Banca Europeană de Investiţii (BEI) a anunţat, ieri, că acordă României un împrumut de un miliard de euro pentru cofinanţarea proiectelor prioritare de infrastructură de transport cu Fonduri Structurale şi de Investiţii (EFSI) în valoare totală de 6,8 miliarde de euro. Aceste proiecte urmează să fie implementate pe întreg teritoriul României în perioada de programare UE 2014-2020.
Fondurile BEI vor acoperi contribuţia bugetului de stat care cofinanţează investiţiile prioritare în domeniul transportului în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), potrivit comunicatului de presă al instituţiei. Locaţia proiectelor va varia, dar majoritatea va fi implementată în regiunile mai puţin dezvoltate din România şi / sau pe axele prioritare TEN-T. Investiţiile vor beneficia de subvenţii europene şi se vor concentra pe promovarea transportului sustenabil şi pe eliminarea blocajelor din infrastructurile cheie din reţea. Se va pune accent şi pe dezvoltarea sistemelor de transport multiple şi pe reducerea impactului nociv al transportului asupra mediului înconjurător, potrivit BEI.
Andrew McDowell, vicepreşedinte al Băncii Europene de Investiţii, a afirmat: "Împrumutul BEI va sprijini investiţiile strategice de infrastructură de transport care sunt importante pentru creşterea mobilităţii, siguranţei şi interconectivităţii în România şi pentru consolidarea competitivităţii ţării".
Dezvoltarea reţelei strategice de transport din România va fi benefică comerţului şi turismului şi va alimenta direct economia reală, dar, la fel de important este şi impactul pozitiv al conexiunilor mai rapide, drumurilor mai sigure şi sistemelor de transport mai sustenabile în viaţa de zi cu zi a cetăţenilor, este de părere Comisarul european pentru politica regională, Corina Creţu.
Ionuţ Mişa, Ministrul Finanţelor Publice, consideră că acest nou împrumut este dovada bunei colaborări dintre România şi BEI, având ca scop încurajarea investiţiilor în România, punerea în practică a Master Planului general de transport convenit cu Comisia Europeană şi creşterea absorbţiei subvenţiilor UE pentru perioada de programare 2014-2020.
Domnia sa a mai spus: "România a beneficiat deja de alte patru facilităţi similare: două facilităţi legate de perioada anterioară de programare UE, în valoare de 1,3 miliarde de euro, şi alte două pentru perioada de programare curentă, în valoare de 660 milioane de euro, care acoperă proiectele de mediu din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, Programul Operaţional Competitivitate şi Programul Operaţional Capital Uman."
Finanţarea BEI se acordă sub forma unui împrumut pentru programe structurale (SPL), care permite atât finanţarea proiectelor mari de infrastructură, cât şi a unor scheme mai mici, care, din cauza dimensiunilor lor limitate, nu ar putea beneficia de finanţare directă de către BEI.