Institutului, fiind eliminat textul care reglementa scopul principal pentru care a fost înfiinţat Institutul în anul 2005, respectiv acela de "Investigare ştiinţifică şi identificare a crimelor, abuzurilor şi încălcărilor drepturilor omului pe întreaga durata a regimului comunist în România, precum şi sesizarea organelor în drept în acele cazuri în care sunt depistate situaţii de încălcare a legii." Prin urmare, în perioada 2010-2012 activitatea desfăşurată în cadrul Institutului a constat doar în cercetarea ştiinţifică a istoriei comunismului, fiind astfel modificată, în mod esenţial, raţiunea existenţei acestuia.

2. Pe lângă Institut funcţionează un Consiliu ştiinţific, care are rolul de a stabili obiectivele generale ale Institutului şi de a analiza rezultatele obţinute în raport cu rolul şi atribuţiile acestuia. Consiliul ştiinţific este compus din preşedintele acestuia, numit prin decizie a Primului-ministru, pe o perioadă de 5 ani şi 14 membri, numiţi tot prin decizie a Primului-ministru, la propunerea preşedintelui Consiliului ştiinţific. Prin decizia Primului-ministru nr.112/26.02.2010 a fost numit în funcţia de preşedinte al Consilului ştiinţific, Tismăneanu Vladimir, iar prin decizia nr.146/28.04.2010 au fost numiţi ceilalţi 14 membri ai Consiliului ştiinţific din care 3 domiciliază în SUA, 2 în Franţa, unul în Canada, unul în Marea Britanie, unul în Germania, unul în Polonia, unul în Ungaria şi 4 în România. Prin HG 1372 se prevede, în mod expres, faptul că pentru activitatea depusă, preşedintele Consiliului ştiinţific şi membrii săi nu sunt remuneraţi. Din această normă imperativă rezultă, în mod evident, faptul că preşedintele şi membrii Consiliului ştiinţific nu sunt salariaţi ai Institutului, că între aceştia şi Institut nu iau naştere şi nu se derulează raporturi de muncă sau de serviciu. Prin urmare, întreaga activitate desfăşurată de către preşedintele şi membrii Consiliului ştiinţific trebuie să se realizeze fără a primi în schimb o remuneraţie sau alte avantaje materiale similare unei remuneraţii.

În realitate, în perioada 01.03.2010-31.05.2012, din bugetul IICCMER au fost decontate cheltuieli cu telefonia mobilă în cuantum total de 43.155,33 RON preşedintelui Consiliului ştiinţific, Tismăneanu Vladimir, deşi nu au existat raporturi de muncă şi de serviciu conform legii, nefiind încheiat vreun contract individual de muncă sau alt tip de contract în baza căruia să fi dobândit dreptul de a obţine avantaje în bani sau natură.

De asemenea, în perioada 2010-2011, IICCMER a efectuat cheltuieli din bugetul propriu (constituit din fonduri publice de la bugetul statului) în sumă totală de 104.988,85 RON, în legătura cu organizarea şi desfăşurarea şedinţelor anuale ale Consiliului ştiinţific, respectiv cheltuieli cu transportul, cazarea şi masa pentru preşedintele Tismăneanu Vladimir şi unii membri ai Consiliului, fără a exista baza legală care să permită efectuarea unor astfel de cheltuieli. Mai mult, cu adresa nr.6.655/DNA/26.04.2010, Secretariatul General al Guvernului a comunicat reprezentanţilor IICCMER că "HG nr.1372/2009, cu modificările şi completările ulterioare, nu prevede faptul că aceste cheltuieli (privind transportul, cazarea şi masa preşedintelui şi membrilor Consiliului ştiinţific) se suportă din bugetul Institutului, aprobat pentru anul 2010 - motiv pentru care apreciem, că nu există bază legală pentru plata acestora."

În condiţiile în care ordonatorul principal de credite a comunicat faptul că "nu există bază legală pentru plata" acestor cheltuieli, conducerea Institutului a decis ca aceste cheltuieli să fie efectuate totuşi din bugetul Institutului, dintr-un alt titlu bugetar respectiv 59- "alte cheltuieli", articolul 22 -"acţiuni cu caracter ştiinţific si sociologic-cultural". Astfel, prin crearea unei aparenţe de legalitate si prin eludarea legii, au fost întocmite de secretarul Consiliului ştiinţific şi aprobate de preşedintele executiv, referiri privind organizarea unor "acţiuni culturale" la care au participat exclusiv membrii Consiliului ştiinţific.

Conform referatelor justificative realizate de secretarul ştiinţific, Iacob Bogdan şi de preşedintele executiv al Institutului, Stanomir Ioan, în aceeaşi perioadă a anului 2010 (9-30 Iunie) s-a aprobat "proiectul" intitulat "Stagiu de coordonare a activităţii de cercetare a IICCMER şi de finalizare a agendei ştiinţifice pentru anul 2010", care în fapt reprezintă justificarea plăţii cazării şi a mesei, timp de 21 de zile la Vila lac 2 pentru preşedintele Consiliului ştiinţific -Tismăneanu Vladimir.

