PENTRU CÂŞTIGAREA CLIENTELEI DE TOP, "Turism Covasna", preocupată de finalizarea lucrărilor de modernizare
ARISTICĂ BRÂNZAN
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 15 mai 2012
Înfiinţată în anul 1991, prin preluarea din cadrul fostului Oficiu Judeţean de Turism Covasna a complexului balneoclimateric, format din hotelurile Căprioara, Cerbul şi Covasna, a popasului turistic Valea Zânelor şi restaurantelor ce deservesc aceste active, societatea "Turism Covasna" S.A. activează în domeniul turismului, produsul de bază oferit fiind "pachetul de servicii balneo-turistic", format din cazare, masă şi tratament balnear, asigurat într-o construcţie unitară. În prezent, societatea covăsneană are un capital social de 15.593.316 lei împărţit în 155.933.160 acţiuni cu valoarea nominală de 0,1 lei, principalul său acţionar fiind SIF Transilvania S.A. Braşov (85,63%), în cursul acestei luni desfăşurându-şi activitatea cu un număr de 69 angajaţi. Detine în proprietate terenuri în suprafaţă de 16.661 mp şi în administrare directă (Camping "Valea Zânelor") în suprafaţă de 22.968 mp pentru care a depus la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului documentaţia în vederea obţinerii certificatului de atestare a dreptului de proprietate.
• Interviu cu doamna Olivia Stanislav, director al societăţii "Turism Covasna" Covasna
Reporter: Stimată doamnă Stanislav, cum comentaţi evoluţia activităţii societăţii în anul 2011?
Olivia Stanislav: Anul 2011 a fost unul bun, încheiat cu o cifră de afaceri în valoare de 9.975.234 lei, mai mare cu 17,13% faţă de cea a anului anterior şi cu 21,2% faţă de cea prevăzută în BVC, 10.982.379 lei venituri din exploatare, în creştere cu 25,64% faţă de cele ale anului 2010, 469.359 profit din exploatare, 12.181.781 lei venituri totale, mai mari cu 34,4% faţă de cele obţinute în 2010 şi 203.609 lei profit net, puţin mai mic faţă de cel bugetat (252.000 lei), influenţat de rezultatele financiare (pierdere 157.418 lei).
Reporter: Aveţi plăţi restante la buget sau la bănci?
Olivia Stanislav: La sfârşitul anului trecut, datoriile societăţii însumau integral credite la bănci accesate pentru investiţiile efectuate în modernizarea Hotelului Căprioara. Nu avem plăţi restanţe la bugete sau bănci, "Turism Covas-na" S.A. având o poziţie financiară bună, reuşind să-şi acopere obligaţiile totale din activul deţinut.
Reporter: Ce ne puteţi spune în legătură cu activitatea de investiţii a anului 2011?
Olivia Stanislav: În anul 2011, s-au efectuat cheltuieli de capital pentru lucrările şi dotările cuprinse în programul de investiţii, materializate în imobilizări corporale în valoare de 8.263.211 lei, din care investiţii puse în funcţiune în valoa-re de 3.035.492 lei, restul sumelor fiind achitate pentru investiţia ce priveşte "Modernizare Hotel Căprioara" (4.549.358 lei) şi consolidarea structurii de rezistenţă a Hotelului Cerbul (606.434 lei).
Reporter: Care este ponderea principalelor grupe de venituri în cadrul veniturilor din exploatare?
Olivia Stanislav: În cursul anului trecut, veniturile din exploatare au deţinut 90,15% din total venituri realizate situându-se la nivelul de 10.982.379 lei, în creştere cu 33,5% faţă de prevederile din BVC şi cu 25,64% faţă de cele ale anului anterior, din care cele din alimentaţie publică 41,93%, 30,51% din cazare, 17,15% tratament, 3,11% din vânzări active, 7,30% alte venituri din exploatare.
Reporter: Cum se prezintă situaţia contractării locurilor de cazare (tratament) pentru anul 2012 şi ce strategii folosiţi pentru cunoaşterea ofertei dumneavoastră?
Olivia Stanislav: Pentru anul 2012, societatea a încheiat un contract de prestări servicii cu Casa Naţională de Pensii Publice şi cu operatorii de turism de pe piaţa internă şi externă, prin intermediul agenţiei tour - operatoare Transilvania Travel - agenţie proprie a societăţiilor de turism din portofoliul SIF Transilvania Braşov, acţionarul majoritar. Pentru promovarea ofertei, societatea participă la târgurile şi bursele de turism naţionale şi regionale (Târgul Internaţional de Turism ROMEXPO Bucureşti, INTOUR MARKET Mos-cova, MITT Moscova). Avem în vedere şi interesul crescut manifes-tat în ultimele 3 luni de operatorii de pe piaţa rusă, unde turismul balnear practicat de societatea noastră este bine receptat. Intenţionăm să încheiem contracte de colaborare şi să câştigăm această piaţă cu potenţial financiar ridicat.
Reporter: Din ce categorii socio-profesionale fac parte clienţii dumneavoastră?
