Compania SNP Petrom îşi va creşte lunar încasările, numai la pompă, cu aproximativ 7 milioane de euro, în urma majorării preţurilor la carburanţi. "Petrom" şi "Rompetrol" au crescut la finalul săptămînii trecute, preţurile carburanţilor cu aproximativ 10%, motivînd această mişcare prin creşterea cotaţiilor ţiţeiului pe pieţele internaţionale. Piaţa autohtonă a carburanţilor a dovedit, cu această ocazie, că traversează unele schimbări semnificative. În primul rînd, evoluţia preţurilor la carburanţi pe piaţa internă a devenit mult mai strîns legată de ceea ce se întîmplă pe piaţa internaţională a petrolului. Pînă în prezent, scumpirea carburanţilor era determinată de cele mai multe ori de evoluţia parităţii monedei naţionale, care influenţa nivelul accizelor. Creşterile de preţ de pe piaţa internaţională nu au fost mereu preluate de preţul carburanţilor pe piaţa internă. Spre exemplu, în perioada noiembrie 2002 - martie 2003, cotaţia ţiţeiului tip Brent a crescut cu 53%, iar preţul benzinei fără plumb la depozitele "Petrom" a urcat cu doar 2,7%. În intervalul noiembrie 2001 - aprilie 2004, deşi ţiţeiul s-a scumpit cu 63%, preţul benzinei fără plumb în depozitele SNP a urcat cu doar 9,3%. Ceea ce dovedeşte că autorităţile au ţinut preţurile jos chiar şi atunci cînd evoluţia pieţei impunea scumpiri. Caracterul integrat al SNP permitea acoperirea pierderilor din rafinare şi distribuţie cu cîştigurile din extracţie, costurile sociale fiind atenuate şi preluate de către stat.
De această dată însă, creşterea cu 37% din ultimele opt luni a preţului ţiţeiului a determinat societăţile "Petrom" şi "Rompetrol" să urce preţul la combustibili cu 10%. Este adevărat, totuşi, că piaţa petrolului traversează cel mai mare şoc din 1973 încoace, iar preţul ţiţeiului atinge aproape zilnic noi niveluri record.
O altă schimbare semnificativă în piaţă este aceea că, pentru prima dată în ultimii 14 ani, nu "Petrom" a fost cea care a dat tonul creşterii preţurilor, "Rompetrol" anunţînd prima că va scumpi carburanţii la pompă. Grupul "Rompetrol" a mizat, se pare, pe faptul că SNP nu va menţine peţurile jos, mai ales acum cînd OMV supraveghează administrarea companiei "Petrom", după semnarea contractului de privatizare, la sfîrşitul lunii iunie. Surse din piaţa petrolului acreditează chiar ideea că OMV ar fi recurs la o stratagemă împreună cu "Rompetrol", unde controlează 25%, ca să scumpească carburanţii cu 10%, pentru ca societăţii "Petrom" să-i fie mai uşor să facă acelaşi lucru, din cauza opoziţiei Ministerului Economiei, încă acţionarul majoritar. Zvonurile nu au fost confirmate oficial. Cert este însă că privatizarea SNP schimbă regulile pe piaţa noastră. Dacă statul ar fi avut în continuare puteri depline în administrarea SNP, ar fi fost foarte probabil ca autorităţile să ignore din nou evoluţia pieţei internaţionale şi să nu crească preţurile la carburanţi. Mai ales că sîntem într-un an electoral şi Guvernul se luptă să se încadreze în inflaţia cu o singură cifră, programată în 2004. Noul proprietar al SNP nu va suporta, însă, în locul consumatorilor povara creşterii preţurilor. Primul semnal a fost deja dat. De acum înainte va trebui să urmărărim mai atent ce se întîmplă cu cotaţia ţiţeiului în lume, pentru că vom simţi mai repede efectele în buzunare.