NielsenIQ: 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent

F.D.
Miscellanea / 21 februarie

NielsenIQ: 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent

41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vina sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice, conform unui studiu NielsenIQ.

Potrivit sursei citate, în România, pentru prima oară în aproape 2 ani volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2.

Disparitatile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Desi Euopa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasa, doar 2%. În România, desi inflaţia decelereaza, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a romanilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continua să se plaseze creşterile de preturi şi scăderea economica, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globala. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personala devine din ce în ce mai importanta, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, fata de iunie 2023.

Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face fata dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirma că, pentru a-şi tine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preturi. Loialitatea fata de branduri şi retaileri este tot mai pusa la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei, sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, că strategie de optimizare a cheltuielilor.

Valoric, piaţă de FMCG din România a crescut cu +10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personala. Aceste doua industrii şi-au schimbat în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de ingrjire personală şi a locuinţei cu 3% în plus fata de aceeaşi perioada. Chiar daca eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienta ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.

Canalele cu cea mai însemnată creştere valorica, în Q4 2023, au fost magazinele de tip Mini market şi Discounterii, cei din urma reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din Romania, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preturi. O alta strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant fata de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.

Piaţa de e-commerce din România continua să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate vă fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. pai conserva nu mai e bre 2,5 e 4 -5 media; zaharul nu mai e 2,5 e 5 media; cartoful nu mai e 0.8 lei e 3,5 media… morcovul nu mai e 0.5 lei e 4-5 media… pastarnacul… dal in doamne iart… m de pastarnac ca e lux… sa vezi dovlecelul..

    de rosii nu ne atingem ca e lux… 

    culmea candva legume banale ale poporului roman.. azi luxuri… 

    uleiul s-a dus racheta! de la 3,5-4 lei la 8-9-12 lei la maga pe colt! 

    dar sa nu uitam de copsuri punga… mai ceva ca un kg de cartof… dao naiba de treaba… la 70 de grame sau 100 grame peste 1.5 kg -2 kg de cartof pret punga… asa roi nebun si nesimtire… 

    s c c r e t 

    1. sa vezi la carefour jaf… acolo e mai grav!

      s c c r e t 

      mai beti si voi un ceai de tei!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb