OTP Bank respectă procesul verbal al ANPC prin care banca a fost sancţionată pentru cesionarea creditelor în franci elveţieni (CHF) către OTP Financing Solutions din Olanda şi OTP Bank Nyrt din Ungaria, dar nu îl consideră legitim.
Reprezentanţii OTP Bank susţin că: "Toate demersurile bancii au fost în interesul clienţilor şi în totală conformitate cu prevederile legale, în vigoare la momentul încheierii cesiunii, implicând în proces toţi actorii de reglementare. În consecinţă, am contestat decizia în instanţă, care va stabili calea de urmat".
În 2015, OTP Bank România a lansat un program de conversie a creditelor CHF. Peste 70% dintre clienţi au decis să intre în acest program. La acest procent se adaugă încă 5% ale căror credite au fost reechilibrate altfel decât prin conversie (cesiune, refinanţări, maturitate). Discounturile oferite clienţilor cu credite în franci elveţieni au fost semnificative, adaptate la nevoile lor pe termen lung. În plus, pentru 71% dintre litigiile cu banca, reducerile oferite de către bancă prin programul de conversie au fost mai mari decât sumele obţinute în instanţă, se arată într-un comunicat al băncii remis redacţiei noastre.
Zilele trecute, comisarul CJPC Dumitru Manţu a transmis o sesizare publică în care acuză conducerile ANPC că nu şi-au îndeplinit activitatea conform legii.
"De 12 ani de când activez în sistemul public vă asigur, cu deplină sinceritate, că nu cunosc să fi existat vreun preşedinte, indiferent din ce partid politic a făcut parte, pentru care consumatorii să reprezinte cu adevărat o prioritate, care să-şi îndeplinească funcţia publică de conducere cu demnitate, veridicitate si cu sentimentul sacru al responsabilităţii şi al datoriei", subliniază Manţu în documentul citat.
Printre altele, comisarul vorbeşte despre incompetenţa sau neglijenţa în serviciu, precum şi despre încălcarea altor dispoziţii legale ce impun respectarea principiului bunei administrări şi cel al ocrotirii interesului public.
Avertizarea subliniază: "Deşi avea la dispoziţie toate pârghiile legale necesare, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin funcţiile de conducere, nu a întreprins demersurile necesare, conform atribuţiilor prevăzute de lege, pentru ocrotirea interesului public prin verificarea respectării legislaţiei specifice protecţiei consumatorilor în cadrul contractelor de credit încheiate de consumatori în perioada 2005-2008 şi pentru dispunerea măsurilor de limitare a consecinţelor prestării serviciilor financiare care nu sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale".
În cadrul activităţii de cercetare a petiţiilor instituţiile de credit nu au prezentat niciodată niciun document care să constituie dovada modificării obiective a dobânzii creditului, elementul esenţial al unui contract de credit, mai evidenţiază documentul primit la Redacţie. Acesta adaugă faptul că dobânzile au fost majorate, iar în contextul în care evoluţia pieţei financiare a cunoscut o scădere, nivelul acestora a rămas constant astfel încât dobânzile au fost variabile, dar întotdeauna doar în sens crescător.