Olivia Stanislav: După structura socio-profesională, pensionarii sunt cei care beneficiază în proporţie de 90% de serviciile medicale acordate în baza de tratament, în special ca urmare a măsurilor de subvenţionare a biletelor de tratament acordate de stat pensionarilor şi salariaţilor bugetari. Turiştii sosiţi în staţiune la odihnă, datorită calităţii factorilor naturali ce au ca efect ameliorarea sănătăţii şi condiţiei fizice, reprezintă o categorie importantă de clienţi care aleg staţiunea noastră. Turismul pentru tineret este orientat în funcţie de sezon: în sezonul de vară asigurăm tabere studenţeşti la Campingul "Valea Zânelor", în sezonul de iarnă cei interesaţi au la dispoziţie tabere studenţeşti în hotelurile societăţii, iar în extrasezon tabere sportive. În cadrul veniturilor realizate anul trecut, 70,8% au fost asigurate din contractele cu C.N.P.P., 2,54% cu C.A.S. Covasna şi 1,87% cu "Transilvania Travel", restul valorificării la liber şi turism organizat.
Reporter: Cum a evoluat gradul de ocupare al capacităţilor de cazare în ultimii ani?
Olivia Stanislav: În anul 2011, gradul de ocupare a atins cota de 61,52%, în creştere faţă de anul precedent cu 7,5%. În ceea ce priveşte numărul de zile turist înregis-trate, creşterea a fost de 17,58%, din care 17,43% la turiştii români, 31,24% la turiştii C.N.P.P. şi 45,2% la turiştii străini. În cursul anului trecut, s-a observat o tendinţă de orientare a turiştilor către hotelurile de 3 şi 4 stele, fiind în căutare de servicii superioare. Pentru câştigarea clientelei de top, atât la turism intern, cât şi la turism extern, ne preocupă finalizarea cât mai repede a lucrărilor de modernizare şi intrarea pe piaţă a hotelului Căprioara de trei stele.
Reporter: Ce afecţiuni pot fi tratate în cadrul bazelor de tratament?
Olivia Stanislav: Serviciul de bază oferit este tratamentul balnear, cu rezultate excepţionale în cazul bolilor cardiovasculare şi bolilor psihice, a căror cauză este stresul (nevroza). Factorii naturali de cură constituie atracţia turiştilor şi au făcut din Covasna o staţiune de interes naţional şi internaţional, în ultimii ani aceasta situându-se pe primele locuri în topul preferinţelor turiştilor pentru tratamentul cardiovascular pe cale naturală. Ţinând cont de faptul că baza de tratament a "Turism Covasna" S.A. este situată direct pe sursa de dioxid de carbon natural, acest fapt conferă tratamentului o eficienţă sporită. Principalele proceduri, solicitate de toţi turiştii sosiţi la tratament sunt mofetele şi băile carbogazoase, care conferă unicitate ofertei balneare a staţiunii Covas-na. Aerul din zonă este încărcat cu aerosoli răşinoşi şi cu ioni negativi, iar apele minerale de aici au o compoziţie fizico-chimică foarte variată (carbogazoase, bicarbonate, clorurosodice, iodate, feruginoase, uşor sulfuroase), conferind tratamentului eficienţă maximă. În cadrul bazei de tratament se aplică proceduri naturiste (băi carbogazoase, mofete), electroterapie (curenţi diadinamici, neuroton, ultrasunete, curenţi interferenţiali, mag-netodiaflux, raze unde scurte, aerosoli), hidroterapie (băi galvanice, duş masaj, duş subacval cu jacuzzi, afuziuni), împachetări cu parafină, kinetoterapie.
Reporter: Vă mulţumesc.
• Trei hoteluri
"Turism Covasna" are în proprietate şi administrare trei hoteluri: Căprioara, 3 stele, 263 locuri de cazare în camere single şi duble, restaurant, bază de tratament, sală de gimnastică, piscină interioară, sală de jocuri, bibliotecă, agenţie de turism, hotel închis din luna septembrie 2010 în vederea demarării lucrărilor de modernizare dispuse de acţionarul majoritar SIF Transilvania S.A. şi aflat în prezent în faza de finalizare a acestora şi redare în circuitul turistic; Covasna, 2 stele, 256 locuri de cazare în camere single şi duble, restaurant, bază de tratament, sală de conferinţă, sală de gimnastică, piscină interioară, agenţie de turism; Cerbul, 2 stele, 258 locuri de cazare în camere single şi duble, bar de zi cu sală de jocuri mecanice, magazin mixt - modernizat şi redat circuitului turistic în anul 2012, respectiv campingul "Valea Zânelor" (41 căsuţe din lemn, 82 locuri de cazare, bufet-bar, terasă cu orchestră). Capacitatea totală de cazare este de 514 locuri în circuitul turistic, din care în anul 2011 au fost utilizate 445 locuri, numărul total de locuri la mese este de 280, iar capacitatea de deservire a bazei de tratament este de 2884 proceduri în 8 ore. De asemenea, deţinem în proprietate 4 apartamente şi 2 spaţii comerciale în municipiul Covasna. Pe parcursul anului financiar 2011, s-a înregistrat o creştere a capitalului social cu 5.197.771 lei, utilizând ca sumă de finanţare rezerve interne constituite din profitul net al anilor anteriori.