Serviciile medicale vor deveni digitale, personalizate şi preventive, în următorul deceniu, ceea ce va impune transformări majore ale sistemelor de sănătate şi ale modului de utilizare a datelor, iar în acest context rolul giganţilor tech este în creştere.
Pe măsură ce vor fi tot mai centrate pe pacienţi, serviciile medicale vor pune accent preponderent pe prevenire, diagnostic şi soluţii digitale, precum aplicaţii mobile, dispozitive inteligente de monitorizare şi instrumente de analiză pe bază de inteligenţă artificială (AI). Însă acest parcurs are câteva provocări critice pentru societate, în viitorul apropiat, după cum evidenţiază raportul PwC despre viitorul sănătăţii "Driving the future of health". Este vorba de transformările prin care ar urma să treacă sistemele de sănătate pentru a putea folosi datele personale, atât pentru îmbunătăţirea propriei sănătăţi şi îngrijiri, cât şi, secundar, pentru cercetare şi dezvoltare de servicii şi terapii noi.
În prezent, în majoritatea ţărilor, datele referitoare la sănătate nu sunt interoperabile, din cauza problemelor tehnice şi administrative nerezolvate, fapt care împiedică utilizarea lor. Prin urmare, medicii şi companiile din domeniu trebuie să îşi redefinească rolurile, autorităţile de reglementare să creeze cadrul legislativ adecvat pentru soluţii digitale de sănătate şi schimbul de date sensibile, iar plătitorii trebuie să ţină cont de noi tipuri şi modalităţi de cheltuieli.
În acest context, marile companii tech care au o expertiză vastă în folosirea datelor şi a analizelor au început să o aplice cu succes şi în domeniul serviciilor de asistenţă medicală.
Cel mai recent exemplu este Amazon, care, în 2019, a intrat cu Alexa în sectorul asistenţei medicale prin adăugarea capacităţii asistentului virtual de a colecta şi transmite date despre pacienţi. Înainte de lansare, această aplicaţie a fost declarată conformă cu legea SUA privind portabilitatea şi responsabilitatea în domeniul asigurărilor de sănătate, fiind o cerinţă importantă în sector atunci când vine vorba de asigurarea confidenţialităţii datelor medicale.
Amazon nu este un exemplu singular, şi celelalte mari companii de tehnologie de la nivel global, Alibaba, Alphabet şi Apple, extinzându-şi serviciile pe piaţa asistenţei medicale, iar acest lucru se reflectă în numărul total de brevete depuse în perioada 2015-2019, care a depăşit 3.500 de documente, dublându-se faţă de perioada 2010-2014. În plus, în aceeaşi perioadă, investiţiile acestor patru companii în servicii de asistenţă medicală au crescut de 12 ori, potrivit datelor Dealogic.
Conform raportului PwC, consumatorii sunt, de asemenea, deschişi la soluţiile oferite de giganţii tech în domeniul serviciilor de asistenţă medicală, astfel:
- Jumătate dintre consumatorii din SUA este foarte probabil să încerce o aplicaţie sau instrument online aprobat de FDA (Food and Drug Administration). Aceştia ar fi, de asemenea, de acord să primească serviciile de sănătate de la o companie tech precum Google sau Microsoft.
- În Germania, 60% dintre consumatori au o percepţie pozitivă asupra aplicării noilor tehnologii în asistenţa medicală.
- În Marea Britanie, aproape o treime dintre pacienţi ar fi dispuşi să aibă o intervenţie chirurgicală invazivă majoră realizată de Inteligenţa Artificială.
Astfel, este tot mai posibil ca pacienţii să aibă acces la soluţii personalizate de sănătate în moduri integrate în viaţa de zi cu zi, cu ajutorul smartphone-urilor sau prin intermediul asistenţilor virtuali AI dezvoltaţi de marile companii de tehnologie.
Pe lângă această transformare a sistemului de sănătate, sunt preconizate schimbări majore şi la nivelul bugetelor globale din sectorul public şi cel privat: miliarde de dolari pentru sănătate urmând să fie cheltuite altfel decât în prezent, atât timp cât accentul va fi pus mai mult pe dezvoltarea şi implementarea de soluţii de prevenire, diagnostic şi aplicaţii digitale, decât pe tratament şi îngrijire.
Conform unui sondaj realizat de PwC în rândul a peste 120 de directori ai celor mai mari companii biofarmaceutice din lume, bugetele pentru serviciile medicale din toate ţările trebuie să crească cu 10% până în 2030, iar cheltuielile per pacient ar urma să scadă cu până la 28%. Acest lucru este consecinţa faptului că numărul persoanelor care au acces la asistenţă medicală va creşte în mod disproporţionat faţă de bugetele pentru sănătate.
Aceleaşi companii biofarmaceutice recunosc că extinderea marilor companii tech în sectorul medical va fi o provocare şi pregătesc strategii de dezvoltare în noua eră digitală.