Între 29 - 30 octombrie 2022, la NORD Events Center by Globalworth din Bucureşti, are loc Vernisajul Vinului Moldovenesc, un eveniment tematic de amploare, organizat de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV).
Vernisajul reuneşte peste 40 de crame notorii şi mici producători din Republica Moldova, iar cunoscătorii şi iubitorii de vinuri de calitate, reprezentanţi ai industriilor de retail şi HoReCa, dar şi cei care apreciază băuturile atent selecţionate, se vor putea bucura de o selecţie rafinată de gusturi şi arome, vinuri premiate şi multe noutăţi.
La această ediţie a Vernisajul Vinului Moldovenesc sunt prezente 42 de crame, atât nume consacrate, cât şi mici producători, precum Vinăria Chateau Purcari, Cricova, Fabrica de Vinuri Slobozia Mare, Barză Albă, Rădăcini Wines, Mileştii Mici, Chateau Vartely, Castel Mimi, Vinuri de Comrat, Vinăria Hânceşti, Maurt sau Sălcuţa Winery. Jumătate dintre participanţi sunt noi pentru piaţa locală, iar în cadrul expoziţiei vor exista şi o mulţime de lansări, pe care cei care iau parte la eveniment sunt invitaţi să le descopere. Preţurile vinurilor încep de la 1,7 euro şi ajung până la 30 euro.
"Ne bucurăm nespus că acest eveniment de tradiţie pentru noi, dedicat pasionaţilor de vin de pretutindeni, are loc pentru prima dată în Bucureşti. Vinul moldovenesc este extrem de apreciat de consumatorii din România, pe care îi aşteptăm cu mult drag să deguste şi să savureze o selecţie de top, aleasă special pentru această ediţie. Cele mai bune crame din Republica Moldova şi-au pregătit vedetele savuroase şi aromate, gata de a fi descoperite " a declarat Elizaveta Breahnă, Director Interimar ONVV.
Biletele pentru vernisaj se pot achiziţiona online de pe MyConnector.ro, bilete.ro şi reţeaua iabilet.ro sau direct de la intrare. Accesul este permis doar persoanelor de peste 18 ani, iar preţul biletului pentru o zi este de 60 de lei şi include 10 degustări, în timp ce preţul unui abonament pentru cele două zile este de 100 de lei, cu 20 de degustări incluse. Evenimentul se desfăşoară în intervalul orar 12:00-20:00.
România a importat în 2021 vin moldovenesc în valoare de peste 25 mln. dolari
Vinurile moldoveneşti ocupă o cotă de piaţă în România a vinurilor importate de peste 25%, iar acest procent este estimat a creşte cu cca. 4% anual, România fiind principala ţară de desfacere pentru vinurile din Republica Moldova. Următoarele două ţări în care ajung cele mai mari volume de vin moldovenesc sunt Polonia şi Federaţia Rusă.
Cu o valoare a pieţei de vinuri estimată la 169,5 mld. de dolari în 2021, Republica Moldova exportă producţie vitivinicolă în peste 75 de ţări din întreaga lume. La o suprafaţă de 117.000 de hectare, aceasta se situează pe locul 14 în rândul ţărilor vinificatoare europene după mărimea podgoriilor.
În 2021, Republica Moldova a exportat, în total, peste 120 mln.litri, pe piaţa din Romania ajungând 10% din volum, însumând o valoare de 26,2 mln. USD, în creştere cu 19% faţă de anul anterior, ceea ce denotă un apetit tot mai mare al românilor pentru vinurile moldoveneşti. Potrivit Oficiului Naţional al Viei şi Vinului, principalul canal de desfacere pentru vinurile moldoveneşti este industria de retail, aceasta fiind urmată de magazinele specializate şi industria HoReCa.
Vinurile moldoveneşti roşii liniştite, în topul preferinţelor consumatorilor români
"Vinul îmbuteliat, cu acces la publicul larg, este perceput în continuare de consumatorii din România ca fiind potrivit pentru consumul de zi cu zi, în timp ce vinul spumant este văzut ca fiind mai potrivit pentru ocaziile speciale. Consumatorii de vinars, coniac, percep băutura ca fiind una rafinată, potrivită momentelor solitare", a completat reprezentanta ONVV.
În ceea ce priveşte preferinţele de consum ale vinului produs în Republica Moldova, românii preferă, în principal, vinurile liniştite (94%), apoi spumantele (5%), vinurile licoroase şi divinurile sau brandy-ul (1%).
Când vine vorba de conţinutul de zahăr, românii preferă vinurile semi-dulci, apoi cele demiseci, seci şi dulci. În ceea ce priveşte culoarea, vinul roşu este cel mai des consumat pe piaţa locală, urmat de cel alb şi roze.