Hărţuirea reprezintă o realitate tristă în şcolile autohtone. În ciuda unor măsuri menite să descurajeze fenomenul, numărul cazurilor este în creştere. Organizaţia Salvaţi Copiii anunţă că în ţara noastră fenomenul de bullying are proporţii nemaiîntâlnite: 1 elev din 2 este victima actelor de ameninţare, de umilire sau de violenţă fizică, iar 4 copii din 5 asistă la astfel de situaţii. Conform datelor oficiale, în sistemul de educaţie a fost înregistrată o creştere cu aproape o treime a situaţiilor de bullying sesizate, în anul şcolar 2021-2022, prin comparaţie cu anul şcolar anterior (10.971 de situaţii de bullying constatate, faţă de 7.715). O analiza a Organizaţiei Salvaţi Copiii (efectuată la finalul anului 2022) arată că bullying-ul în şcoală ori în clasă şi perpetuarea lui în mediul online afectează emoţional, an de an, sute de mii de elevi care devin victime ale situaţiilor de violenţă fizică şi de ameninţare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (82%) sau recunosc că au comis ei înşişi astfel de fapte (27%). Considerând că grupurile de acţiune anti-bullying reprezintă cea mai bună cale de limitare a fenomenului de violenţă dintre elevi în spaţiile şcolare, Organizaţia Salvaţi Copiii solicită Ministerului Educaţiei o evaluare a stadiului implementării Normelor metodologice privind constituirea acestor grupuri şi elaborarea unei strategii naţionale de respectare întocmai a dispoziţiilor legale: " Semnalul de alarmă al Organizaţiei Salvaţi Copiii vine ca urmare a relatărilor din ce în ce mai numeroase din presă cu privire la acte inacceptabile de violenţă produse între elevi în România. Una dintre acestea se referă la incidentul petrecut într-un liceu din localitatea Mioveni, în care elevii s-au agresat fizic cu pumnii şi picioarele şi folosind bucăţi de lemn smulse de pe holurile unităţii de învăţământ. În prezent, adolescenţii se află în atenţia consilierului şcolar, iar grupul de acţiune anti-bullying al acestei şcoli a devenit funcţional imediat după acest eveniment, iniţiind un proces de informare şi mobilizare a elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor pentru a identifica şi preveni conflictele ce pot genera astfel de fapte de violenţă şi punerea în pericol a siguranţei elevilor şi climatului şcolar. Faptele de bullying se petrec pe fondul lipsei de interes din partea sistemului de educaţie de a elabora o strategie şi un plan de acţiune de prevenire şi combatere a bullying-ului şi cyberbullying-ului, pornind de la reglementările legale în vigoare privind acest fenomen aflat într-o progresie îngrijorătoare. În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvaţi Copiii România privind prevenirea şi reducerea fenomenului de bullying în şcoli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenţei psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020). Acestea au preluat mecanismul de intervenţie conceput integral de Salvaţi Copiii şi testat în zeci de unităţi şcolare. Obiectivul esenţial al acelor dispoziţii legale este de a crea un climat sigur şi pozitiv în fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, astfel încât dreptul la educaţie al elevilor să fie respectat prin asigurarea unei stări de bine tuturor elevilor".
Organizaţia mai adaugă: "Astfel, în fiecare şcoală/liceu trebuie înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying din care vor face parte directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice-bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor şi reprezentanţi ai părinţilor. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica şi soluţiona situaţii de bullying între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice. În şcolile în care există grup de acţiune anti-bullying şi este funcţional, se observă o îmbunătăţire a climatului educaţional, care se traduce într-o mai bună colaborare a cadrelor didactice cu părinţii, astfel elevii primesc acelaşi mesaj la şcoală şi acasă. Se simt sprijiniţi pentru a deveni mai toleranţi şi se îndreaptă cu mai mare încredere către adulţi atunci când întâmpină situaţii dificile".
Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, a declarat: "Ignorarea de către consiliile de administraţie ale şcolilor a legii care oferă şcolilor o soluţie pentru a preveni bullying-ul înseamnă, de fapt, să accepţi că siguranţa fizică şi emoţională a elevilor care depind de tine le va fi ameninţată. Întreg procesul educaţional, relaţiile dintre elevi şi cadrele didactice şi dorinţa de a veni la şcoală vor fi afectate, cu costuri pe care tot elevii le vor plăti, acum sau mai târziu. Pentru a determina şcolile şi liceele să-şi creeze aceste mecanisme, Ministerul Educaţiei şi inspectoratele şcolare au o mare responsabilitate, iar Salvaţi Copiii îşi va oferi, fără îndoială, sprijinul metodologic, aşa cum am procedat şi în cazul celor peste 80 de şcoli". În anul 2022, în cadrul programului "Şcoli fără bullying", Salvaţi Copiii a organizat sesiuni de informare şi pregătire pentru 800 de cadre didactice din 138 de şcoli pentru aplicarea de metode educaţionale bazate pe disciplină pozitivă şi implementarea normelor metodologice anti-bullying. În aceste activităţi de informare şi prevenire, au fost implicaţi 947 de părinţi şi 5.626 de copii. Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulţilor şi continuă în absenţa unor măsuri specifice de intervenţie.