Singura soluţie este privatizarea companiilor de stat din industria de apărare aflate în subordinea Romarm, dacă dorim ca acest sector de activitate economică să se modernizeze şi să devină unul competitiv, ne-a transmis deputatul Nicu Fălcoi (USR), vicepreşedinte al Adunării Parlamentare a NATO, fost pilot militar.
Nicu Fălcoi a precizat: "De-a lungul timpului, industria de apărare din România a fost profund politizată. La conducerea companiilor din subordinea Romarm au fost puşi oameni care numai oameni de afaceri nu erau, care nu ştiau cum să aducă pe profit o astfel de companie. De aceea, majoritatea companiilor de stat din industria de apărare sunt pe pierdere, ministrul Economiei, Radu Oprea, a venit cu o strategie privind acest domeniu, dar e o declaraţie de bune intenţii şi cam atât. Este clar că industria de apărare ar trebui să fie prioritate zero pentru noi în actualul context geostrategic, dar nu este din păcate, deşi războiul din Ucraina se prelungeşte şi celelalte ţări europene intenţionează să îşi mărească bugetele alocate apărării, iar o treime din aceste state doresc să achiziţioneze tehnică militară nouă. Asta ar trebui să facem şi noi. Din păcate, în acest moment know-how-ul nu îl mai avem şi singura noastră soluţie pe termen scurt, cel puţin, ar fi să importăm acest know-how. În opinia mea, singura soluţie este privatizarea companiilor de stat din industria de apărare, iar cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezintă evoluţia uzinelor de avioane de la Craiova şi de la Bacău".
• Debite de peste 100 milioane lei şterse de stat la Avioane Craiova
Vicepreşedintele Adunării Parlamentare a NATO a amintit că în anul 1990 cele două companii plecau cam din acelaşi punct, numai că firma din Bacău a fost privatizată, iar Avioane Craiova a rămas în proprietatea statului.
Nicu Fălcoi a spus: "Aerostar Bacău înregistrează permanent profit, nu are nici cea mai mică problemă, face piese inclusiv pentru avioanele F-35 şi e hub de mentenanţă pentru avioanele F-16, în timp ce Avioane Craiova a trăit în ultimii 15 ani exclusiv pe baza contractelor cu statul - din ce îi mai dădea din când în când pentru reparaţii Ministerul Apărării Naţionale. Acum Avioane Craiova are contractul pentru modernizarea avioanelor IAR 99 şi pe baza lui a ieşit pe profit în primul semestru al anului 2024. Alt motiv pentru care a înregistrat profit nu există, deoarece ei au avut pierderi uriaşe. În urmă cu trei ani au beneficiat de o anulare de datorii de vreo 100 milioane lei, iar la primărie aveau debite de 30-40 milioane lei la plata impozitelor şi taxelor locale. De aceea consider că nu aceasta este soluţia, ci profesionalizarea conducerii acestor companii de stat, care poate fi realizată doar de mediul privat. În majoritatea ţărilor NATO industria strategică de apărare este privată, chiar dacă statul are de spus ceva în cazul unor evenimente punctuale. Cred că privatizarea companiilor de stat din industria de apărare este împiedicată de lipsa voinţei politice şi de lipsa competenţelor necesare".
• Investitori privaţi în companiile de stat
Domnul Fălcoi a mai spus că în condiţiile actuale în care avem un război la graniţă, unde e nevoie de muniţie, trebuie să ne dorim şi noi să producem muniţia respectivă. El a menţionat că firmele de stat ar putea fi reabilitate prin investiţii private, investiţii ce trebuie atrase de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
Vicepreşedintele Adunării Parlamentare a NATO a concluzionat: "Investitori s-ar găsi, dacă statul, care e proprietarul companiilor respective, ar dori cu adevărat să atragă investitori privaţi. Consider că Ministerul Economiei ar trebui să fie interesat de acest lucru şi să caute investitorii respectivi. Noi, prin poziţia geostrategică, suntem situaţi într-un loc în care avem oportunităţi mari, mai ales că suntem partener strategic al SUA, ţară din care ar trebui să atragem nişte investitori în industria naţională de apărare, mai ales că avem relaţii bune pe zona militară şi a achiziţiilor de echipamente şi tehnică de profil".
