Guvernul României a aprobat ieri Hotărârea pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin mijloace electronice din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1660/2006.
Adoptarea acestei Hotărâri reprezintă un pas important spre îndeplinirea angajamentului României asumat prin Declaraţia de la Manchester din 24 noiembrie 2005. Prin semnarea acestei declaraţii, miniştrii responsabili pentru politicile de e-guvernare din statele membre ale U.E. şi cele candidate şi-au stabilit drept obiectiv ca până în anul 2010 cel puţin 50% din totalul achiziţiilor publice comunitare să se realizeze utilizând mijloacele electronice.
În urma adoptării acestui act legislativ, începând cu anul 2008, autorităţile contractante au obligaţia de a utiliza mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire şi pentru realizarea achiziţiilor directe într-un procent de cel puţin 20% din valoarea totală a achiziţiilor publice efectuate de acestea în cursul anului respectiv.
Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI) este instuţia publică care operează la nivel naţional Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).
"Dincolo de caracterul său explicit european, această hotărâre aduce multiple avantaje interne precum: dezvoltarea comerţului electronic, creşterea transparenţei şi reducerea costurilor actului de guvernare. În acelaşi timp, utilizarea Sistemului Electronic de Achiziţii Publice, operat de Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale, subliniază determinarea Guvernului României de a creşte numărul şi calitatea serviciilor furnizate de adminstraţia publică mediului de afaceri şi cetăţenilor, acesta fiind unul din scopurile pentru care Agenţia a fost creată" a declarat preşedintele ASSI, Daniel Gruia.
Potrivit actului normativ, centralizarea informaţiilor referitoare la utilizarea în anul precedent, de către autorităţile contractante, a mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire şi pentru achiziţiile directe se realizează de ASSI, care are obligaţia de a transmite un raport centralizator către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, până la data de 31 martie a fiecărui an.