Reporter: Aţi preluat conducerea Somfy România la începutul acestui an. Care este strategia dumneavoastră pentru continuarea dezvoltării companiei?
Virgil Lixandru: Interesul consumatorilor pentru case eficiente energetic este unul în creştere. De altfel, şi estimările noastre indică faptul că această tendinţă se va accelera în anii următori, când vom vedea din ce în ce mai multe case inteligente, cu servicii variate, interconectate, dar pe deplin integrate. Într-un astfel de context favorabil, planurile noastre se vor concentra pe o creştere profitabilă a operaţiunilor din România, în următorii ani.
Reporter: Cum a fost anul 2023 pentru Somfy România în privinţa cererii, respectiv a rezultatelor financiare, şi ce aşteptări aveţi pentru anul curent?
Virgil Lixandru: În anul 2023, Somfy România a păstrat un trend crescător în ceea ce priveşte cifra de afaceri. Ne-am mărit portofoliul de clienţi la nivel naţional şi am reuşit să poziţionăm brandurile Somfy şi Simu ca "mărci preferate" în rândul instalatorilor de sisteme de umbrire din România. Mai mult, reţeaua noastră de parteneri Somfy Expert este într-o continuă dezvoltare, înrolând constant noi parteneri care se ocupă de comercializarea şi instalarea produselor Somfy.
Astfel de rezultate ne bucură, mai ales că obiectivul nostru este acela de a veni către consumatori cu produse de calitate la preţuri accesibile.
• "Piaţa locuinţelor şi a clădirilor smart este în continuă dezvoltare"
Reporter: Cum evoluează cererea pentru soluţiile smart home? Care sunt cele mai căutate soluţii? Aţi observat o schimbare a comportamentului consumatorilor, pe fondul inflaţiei mari?
Virgil Lixandru: Piaţa locuinţelor şi a clădirilor smart este în continuă dezvoltare. Controlul luminii şi al temperaturii devin preocupările majore ale dezvoltatorilor şi proprietarilor de locuinţe, ceea ce duce la creşterea cererii pentru produse premium şi soluţii interconectabile care pot asigura gestionarea mai uşoară a resurselor consumate şi eficienţă energetică.
Ţinând cont de contextul socio-econimic actual, cu o rată a inflaţiei ridicată, consumatorii preferă să facă investiţii pe termen lung, să aleagă produse de calitate şi fie mai atenţi la serviciile legate de garanţii, service şi disponibilitate.
Reporter: Care sunt provocările pentru compania dumneavoastră, în contextul actual - internaţional şi local?
Virgil Lixandru: Ca urmare a acţiunilor de reproiectare realizate la nivelul departamentului de cercetare şi dezvoltare al Somfy, am reuşit să îmbunătăţim semnificativ gradul de disponibilitate a produselor, încă de anul trecut. Prin urmare, nu mai întâmpinăm întârzieri ale produselor pe nicio gamă. În plus, am eficientizat livrările prin identificarea unor noi furnizori care se aliniază cu cererile din fabricile Somfy la nivel internaţional.
Reporter: Ce produse/sisteme noi aveţi în plan să aduceţi pe piaţă anul acesta?
Virgil Lixandru: În 2024 ne vom concentra pe inovaţii şi pe extinderea semnificativă a portofoliul de produse pentru clienţii noştri. Motoarele Sunea 40 io şi RS100 io cu baterii solare pentru multiple aplicaţii care nu necesită alimentarea la curent electric şi care pot fi instalate în orice tip de locuinţă; noile protocoale de comunicare Zigbee 3.0, lansarea întrerupătoarelor inteligente din seria Amy cu senzor de temperatură incorporat, dar şi noul videointerfon conectat V500 io sunt doar câteva dintre aceste inovaţii.
De asemenea, pentru producătorii de uşi de garaj, vom lansa modelul accesibil Dexxo Compact IO, bi-direcţional.
• "70% din produsele Somfy sunt eco-designed"
Reporter: Ce investiţii aveţi în vedere pentru 2024?
Virgil Lixandru: La nivel internaţional, Somfy alocă resurse importante dezvoltării şi creării de produse prietenoase cu mediul. "Act for Green" este o astfel de iniţiativă a Grupului, care vizează dezvoltarea de produse cu proiectare ecologică100% până în 2030. Astăzi, 70% din produsele Somfy sunt eco-designed, adică mai mult de 10.000 de articole.
Reporter: Cum a evoluat, per ansamblu, piaţa pe care activaţi în 2023 şi care sunt estimările pentru anul curent?
Virgil Lixandru: La Somfy, scopul nostru este să oferim şi o sursă de inspiraţie pentru un mediu de viaţă mai bun, sustenabil şi, în acelaşi timp, accesibil. În acest sens, eforturile şi investiţiile noastre au fost direcţionate, pe de-o parte, către inovare prin produse dedicate casei inteligente, cu un mare potenţial în viitor. Pe de altă parte, pentru profesionişti, am venit cu o serie de servicii pentru a face conectivitatea accesibilă tuturor, punând accent pe digitalizare, de la procesul de producţie, până la experienţa oferită utilizatorilor finali.
Hub-ul nostru inteligent, Tahoma Switch, reprezintă soluţia potrivită pentru o astfel de abordare pentru că oferă consumatorilor finali o experienţă completă, iar partenerilor noştri, accesul la o serie de aplicaţii din gama Pro.
Reporter: Care sunt tendinţele anului 2024 pe segmentul sistemelor smart home? Care consideraţi că este zona de produse cu cel mai mare potenţial în viitor?
Virgil Lixandru: Cererea va evolua spre zona sistemelor smart, dar premium. Clienţii caută tot mai mult soluţii interconectabile care să le asigure un confort ridicat. Sunt, în acelaşi timp, mai atenţi la designul produselor achiziţionate şi alocă timp pentru a se informa din mai multe surse înainte de a face o achiziţie. Această tendinţă, cum spuneam anterior, se va accelera în anii următori.
Cifrele noastre ne confirmă această tendinţă. Doar în România avem peste 4.000 de locuinţe inteligente care sunt conectate prin platforma Somfy şi peste 30.000 de dispozitive pe care acestea le controlează: sisteme de umbrire, automatizări de acces, senzori, termostate, camere video şi echipamente compatibile de la parteneri industriali.
Reporter: Vă mulţumesc!
Somfy este o companie franceză, lider mondial în domeniul sistemelor de umbrire, acces şi automatizare pentru locuinţe şi clădiri comerciale. Portofoliul Somfy include o ofertă globală adaptată tuturor tipurilor de aplicaţii: sisteme de motorizare şi comandă pentru umbrirea exterioarelor şi interioarelor, sisteme automatizate de acces rezidenţial, soluţii de umbrire solară dinamică şi Smart Living. Grupul Somfy inovează constant pentru a crea soluţii pentru clădiri, contribuind la asigurarea unui mediu optim pentru o dezvoltare sustenabilă.
În România, compania Somfy a fost înfiinţată în anul 2006, având în prezent o echipă de 11 angajaţi, două puncte de lucru, în Bucureşti şi Braşov, dar şi o reţea de parteneri şi reprezentanţi teritoriali care asigură acoperirea la nivel naţional. Portofoliul de produse include o ofertă globală adaptată tuturor tipurilor de aplicaţii: sisteme de motorizare şi comandă destinate tehnicii de umbrire pentru exterior şi interior, sisteme automatizate de acces rezidenţial, soluţii de umbrire solară dinamică şi Smart Living.