Turismul mondial revine la nivelurile de dinainte de pandemie, dar industria se confruntă cu noi provocări. Călătorii îşi organizează din ce în ce mai mult călătoriile în mod independent, iar schimbările climatice afectează popularitatea destinaţiilor. În acelaşi timp, creşterea preţurilor şi îngrijorările legate de o încetinire economică aruncă o umbră asupra viitorului unor lideri de piaţă precum Airbnb şi TUI, spune Pawel Majtkowski, analist eToro.
Potrivit sursei citate, weekend-ul prelungit, datorat sărbătorii de Sfânta Maria este o perioadă intensă de călătorii pentru români. În special staţiunile de la Marea Neagră speră să beneficieze de acest val, 140.000 de turişti fiind aşteptaţi sa îşi petreacă cele patru zile libere în staţiuni. Aceasta este şi ultima minivacanţă pe care o vor avea românii până la Crăciun.
Conform datelor Organizaţiei Mondiale a Turismului, turismul global în 2023 a fost cu 11% mai mic decât în 2019, dar până la sfârşitul primului trimestru al acestui an, diferenţa s-a redus la doar 3%.
"Deşi statisticile revin la nivelurile anterioare, sectorul turismului a suferit o transformare radicală în ultimii ani. Călătorii acţionează din ce în ce mai mult ca propriii lor agenţi de turism, planificând şi rezervând călătoriile în mod independent. Gama de opţiuni de călătorie disponibile se extinde, iar preţurile devin mai transparente şi mai uşor de comparat. În acelaşi timp, turismul devine din ce în ce mai dependent de condiţiile meteorologice, legate de schimbările climatice, aşa cum au demonstrat recentele incendii de vegetaţie din Grecia. Noile tendinţe, precum "Coolcations" (vacanţe în regiuni mai reci, precum Scandinavia, pentru a scăpa de căldura verii), câştigă în popularitate. De asemenea, conform datelor furnizate de platforme de rezervare precum Airbnb, intervalul de timp dintre rezervare şi sejur se scurtează, ceea ce indică faptul că turiştii îşi planifică călătoriile mai târziu, în special pentru vacanţe mai lungi", precizează analistul eToro.
"Europa rămâne cea mai populară destinaţie de călătorie la nivel global, previziunile sugerând că turiştii vor cheltui anul acesta o sumă record de 800 de miliarde de euro pe continent - cu 37% mai mult decât înainte de pandemie, în ciuda faptului că numărul turiştilor va fi cu doar 6% mai mare decât în 2019. Acest lucru se datorează creşterii semnificative a preţurilor, determinată de inflaţie şi de creşterea cererii. Principalul motor al creşterii turismului în Europa continuă să fie turiştii din SUA. Deşi ţări mai puţin vizitate precum Polonia câştigă popularitate, 72% din cheltuielile turistice din Europa sunt concentrate în partea de vest a continentului. Pe de altă parte, în multe locuri din Europa, numărul de turişti este deja prea mare, ceea ce determină căutarea de noi destinaţii atractive", arată sursa citată.
La nivel mondial, industria turismului se confruntă cu sentimente mixte din cauza riscului unei încetiniri economice globale. Săptămâna trecută, acţiunile Airbnb au scăzut cu 14% după ce compania a anunţat rezultate financiare pentru al doilea trimestru care au fost sub aşteptările pieţei. Veniturile companiei au crescut cu 11% de la an la an, însă profitul net a scăzut cu 15% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu peste 8 milioane de anunţuri pe platforma sa, AirBnB a eliminat 200.000 care nu îndeplineau noile standarde de calitate. Compania avertizează cu privire la o posibilă încetinire a cererii în SUA şi la planificarea tot mai târzie a vacanţelor, ceea ce ar putea avea, de asemenea, un impact negativ asupra veniturilor viitoare.
Pawel Majtkowski, mai precizează: "Companiile de turism tradiţionale, precum TUI din Germania, se confruntă, de asemenea, cu provocări. De la vârful său din 1999, acţiunile TUI au pierdut 97% din valoare şi au rămas mult în urma pieţei în general (o scădere de 22% în 2024, în ciuda unei creşteri de aproape 5% în ultima săptămână). În prezent, preţul acţiunilor este cu doar 20% mai mare decât recordul său minim. Săptămâna aceasta, compania a raportat rezultatele sale trimestriale - veniturile au atins un nivel record de 5,8 miliarde EUR, cu 9% mai mult decât cu un an înainte. Rezervările pentru această vară au crescut cu 6% faţă de anul trecut, iar preţul mediu de vânzare al serviciilor este cu 3% mai mare decât în urmă cu un an. TUI intenţionează să îşi crească veniturile cu 10% pe parcursul anului 2024".