Reporter: Cu ce provocări vine dezvoltarea unui business pe timp de pandemie?
Florian Mateiţă: Am descoperit pe propria noastră piele că schimbarea bruscă a parametrilor mediului extern are nevoie din partea noastră de o capacitate de absorbţie a noului într-o formă ce poate fi descompusă în componente gestionabile, negrevate de prejudecăţi sau de judecăţi de valoare cu rădăcini în perioadele de normalitate.
A fost o experienţă unică. În primul rând, conceptul pe care l-am dezvoltat era oricum absolut nou, revoluţionar şi urma să-l promovăm pentru lumea aşa cum o ştiam înainte de pandemie. Noutatea era pe două paliere. Primul nivel de dificultate - să vinzi online carne proaspătă. Al doilea nivel este că nici măcar nu vindem carne, ci rezervări pentru carne, pachetele urmând să vină prin curier în câteva zile! Din perspectiva consumatorului este necesar să-ţi faci o planificare a gătitului de acasă, ceea ce implică renunţarea la obiceiul cumpăratului impulsiv de carne. Adică să-ţi modifici comportamentul actual de consum în schimbul beneficiilor cărnii cu gust, neprelucrată, de la ţară, superproaspătă, cu origine cunoscută.
În al doilea rând, pandemia ce s-a instalat cu toată confuzia şi forţa mesajelor din izoletă la nici 2 săptămâni de la lansarea noastră a şters cu buretele ceea ce pregătisem ca şi acţiuni şi campanii de promovare ale conceptului nostru. Mai mult, în scurt timp Suceava - punctul cheie al producţiei şi logisticii noastre, devenea oraş sub asediu. Aşa că am resetat tot, am recalibrat din mers mesajele şi acţiunile şi ne-am adaptat noii realităţi.
Reporter: Cum a fost primit pe piaţa din ţara noastră conceptul de meatbooking - rezervare înainte de sacrificare?
Florian Mateiţă: Iubitorii cărnii de la ţară au în ADN rezervarea ei. Sub o altă formă, evident, pentru că aşa au fost vremurile. Îmi amintesc că totul începea cu golirea calculată a congelatorului. Urmau discuţiile cu gospodarii, programarea sacrificării, cumpăratul sacilor pentru cărat, fixarea zilei destinată aducerii animalului şi tranşării pe masa din bucătărie... Apoi, îndesarea în congelator...
Deci, cumva, terenul era într-o oarecare măsură pregătit. Important a fost să comunicăm limpede diferenţele astfel încât orăşenii să nu se aştepte la produse standardizate, identice, precum cele industrializate. Să ştie că plusvaloarea este oferită de gust, prospeţime, curăţenie şi trasabilitate (cunoaştere originii).
Reporter: Cât de deschişi au fost la început fermierii faţă de modalitatea de lucru a Obor 21?
Florian Mateiţă: Gospodarii care au livrat până acum către noi sau către abator sunt extrem de mulţumiţi. Au încasat preţul corect, la cântar, fără întârziere. Din punctul lor de vedere, suntem acei clienţi buni, de cuvânt, chiar dacă exigenţi, cu care doreşti să colaborezi pe termen lung.
Reporter: Putem vorbi şi în ţara noastră de o tendinţă clară către consumul responsbil, în detrimentul consumului de masă?
Florian Mateiţă: Absolut. Uitându-ne în urmă, realizăm că, din acest punct de vedere, astăzi este mai bine ca în trecut. Nu se mai risipeşte atât de mult, iar bacăniile tradiţionale au devenit în toate oraşele un actor demn de luat în seamă. Credem că suntem în luptă cu lipsa de timp cronică a orăşeanului, sentimentul că este permanent în alergare. Pentru că acesta provoacă nevoia cumpărătorului de a rezolva, tot în alergare, cât mai multe treburi în aceiaşi unitate de timp. Prin urmare, aprovizionarea familiei se face cât mai rar şi, există tendinţa, din locuri unde le găsim pe toate. Scopul este să câştigăm, în acest mod, un pic de timp. Umplem repede coşul cu ce credem că ne-ar folosi în perioada următoare şi fuga la ce a mai rămas de făcut!
Ne gândim să gestionăm cât mai bine această aparentă lipsă de timp astfel încât din ce în ce mai mulţi orăşeni să se bucure de clipe de calitate împreună cu familia şi prietenii, iar parte din acest proces să fie reflexul de a rezerva carne de la ţară.
Reporter: Care este profilul cumpărătorului şi la cât se ridică, în medie, valoarea unei comenzi?
Florian Mateiţă: Credem că rezonăm cu mare parte din populaţia oraşelor. În viziunea noastră, viaţa celor care cumpără produsele Obor21 este una liniştită, frumoasă, înconjuraţi de familie şi de prieteni. Le place să experimenteze lucruri noi şi au suficientă energie încât să gătească acasă.
- Consumatorii de hrană sănătoasă, neprocesată, bio&eco, tradiţional - surse sigure;
- LIFESTYLE & FOOD- Iubitorii / pasionaţii de food- gătit acasă, de produse diferite, alte tipuri de bucătărie şi experienţe culinare;
- PĂRINŢI - hrană de calitate pentru copii şi familie;
- Iubitorii de carne care apreciază diversitatea de tipuri de animale sau piese de produse.
Din observaţiile noastre, clienţii Obor21 cumpără produse diverse, pentru mai multe feluri de mâncare, suficiente pentru o perioadă de aproximativ 2 săptămâni. Valoarea medie a unei comenzi este de aproximativ 230 de lei.
Reporter: Aveţi în plan diversificarea produselor din portofoliu?
Florian Mateiţă: Ne propunem să creştem numărul de produse de carne, de asemenea să extindem gama şi către lactate naturale din zonă. Studiem problema atât din punct de vedere ale surselor de procurare, cât şi logistic, pentru formarea complexă a coletelor.
Reporter: Vă gândiţi la extinderea conceptului Obor 21 şi în alte oraşe?
Florian Mateiţă: Da, evident, sperăm ca în cel mai scurt timp să reuşim să acoperim întreaga ţară. Pentru ca acest lucru să devină realitate, avem nevoie ca partenerul nostru pe curierat frigorific să se extindă dincolo de aria Bucureşti - Ilfov. Sau să consolidăm parteneriate cu firme de curierat frigorific local.
Reporter: Ce aşteptări financiare aveţi pentru anul în curs?
Florian Mateiţă: Ne propunem să obţinem cel puţin o triplare a cifrei de afaceri obţinută în 2020 în actuala arie de activitate. Triplarea cifrei de afaceri este perfect realizabilă şi, imediat ce avem clară perspectiva dezvoltarii gamei de produse şi a ritmului extinderii teritoriale, vom reanaliza obiectivele financiare pentru a le aduce cât mai aproape de realitate.
Reporter: Vă mulţumesc!