Frunzărind Facebook-ul am fost agăţat săptămâna trecută de o reclamă Admiral Markets care mă anunţa că pot tranzacţiona deja acţiuni Airbnb. Cel mai mare IPO al anului, cu un succes pe măsură. Eram tentat, iată, să mă arunc la cumpărare de acţiuni că poate nu apucasem la prima strigare (brokerii care conduc sindicatul de intermediere îşi aduc mai întâi clienţii firmei la ospăţ, restul lumii are acces la acţiuni după listare).
De ce aş dori să cumpăr acţiuni Airbnb la aproape 120 dolari, nivelul la care se tranzactionează acum, preţul la bursă sărind repede mult peste valoarea de închidere a IPO-ului? Citesc în nytimes.com că Airbnb a vândut 51,5 milioane acţiuni în cadrul ofertei, încasând 3,5 miliarde dolari şi ridicând capitaliarea companiei, astfel, la 47 miliarde dolari. Preţul de 68 dolari are şi el o poveste. Iniţial, compania stabilise cu intermediarii un interval de preţ pentru subscriere de 44-50 dolari/acţiune, dar l-a majorat ulterior la 56-60 dolari. Dar şi asta s-a dovedit prea puţin pentru setea investitorilor de acţiuni. Mişcarea Airbnb fusese alimentată de entuziasmul stârnit la bursă de listarea DoorDash, care în prima zi a crescut cu 86% faţă de preţul din IPO. Or, dacă are lumea bani, de ce nu?
Văd ce se întâmplă pe piaţa criptomonedelor, cu aprecieri incredibile pentru tot soiul de ficţiuni din spatele vedetei bitcoin, tot soiul de monede virtuale alternative zbătându-se pentru atenţia investitorilor. Iar asta în condiţiile în care economiile nu sunt pulverizate iar bursele prăbuşite, ca să existe o logică în spatele goanei după bani alternativi. Pur şi simplu vorbim de efectul dobânzilor zero, fonduri imense alergând după randamente peste tot în lume. Veniturile consumatorilor nu cresc pentru a spera că cererea va susţine speranţele de profituri mai mari ale acţionarilor dar există scuza că raportat la o dobânda zero şi un dividend insignifiant e bun. Iar datoriile prea mari acumulate de state vor face ca această bulă să se mai umfle o vreme, pur şi simplu nu îşi permite nimeni creşterea dobânzilor pentru că serviciul datoriilor devine nesustenabil.
Revenind la întrebarea din titlu, aţi fi cumpărat acţiuni Airbnb? Eu nu, mai conservator fiind, gândindu-mă la pandemie, la reducerea sejururilor în străinătate şi la mobilitatea scăzută în general. Nu era de aşteptat să avem efervescenţa dinainte de pandemie curând iar o companie care câştiga intermediind relaţia dintre proprietari şi chiriaşi nu mi se părea o idee foarte reuşită acum. Veniturile în trimestrul al treilea fuseseră de numai 220 milioane dolari (reţineţi, capitalizarea iniţială de 47 miliarde dolari, aproape dubla acum!), în scădere cu 30% faţă de perioada similară din 2019. Cu alte cuvinte, Airbnb va avea un PER care ar fi făcut SIF-urile să crape de invideie în 2007. Ei bine, alţii au considerat-o o idee foarte bună şi, iată, au câştigat, aproape au dublat banii. La fel, n-aş fi marşat la o creştere de 86% a acţiunilor unei companii care face livrări la domiciliu precum DoorDash din exemplul de mai sus pentru că la un moment dat lumea va mai şi ieşi din case. Ce mai poate fi spus? Suntem cumva într-o bulă a lalelelor generalizată iar finalul e previzibil, singurul detaliu care lipseşte fiind momentul spargerii sale.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2020, 09:02)
La americani în fiecare săptămână apare un Caritas ! Imi pare rău dar această națiune numai model nu e pentru restul lumii !
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2020, 22:10)
Ai perfecta deptate !
2. Toate piețele in urcare mai devreme sau mai t
(mesaj trimis de Zoltan în data de 15.12.2020, 12:05)
Eu cred ca ,in rare momente ,piețele sunt eficiente , adică prețurile sa aibă vreo legătura cu valoarea intrinseca a unei afaceri ( deși valoarea intrinseca este greu de definit, și de calculat) ci mai degrabă prețurile au legătura cu un “fel de stare de spirit “ a oamenilor! Aceasta stare de spirit nu are legătura nici cu mersul economiei in general! ( piata bursiera a prevazut 9 din ultimele 5 recesiuni) eu cred , totuși , ca prețurile cresc , când sunt mici , și scad , când sunt mari ! ( fata de valoarea intrinseca a trecutului)
3. Airbnb chiar sta bine fata de concurenta
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2020, 12:45)
comparati datele de la Tesla cu unul din primi trei
producatori mondiali auto!