• Companiile vor contesta amenda totală de 63 milioane de euro, cea mai mare din istoria Consiliului Concurenţei
Consiliul Concurenţei a amendat companiile "Orange" şi "Vodafone" cu 147,9 milioa-ne lei (34,8 milioane euro) şi, res-pectiv, cu 120,3 milioane lei (28,3 milioane euro) pentru abuz de poziţie dominantă. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului, a declarat, ieri: "Aceasta este cea mai mare amendă dată de la înfiinţarea autorităţii şi până în prezent. Ancheta a demarat în 2006, la cererea Netmaster Communications SRL. Faptele pe care le-am anchetat s-au petrecut în perioada 2004-2006. Amenzile aplicate echivalează cu circa 3% din cifrele de afaceri ale Orange şi Vodafone. Valorile sunt aşa de mari pentru că şi cifrele de afaceri sunt foarte mari".
Domnia sa spune că dovezile care au susţinut aplicarea amenzii provin din corespondenţa dintre companii, dar şi din inspecţiile inopinate.
"Orange" şi "Vodafone" au anunţat, ieri, că vor contesta în instanţă amenzile şi decizia Concurenţei. Oficialii "Orange" arată, într-un comunicat: "Suntem profund surprinşi de această decizie, pe care o considerăm neîntemeiată având în vedere că aceasta se bazează pe o interpretare eronată a faptelor din dosarul cauzei. Astfel, sancţiunea aplicată este nejus-tificată şi Orange România va contesta această decizie în instanţă".
La rândul lor, reprezentanţii "Vodafone" arată, tot într-un comunicat: "Suntem surprinşi şi dezamăgiţi de decizia Consiliului Concurenţei. Vodafone România consideră că nu a întreprins nicio acţiune care să împiedice accesul Netmas-ter Communications la reţeaua sa, în vederea derulării traficului de apeluri internaţionale, punct de vedere exprimat şi pe parcursul investigaţiei. Vodafone România va contesta decizia Consiliului Concurenţei în justiţie".
Preşedintele Consiliului Concurenţei a explicat, într-o conferinţă de presă, că s-a constatat că cele două companii de telefonie au refuzat să acorde firmei "Netmas-ter" accesul la reţelele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naţionale şi internaţionale tranzitate de acest operator.
"Netmaster" solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM (autoritatea de reglementare în domeniu), care era mai mic decât cele practicate de "Orange" şi "Vodafone". "Cele două societăţi amendate practicau tarife de 15-18 cenţi pe minut faţă de maximul de 10 cenţi impus de ANCOM. De alt-fel, cele două companii au contestat în instanţă decizia ANCOM, dar au pierdut procesul. Practic, companiile au interpretat cum au vrut legislaţia ANCOM şi au considerat că nu aveau cum să accepte pentru Netmaster un tarif mai mic decât cel care era plătit de alţi operatori".
Interconectarea reţelelor operatorilor şi implicit achiziţia de către aceştia a serviciilor de terminare a apelurilor oferă abonaţilor din reţele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin reţelele altor operatori ("Netmaster" în acest caz) şi livrarea lor la punctul final de destinaţie (utilizatorii finali ai reţelelor "Orange" şi "Vodafone"). Pentru operatorii alternativi de telefonie (de tip "Netmaster"), aces-te servicii constituie facilităţi esen-ţiale, în vederea intrării şi respectiv a menţinerii lor pe piaţă, a mai arătat Bogdan Chiriţoiu.
Abuzurile "Vodafone" şi "Orange" s-au manifestat pe pieţele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile reţele de telefonie, pieţe pe care fiecare dintre aceşti operatori deţine o poziţie de monopol. Conform legislaţiei în domeniul concurenţei, în absenţa unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziţie dominantă pe piaţa de acces. "Orange şi Vodafone aveau nu numai obligaţia de a acorda accesul Netmaster la reţelele lor în vederea terminării apelurilor, dar şi pe aceea de a respecta reglementările autorităţii din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective", a subliniat domnia sa.
Autoritatea pentru concurenţă anchetează şi "Romtelecom" în acest caz. Numai că rezultatele investigaţiei vor fi anunţate în perioada următoare. Ancheta a fost îngreunată de faptul că "Netmaster" a fost preluată, în 2009, de "Romtelecom", prin intermediul alte companii.
Bogdan Chiriţoiu susţine că, în prezent, piaţa de comunicaţii stă mult mai bine din punctul de vedere al concurenţei. Fuziunea Zapp - Cos-mote a creat, în opinia domniei sale, o creştere importantă a concurenţei pe piaţă, conducând la scăderea tarifelor pentru toţi utilizatorii.
Decizia Consiliului Concurenţei mai arată că dacă "Orange" şi "Vodafone" ar fi acordat accesul "Netmaster" la tariful maxim reglementat, conform obligaţiei de nediscriminare, ar fi trebuit să aplice acelaşi tarif tuturor operatorilor care solicitau acest serviciu, inclusiv celor cu care aveau încheiate contracte, la preţuri mult mai mari.
Cele două companii nu au acordat "Netmaster" accesul la reţelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internaţional şi a celor originate în reţelele altor furnizori din Româ-nia pentru pentru o perioadă de un an şi jumătate în reţeaua "Vodafone" şi doi ani şi patru luni în reţeaua "Orange".
De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii au limitat terminarea apelurilor naţionale provenite din reţea-ua "Netmaster".