Black Friday internaţional, care are loc, anul acesta, pe 24 noiembrie, va reprezenta ziua cu cele mai mari vânzări în afara ţării pentru magazinele online, conform Packeta România, platformă digitală globală pentru comerţul online, membră a Packeta Group.
Comercianţii online care vând în pieţele din afara ţării şi intră în campania de Black Friday 2023 îşi pot tripla volumele de comenzi livrate internaţional în perioada evenimentului de reduceri în acest an.
Black Friday 2023 are loc, vineri, 24 noiembrie, în mai multe ţări din regiune, precum Cehia, Germania, Polonia şi Ungaria, şi în ţările baltice (Letonia, Lituania, Estonia). În unele ţări, campania de reduceri se va prelungi pe o perioadă mai mare (Black Week) sau va continua cu Cyber Monday.
"Black Friday este un eveniment de cumpărături mult aşteptat, a cărui importanţă creşte de la an la an, simultan cu apetitul cumpărătorilor de a accesa produse din magazine din afară. Observăm deja o efervescenţă în volumele livărilor cross-border, care va ajunge la punctul maxim în zilele post Black Friday internaţional, fapt ce confirmă că o pondere importantă a achiziţiilor făcute de cumpărătorii transfrontalieri de-a lungul unui an are loc în această perioadă de reduceri", spune Alexandr Jeleascov, Managing Director, Packeta România.
Prin intrarea pe piaţa globală, comercianţii online câştigă acces la o audienţă mult mai extinsă şi pot profita de creşterea semnificativă a vânzărilor în fiecare ţară în care îşi extind activitatea.
"Oportunităţile pentru comerţul electronic transfrontalier sunt foarte mari de la an la an, însă extinderea magazinelor în afară nu este lipsită de provocări. Înţelegerea pieţei din perspectiva obiceiurilor de cumpărare este punctul de pornire pentru magazinele care au în vedere vânzarea în afară", mai spune Alexandr Jeleascov.
Black Friday în regiune - top vânzări
În Republica Cehă, Black Friday dă startul sezonului de reduceri de iarnă şi este momentul în care clienţii fac cumpărături pentru perioada sărbătorilor şi caută, în acelaşi timp, articole de uz zilnic la preţuri mai bune. Frenezia cumpărăturilor asociată cu Black Friday durează, de obicei, întreaga săptămână şi se prelungeşte până luni, când are loc Cyber Monday.
Cel mai mare interes este pentru categorii precum îmbrăcăminte, electronice, telefoane mobile şi accesorii, jucării şi echipamente sportive.
În Germania, top 5 categorii cu cele mai mari volume de vânzări de Black Friday sunt Fashion, electronice, Health&Beauty, electrocasnice şi jucării.
Milenialii (persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 40 de ani) au generat, anul trecut, cele mai mari vânzări. Aceştia au fost responsabili de 52% din totalul vânzărilor de Black Friday în Germania, potrivit furnizorului de servicii de plată Klarna şi de platforma Blackfriday.de.
În Ungaria, Black Friday are loc pe 24 noiembrie, dar multe magazine online oferă reduceri pe perioade mai lungi (pe durata întregii luni noiembrie - Black November - pe durata unei săptămâni sau a unui weekend). Categoriile Fashion, Health & Beauty, dar şi piesele auto (inclusiv anvelopele de iarna) au avut, anul trecut, cele mai importante creşteri. Echipamentele sportive, produsele pentru casă şi grădina şi cărţile au înregistrat creşteri, însă, moderate.
În Polonia, mai mult de 95% din respondenţi ştiu despre Black Friday, un eveniment de shopping ce a înregistrat o creştere de 15% a vânzărilor în 2022, faţă de anul precedent. Potrivit procesatorului de plăţi Tpay, în BF 2022, interesul polonezilor a crescut pentru categoriile Fashion, electrocasnice, electronice şi produse pentru sănătate şi îngrijire personală. Clienţii polonezi au cheltuit, anul trecut, cel mai mult, în comparaţie cu restul consumatorilor, pe jocuri online.
Clienţii din ţările baltice cumpără bunuri cu valoare mai mare în BF
24 noiembrie este ziua în care are loc Black Friday 2023 şi în ţările baltice. În general, magazinele din regiune menţin discounturile pe o perioadă de aproximativ 1 săptămână, în preajma acestui eveniment.
Potrivit Swedbank, în săptămâna premergătoare Black Friday din 2022, lituanienii, letonii şi estonienii au cheltuit aproape 200 de milioane de euro pentru achiziţii cu cardul, ceea ce reprezintă cu 12,5% mai mult decât săptămâna precedentă.
Interesul pentru reducerile de Black Friday este deosebit de ridicat în Letonia, unde, anul trecut, volumul şi valoarea plăţilor cu cardul au crescut cu circa 40% în perioada campaniei.
În mod obişnuit, în ţările baltice, clienţii cumpără în BF bunuri cu valoare mai mare, precum electronice, electrocasnice inteligente, echipamente audio şi de fitness.