Dezvoltarea industriei de eCommerce din România, concomitent cu schimbarea comportamentului de consum al românilor - mai predispuşi să facă mai multe achiziţii online decât anii trecuţi - generează pentru comercianţii online o rată de retur mai ridicată, conform unui comunicat remis redacţiei. Potrivit legii în vigoare, consumatorii au la dispoziţie 14 zile calendaristice pentru a returna produsele cumpărate.
Potrivit sursei citate, rata de retur a produselor achiziţionate online variază în funcţie de segment. În cazul plăţilor în avans (cu cardul), rata de retur este mai scăzută, fiind cuprinsă între 1% şi 3%. Nu acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul plăţilor ramburs (plata la livrare), unde rata de retur variază între 5% şi 15%, în funcţie de categoriile de produse.
Pentru magazinele online această problemă devine şi mai serioasă, pe măsură ce au şi mai multe comenzi în afara României, şi trebuie gestionată cu parteneri de încredere care să asigure returul produselor în cele mai bune condiţii.
"Ne aşteptăm ca rata de retur să continue să crească în lunile noiembrie şi decembrie, odată cu creşterea vânzărilor în evenimentele de reduceri de final de an, precum Black Friday şi campania de Crăciun, mai ales în anumite industrii online, precum fashion. Motivele returului variază de la inadvertenţele produselor, calitatea acestora, starea de funcţionare etc. Pe termen lung, însă, rata de retur a produselor va fi mai mică, pe măsură ce tot mai multe comenzi vor fi achitate online, cu cardul", spune Alexandr Jeleascov, CEO Packeta România.
Packeta România oferă comercianţilor clienţilor finali şi acest serviciu de returnare a produselor, atât în România, cât şi în afara ţării, la costuri avantajoase. Packeta România oferă suportul logistic simplificat pentru returul coletelor, clienţii având la dispoziţie o reţea naţională formată din peste 800 de puncte pick-up, unde pot preda coletele cu produse, pentru ca acestea să fie returnate comercianţilor de la care au fost achiziţionate, subliniază sursa citată.
"Una dintre principalele provocări pentru clientul final o reprezintă documentarea insuficientă referitoare la politica de returnare a comenzilor. În afară de documentare, lipsa unei soluţii viabile privind returul, cât şi costul de retur. Aceste motive sunt un impediment şi pentru magazinele online deoarece costul de retur pe lanţul de aprovizionare este aproximativ dublu faţă de livrarea propriu-zisa către client, generând astfel costuri interne care pot reprezenta câteva procente semnificative din cifra de afaceri", mai spune Alexandr Jeleascov.
Clienţii au la dispoziţie o modalitate foarte simplă de a face un retur de colet către magazinele online (colaboratoare Packeta) de la care au achiziţionat produsele, folosindu-se de infrastructura Packeta:
-clienţii ambalează în mod corespunzător produsele ce urmează a fi returnate şi adaugă în colet formularul de returnare furnizat de către magazinul online;
-predau personal coletul la unul dintre cele peste 800 de puncte pick-up ale Packeta România;
-comunică personalului din punctul pick-up codul unic de returnare format din 8 cifre al magazinului online respectiv;
-pe baza codului, personalul din punctul pick-up generează un AWB asociat returului;
-curierul Packeta România va prelua coletul de la punctul pick-up şi îl va returna magazinului online
Cât priveşte modalitatea de retur Cross Border, în Cehia, Slovacia şi Ungaria este valabilă aceeaşi soluţie ca şi în Româna, clientul putând preda returul la orice punct pick-up. În afara acestor ţări, în cazul returului internaţional, Packeta deţine adrese fizice de retur în toate ţările în care livrează, astfel, clienţii pot expedia coletele către una dintre adresele de retur din ţările respective, iar curierii Packeta vor prelua coletele şi le vor returna către magazinele online.
Tarifele pentru coletele retur se aplică magazinelor online, sellerilor, şi diferă în funcţie de ţara de destinaţie şi de modalitatea de retur. Clienţii primesc o confirmare a trimiterii coletelor şi o confirmare a primirii bunurilor înapoi de către magazinele online, se menţionează în comunicat.