Criza cipurilor de siliciu continuă, analiştii fiind de părere că, şi în situaţia în care producţia de cipuri îşi va reveni la normal, va dura mai mult pentru producţia de automobile să recupereze întârzierile. Motivele ţin de necesitatea ca producătorii auto să-şi refacă stocurile epuizate, precum şi de creşterea numărului de cipuri necesare pentru maşinile inteligente. Deocamdată, lipsa cipurilor a forţat fabricile de automobile din întreaga lume să încetinească sau să oprească producţia, cu o excepţie notabilă: Tesla.
Producţia de autoturisme din România a scăzut în septembrie la 29.077 de unităţi, de la 57.846 în aceeaşi lună a anului trecut. Această scădere se datorează lipsei cipurilor, care a obligat cel mai mare producător local, Dacia, parte a grupului Renault (RNL), să oprească producţia timp de şapte zile. Oprirea producţiei a continuat şi în octombrie. De asemenea, lipsa componentelor a forţat Dacia să livreze în Franţa maşini fără închidere centralizată care vor fi montate ulterior, dacă va fi necesar.
Volkswagen (VWAGY), cel mai mare producător auto european, şi-a văzut în trimestrul al treilea operaţiunile afectate de "blocajele globale din domeniul semiconductorilor", obligându-l să întrerupă producţia la unele dintre uzinele sale din cauza lipsei de componente. Livrările de vehicule au scăzut cu 24%, în timp ce cererea de pe piaţa chineză, piaţă cheie pentru grup, "nu a putut fi satisfăcută nici ea", a precizat VW. Veniturile grupului au scăzut cu 12%, la 2,8 miliarde de euro (3,2 miliarde de dolari) în ultimul trimestru. În schimb, profitul net a crescut cu 5,6%, la 2,9 miliarde de euro, datorită cererii puternice combinată cu o ofertă insuficientă, care a dus la lipsa discounturilor şi la creşterea preţurilor.
General Motors (GM) - proprietarul unor mărci precum Chevrolet, Cadillac şi GMC, compania Ford (F) şi grupul Stellantis - proprietarul Fiat-Chrysler şi Peugeot-Citroen - s-au confruntat cu o situaţie similară, scăderi de producţie din cauza lipsei de cipuri. Pentru a satisface cererea, producătorii de automobile renunţă la anumite funcţionalităţi din dotarea maşinilor lor, unele permanent, altele urmând să fie montate ulterior, atunci când cipurile vor fi disponibile.
La fel ca VW, Stellantis a raportat o scădere a producţiei de aproximativ 600.000 de vehicule în ultimul trimestru, ceea ce a condus la o scădere cu 27% a livrărilor. "Penuria a fost uşor mai mare decât ne aşteptam în august", a recunoscut directorul financiar al Stellantis, Richard Palmer. Volkswagen a avut o scădere a livrărilor către clienţi de 24%, vânzările Ford au scăzut cu 27%, iar cele ale GM cu aproape o treime.
Toyota (TM), cel mai mare producător auto la nivel mondial, va reduce pentru a treia oară producţia globală de automobile în noiembrie, dar firma se aşteaptă totusi să aibă cea mai productivă lună noiembrie din istorie. De asemenea, se aşteaptă ca producţia să se redreseze începând cu luna decembrie, deşi proiectează închiderea în noiembrie a şase din cele 28 de linii de producţie ale sale, inclusiv patru din Japonia. Toyota a redus anterior producţia cu 40% în septembrie din cauza penuriei globale de semiconductori şi a impactului Covid-19 în Asia.
Spre deosebire de constructorii auto tradiţionali, nevoiţi să oprească producţia din cauza lipsei de piese, Tesla (TSLA) funcţionează practic la capacitate maximă. Compania a livrat 241.300 de vehicule electrice în al treilea trimestru din 2021, în creştere cu aproximativ 73% faţă de al treilea trimestru din 2020, şi a înregistrat profituri record. Cu toate că a avut şi livrări întârziate, Tesla a reuşit să depăşească criza cipurilor, deoarece vehiculele sale folosesc mai puţine piese şi cipuri. Mai mult, Tesla a reuşit să se adapteze prin rescrierea software-ului pentru a utiliza mai multe tipuri de cipuri care erau disponibile. De asemenea, deşi este cea mai valoroasă companie auto, ajungând recent la o valoare de piaţă de peste o mie de miliarde de dolari, producţia Tesla este mult mai mică decât a celorlalţi producători de automobile, ceea ce face mai uşor şi mai profitabil pentru fabricile de cipuri să furnizeze produsele lor către companie.
În ceea ce priveşte fabricile de cipuri, oferta publică iniţială a GlobalFoundries (GFS) a strâns 2,6 miliarde de dolari, ceea ce face ca listarea acesteia să fie a treia cea mai mare de pe o bursă americană din acest an. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM), cel mai mare producător de cipuri din lume, plănuieşte să construiască o fabrică în Japonia, care ar urma să înceapă producţia în 2024, ca parte a unui efort global mai amplu al producătorului de cipuri, în condiţiile în care guvernele din întreaga lume solicită ca producţia de semiconductori să fie adusă mai aproape de casă din motive economice şi de securitate naţională. Compania a estimat că, pe tot parcursul anului 2022, oferta de cipuri va fi în continuare restrânsă.
Cum va evolua criza cipurilor? Unii consultanţi consideră că deficitul de cipuri va bloca producţia a 7,7 milioane de vehicule, ceea ce va duce la nivel global la pierderi de venituri de 180 de miliarde de euro în acest an. Constructorii auto sunt încrezători că această criză se va atenua cu timpul. Directorul general al GM, Mary Barra, a declarat că a observat o îmbunătăţire a producţiei de semiconductori, ceea ce va duce la o ofertă mai puternică în trimestrul al patrulea şi în primul trimestru al anului viitor.
Industria a "trecut prin ce a fost mai rău" în criza cipurilor, crede directorul general al Volkswagen, Herbert Diess, care a prezis că situaţia se va îmbunătăţi în trimestrul al patrulea, dar "constrângerile" vor continua până în 2022. Construirea de capacităţi pentru a satisface cererea mai mare pentru vehiculele grupului va "lua timp", a spus Diess, precizând că şi numărul de semiconductori folosit la automobile a crescut cu şapte procente pe an.