Rezultatele unei cercetări arată faptul că 60% dintre debitori nu cunosc diferenţa dintre o bancă şi o instituţie financiară nebancară, denumită şi IFN, transmite astăzi Paul Anghel, directorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), într-o postare pe Facebook.
Paul Anghel precizează că o primă diferenţă între o bancă şi un IFN este legată de funcţionalităţile complexe pe care le are o bancă. " Banca este o entitate a cărei activitate constă în principal în atragerea de depozite sau de alte fonduri de la public, acordarea de credite, servicii de plăţi,emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente,tranzaţionarea în cont propriu şi/sau pe cont propriu în condiţiile legii, emiterea şi administrarea mijloacelor de plata etc...", menţionează Paul Anghel.
Acesta recomandă ca "un client care doreşte să acceseze un credit să analizeze Dobânda Anuală Efectivă (DAE) înainte de semnarea contractului de credit pentru a nu plăti costuri prea mari şi să efectueze comparaţii între mai multe oferte de credit".
La IFN-uri, cerinţele şi documentaţia este simplificată, dar ceea ce contează este costul creditului, acesta trebuie să fie redus şi rambursarea să fie cât mai uşoară.
"Vă recomand să citiţi contractul înainte de semnare şi să întrebaţi acolo unde sunt termeni neclari şi de asemenea asiguraţi-vă că aţi realizat o analiză pertinentă a capacitaţii de rambursare a creditului. Pe parcursul derulării unui credit pot să apară riscuri legate de creşterea dobânzii dacă dobânda este variabilă, privind cursul de schimb şi de incapacitate de plată din cauza pierderii/ reducerii veniturilor. Citiţi cu atenţie informaţiile privind dobânzile penalizatoare din contracte", sfătuieşte Paul Angel pe Facebook.
Paul Anghel a oferit o serie de recomandări consumatorilor:
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2022, 10:59)
Este unica lipsa de cunostinte,
a populatiei reeducat prin programul
"ROMANIA EDUCATA"
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2022, 12:09)
Banca: te camatareste cu avocati. IFN: camatareala cu mai putini avocati pentru o clientela mai disperata.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 25.09.2022, 22:14)
unii oameni nu ar trebui sa aiba voie sa acceseze produse bancare daca nu iau un test prin care sa demonstreze ca inteleg implicatiile accesarii acelor produse
bai frate, cand nu stii pe ce pui mana, nu mai pune mana, ma!