Pasagerii avioanelor întârziate sau deviate vor avea mai multe şanse să primească o serie de compensaţii, iar companiilor aeriene le vor fi date instrucţiuni clare despre cum să răspundă plângerilor pasagerilor, conform unei propuneri legislative votate, ieri, în primă lectură, de Parlamentul European (PE).
Raportorul luxemburghez Georges Bach (PPE) a declarat: "Drepturile pasagerilor avioanelor privesc practic orice cetăţean din UE. Este povestea lui David şi Goliat, întrucât doar 2% dintre pasageri primesc în realitate compensaţii după depunerea unei plângeri împotriva unei companii aeriene. Cred că textul pe care l-am votat astăzi aduce un echilibru rezonabil între drepturile companiilor şi pasagerilor. Am îmbunătăţit protecţia consumatorilor, recunoscând flexibilitatea necesară în acest domeniu".
Reglementările revizuite vor obliga transportatorii aerieni să numească persoane de contact la aeroport care să îi informeze pe pasageri despre drepturile pe care le au, să îi ajute să completeze plângerile, să le ofere asistenţă, rambursări şi zboruri alternative. Pasagerii vor putea să depună plângeri la ei, inclusiv cele privind bagajele pierdute sau rătăcite.
În cazul unor zboruri întârziate, pasagerii trebuie să primească informaţii privind amânarea zborurilor nu mai târziu de 30 de minute după ora iniţială de plecare.
Plecările cu bilete dus-întors se vor putea îmbarca doar la drumul de retur, chiar dacă nu au utilizat zborul dus.
Pasagerii vor fi informaţi în etapele iniţiale ale procesului de rezervare despre permisiunile privind bagajele. Permisiunile privind bagajul de mână vor fi modificate, cuprinzând şi o haină, o poşetă şi o pungă de cumpărături de aeroport.
În cazul în care companiile aeriene nu răspund unei plângeri în termen de două luni, se va considera că au acceptat tacit plângerea clientului. Acelea care vor face apel la circumstanţe extraordinare în care nu trebuie să plătească nicio compensaţie vor fi obligate să transmită în scris pasagerilor explicaţii detaliate. Propunerile de reguli conţin o listă exhaustivă de astfel de circumstanţe, cum ar fi probleme tehnice, tulburări politice sau conflicte de muncă spontane.
Cu toate acestea, în cazul unor circumstanţe extraordinare de durată (cum a fost norul de cenuşă din 2010), responsabilitatea companiilor aeriene privind cazarea pasagerilor se limitează la cinci nopţi.
Pentru a se asigura că pasagerii nu sunt afectaţi de falimentul companiilor aeriene, PE a introdus cerinţa creării unor mecanisme potrivite de garantare, cum ar fi fondurile, sau încheierea unor poliţe de asigurare.
Autorităţile naţionale ar trebui să aibă suficientă putere să pedepsească companiile aeriene care încalcă drepturile pasagerilor şi ar trebui să verifice rapoartele acestora privind modalitatea de ajutorare a pasagerilor zborurilor întârziate sau anulate, se mai arată în text.
Conform procedurii de co-decizie, Consiliul de Miniştri poate accepta propunerea PE sau poate adopta propria sa poziţie, care să facă obiectul unor dezbateri ulterioare cu Parlamentul European.