3. În perioada 1.01.2010-30.06.2012, din bugetul IICCMER au fost decontate cheltuieli în legătură cu deplasarea în străinătate a unor angajaţi ai Institutului în sumă totală de 170.354,30 RON, deşi în invitaţia ataşată la documentele justificative se specifică faptul că toate costurile vor fi suportate de organizatori sau erau acţiuni care nu aveau legătură cu obiectul de activitate al Institutului. Astfel, în anul 2010 au fost decontate cheltuieli pentru 24 de deplasări în străinătate din care: 4 în SUA, 5 în Ungaria, 3 în Republica Moldova, câte 2 în Belgia, Polonia şi Germania şi câte una în Cehia, Ucraina, Serbia, Marea Britanie, Austria şi Franţa. În anul 2011, au fost decontate cheltuieli aferente unui număr de 31 de deplasări în străinătate, din care: 6 deplasări în SUA, 6 în Franţa, 5 în Belgia şi 5 în Germania, 3 în Marea Britanie, 2 în Polonia şi câte una în Cehia, Austria, Elveţia şi Ungaria.

Secretarului ştiinţific, Bogdan Iacob, i s-au decontat cheltuieli de transport şi diurnă aferente efectuării unei vizite în Washington D.C., S.U.A., în perioada 10-21.02.2011, în scopul "pregătirii împreună cu preşedintele Consiliului ştiinţific, profesorul Vladimir Tismăneanu, a întâlnirii Consiliului ştiinţific din anul 2011 şi definitivarea planului de proiecte pe 2011".

Directorului ştiinţific Mihail Neamţu i s-au decontat mai multe deplasări în străinătate din bugetul IICCMER, una dintre acestea fiind la Boston în perioada 02-05.04.2011. Potrivit referatelor nr.522 din 9.03.2011, întocmit de Neamţu Mihail, deplasarea sa în S.U.A. urma să se facă în scopul participării sale la "Expoziţia fotografică" şi, respectiv, la dezbaterea ştiinţifică despre "Mineriade, violenţa statatală şi rezistenţa civilă" realizată la Assumption College (Worcester, Mass.,SUA) şi New York. La acest referat au fost ataşate următoarele invitaţii adresate lui Neamţu Mihail:

- invitaţia din data de 4.03.2011 a ICR New York privind participarea în perioada 05-09.04.2011 la New York la un eveniment de prezentare a expoziţiei fotografii-documentare "Rezistenţa civilă şi violenţa statului, urmată de o masă rotundă cu aceeaşi temă", pentru care ICR New York urma să acopere "Cheltuielile legate de deplasarea la N.Y. a domnului Mihail Neamţu: transport cu avionul pe ruta Boston-N.Y. la data de 5 Aprilie, cazare la hotel în New York şi cheltuieli de masă la New York în perioada 05-09 Aprilie."

- invitaţia din data de 14.03.2011, făcută de către Departamentul de Sociologie -Antropologie din cadrul Colegiului Assumption din Worcester pentru "extinderea unei invitaţii pentru prezentarea expoziţiei de fotografie Rezistenţa civilă şi violenţa statatală în România post-socialistă la Colegiul Assumption în perioada 4-5 aprilie 2011." Într-un număr de 20 de cazuri nu au fost întocmite rapoarte la întoarcerea în ţară, din care 9 cazuri vizează deplasare în străinătate ale lui Neamţu Mihail, director ştiinţific în cadrul Institutului.

4. În anul 2010 IICCMER nu a finalizat niciun proiect de cercetare a istoriei regimului comunist şi nu a stabilit care au fost rezultatele concrete ale cercetărilor realizate în cursul anului, conform atribuţiilor stabilite prin lege, iar în anul 2011, din 8 proiecte de cercetare care aveau termen de finalizare în acest an, a fost finalizat unul singur, prin publicarea " Dicţionarului ofiţerilor şi angajaţilor civili ai Direcţiei Generale a Penitenciarelor, Aparatul central (1948-1989) vol. II."

5. La data de 16.09.2011, Grosescu Raluca, director al Departamentului politici publice şi parteneriate din cadrul IICCMER a întocmit Referatul de necesitate înregistrat cu nr. 1639/16.09.2011, aprobat de preşedintele Stanomir Ioan în care se solicită "achiziţia unor servicii de corectarea în limba franceză a manuscrisului intitulat "Les communistes dans l'apres-comunisme.Trajectoires de conversion politique de la nomenklatura roumaine apres 1989", fără a preciza cine este autorul acestei lucrări si de ce este necesară achiziţii unor astfel de servicii. În fapt, autorul acestei lucrări este directorul iniţiator, Grosescu Raluca. Astfel, manuscrisul care a făcut obiectul serviciilor de corectare este publicat pe website-ul IICCMER şi pe website-ul de teze de doctorat din Franţa (http://www.theses.fr/2010PA100073) si reprezintă lucrarea de doctorat susţinută la Paris în data de 02.06.2010, de către Grosescu Raluca, ceea ce demonstrează faptul că la data întocmirii referatului, această lucrare era deja publică.

Potrivit dispozitivelor art.23, alin. (1) din Legea nr.78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sanctionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, "persoanele cu atribuţiile de control sunt obligate să înştiinţeze organul de urmărire penală sau, după caz, organul de constatare a săvârşirii infracţiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operaţiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală, potrivit prezentei legi."

Prin urmare, Corpul de control al Primului-ministru, ca organ de control administrativ, va sesiza organele de urmărire penală în legătură cu posibile fapte de natură penală în acest caz.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb