Compania "Transelectrica" SA dispune de un plan de afaceri pe termen lung, pentru perioada 2008 - 2017, care acoperă două perioade de reglementare succesive. Acest plan va fi, însă, modificat din cauza faptului că au fost anunţate multe investiţii noi în producţia de energie. Răzvan Purdilă, directorul Diviziei dezvoltare afaceri a "Transelectrica", ne-a declarat: "Am finalizat noul plan de perspectivă, care ia în considerare investiţii necesare în reţeaua de transport cu 10-15% mai mari decât în cel iniţial, cu un prim vârf în perioada 2010 - 2012. Suplimentarea investiţiilor este necesară întrucât sistemul de transport trebuie să fie capabil să preia energia produsă în noile centrale. Intenţiile declarate ale investitorilor indică un total al puterii instalate în unităţi noi de circa 20.000 MW, din care 14.000 MW în eolian".
Noul plan a fost conceput în baza unor scenarii probabilistice întrucât nu toate centralele noi au un grafic de execuţie ferm, dar şi în funcţie de specificitatea capacităţilor de producţie (eolian, gaz, cărbune). Noul plan va trebui aprobat de Ministerul Economiei şi de ANRE (reglementatorul pieţei de energie), care recunoaşte în tariful de transport, investiţiile programate de societate.
Domnul Purdilă ne-a precizat că, până în 2020, "Transelectrica" îşi propusese un buget de investiţii de circa 2 miliarde de euro. Dacă noile capacităţi de producţie se vor concretiza, în mare parte, acest plan investiţional este mult subestimat, apreciază directorul de dezvoltare al "Transelectrica".
Pentru perioada 2008 - 2012, investiţiile anuale programate şi recunoscute de ANRE sunt de circa 120 de milioane de euro. Noul plan de investiţii pe termen lung se va axa pe două scenarii de dezvoltare, iar decizia investiţiilor efective va fi luată pe parcurs, odată cu concretizarea proiectelor noi de producţie. Planul de perspectivă modificat al "Transelectrica" va trebui aprobat de ANRE şi Ministerul Economiei în primul trimestru al acestui an, după care va fi finalizat.
Răzvan Purdilă ne-a mai spus că noile parcuri eoliene ridică probleme speciale pentru preluarea energiei în sistemul de transport. Fluctuaţia producţiei în centralele eoliene face necesară creşterea capacităţilor de rezervă hidro sau pe gaze. În prezent, sistemul energetic naţional poate prelua, fără probleme, circa 2.000 MW eolieni. Pentru tot ce depăşeşte acest nivel, trebuie să fie asigurate capacităţile de rezervă suplimentare prin investiţii publice sau private.
Domnul Purdilă ne-a mai declarat: "Apetitul pentru construcţia de parcuri eoliene este extraordinar de mare. La această oră, avem cereri de racordare pentru un total de 14.000 de MW, în condiţiile în care vârful de consum al ţării este de circa 10.000 MW. Este evident că nu toate aceste investiţii se vor putea concretiza într-un interval de timp scurt. Astfel că am elaborat mai multe scenarii de dezvoltare a reţelei de transport".
Cele mai multe investiţii eoliene se concentrează în zona Dobrogei. Tot aici vor apărea şi Unităţile 3 şi 4 ale centralei nuclearoelectrice de la Cernavodă. Astfel că "Transelectrica" va trebui să investească în noi staţii şi reţele de transport pentru evacuarea puterii din zona Dobrogei.
Pentru centralele eoliene, au fost emise avize tehnice de racordare pentru 2.358 MW. Cel mai avansat proiect este dezvoltat de CEZ pentru o putere de 600 MW şi va face necesară construcţia unei staţii noi de 400kV în localitatea Tariverde.