1. Si statul sa ramana cu macar 51% din actiuni
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 10:15)
Privatizarile in Romania au fost o forma de jaf din averea neaparata de legi a statului . Sa ne amintim cum a dat guvernul Nastase Petrom tot (2 rafinarii ,depozite ,sonde si campui petroliere ,si sute de benzinarii ) pe pretul echivalent a catorva benzinarii din orasele mari . S a mizat ca OMV are numai 33 % initial ,dar (evident) au facut imediat o majorare de capital ,statul nu a participat ( aici e o uriasa intrebare !) si iata ca au controlul cu 51% . De ce sa aiba controlul resurselor din pamintul tarii (care constitutia precizeaza ca raman ale statului si nu pot fi vandute ) alte state care se intimpla ca sunt si ostile Romaniei ( guvernul Austriei are 33% iar fonduri suverane din Orientul Mijlociu alte 25%) ?! De ce nu se corecteaza eroarea din Legea privatizarii Petrom astfel ca statul roman sa poata sa aiba o detinere corecta in Petrom ,care sa includa valoarea terenurilor , sa anuleze abuzul care este ca statul trebuie sa despagubeasca OMV pt ecologizare ?!? A fost majoritate parlamentara 3 ani buni ,iata ca Romania e intr o situatie financiara grava si amenintata de la Brussel ca i se taie finantarile dar nu s a facut nimic pentru revendicarea unei detineri corecte in aceasta foarte profitabila si mare companie data pe nimic la o firma care a taiat Arpechim (si ce necesara ar fi fost acum rafinaria ! Asta e si cu privatizarea industriei strategice de aparare : poate fi portita pentru ca sa se piarda iar din activele statului ,fara macar sa existe acea actiune de aur ,adica dreptul statului de a avea ultimul cuvint in firmele de importanta strategica .
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 12:24)
statul si-a luat inzecit banii din taxe, redevente impozite, accize, taxa de solidaritate etc. ce nu intelege lumea e ca statul oricum ia majoritatea banilor dintr-o firma indiferent cine-i proprietar. statul n-are nevoie sa aiba 51%. oricum ia majoriatea banilor. si dc nu, maresta taxele cand vrea si cum vrea
ce are nevoie statul sunt companii fiabile, cu multi angajati, salarii cat mai bune si in care sa nu bage bani ca-ntr-o gaura neagra.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Petrica în data de 30.08.2024, 15:42)
In lumea creierelor spalate se considera ca statul e un prost administrator,deci trebuie sa vanda tot,insa acelasi stat trebuie sa faca investitii,ca la investitii se pricepe.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 17:04)
statul e prost administrator. si peste tot nu doar la noi. compara ce rachete are nasa cu spacex. nasa avea rachete de unica folosinta, doar dus, acum mai bine inchiriaza de la musk.
sau fa orice alta comparatie vrei. petrom administrat de stat cu petrom privat. pai era o gaura neagra vesmnc pe pierdere. cfr, aeroporturile, posta romana, tarom ,industria de armament, numai petarde
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 20:08)
Si SpaceX e “investitie de stat”:-)? Sa zicem ca statul e prost administrator dar daca vrei administrator privat, atunci privatul sa-si faca investitiile nu statul:-)
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 21:08)
NASA de stat-SPACEX e privata. e clar cine are mai mult succes. privatii. asta se vede peste tot.
in america toata industria de armament e privata. si merge f bine. la nemti la fel. statul spune sari, si privatii spun, cat de sus?
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 22:30)
Tu vad ca nu pricepi nici daca ti se deseneaza…nimeni nu e impotriva firmelor private…dar firma privata sa faca si INVESTITIA nu statul face investitia cu riscurile aferente si privatul “bun administrator” incaseaza tot profitul:-)
2. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 30.08.2024, 14:21)
...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 22:16)
Domnule Falcoi, cu respect, mergeti la seful dumneavoastra de partid si spuneti-i sa se hotarasca: ori sa vanda pachetul majoritar la companii performante ca Aerostar si sa se bucure ca va profita de perfomanta manageriala si financiara creata pe termen lung ori, sa ramana proprietar (nu ne vindem tara :( dar sa si investeasca si dea in administrare pe baza de contract aceste coji goale numite companii de stat, unor companii ca Aerostar.
Altfel, facem vorbe in vant.