Piaţa de leasing operaţional s-a menţinut la nivelul începutului de an, atingând 41.595 de unităţi, şi a înregistrat o creştere de 1% faţă de perioada similară a anului 2012, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO). În comunicat se mai arată că, în primele nouă luni ale anului, au fost înmatriculate prin leasing operaţional aproximativ 8.000 de autovehicule, reprezentând 17% din totalul înmatriculărilor de autoturisme comerciale uşoare.
Daniel Ivan, preşedintele ASLO, a afirmat, ieri că, după ce a cunoscut o dezvoltare constantă încă de la apariţie, acum mai bine de opt ani, piaţa de leasing operaţional marchează în 2013 o stagnare, considerând că acest fapt este cauzat în principal atât de mediul economic dificil, care a determinat o scădere a pieţei auto, cât şi de schimbările legislative. Domnia sa se arată optimist, declarând: "Cu toate acestea, sunt optimist şi mă bucur să constat că, în ciuda turbulenţelor legislative, sociale, politice şi financiare, piaţa de leasing operaţional din ţara noastră se îndreaptă în direcţia cea bună, fiind deja cristalizată o cultură către acest gen de servicii".
Profitabilitatea domeniului nu este un foarte ridicată, potrivit lui Daniel Ivan, care a declarat: "Profit face fiecare, asta este raţiunea fiecăruia, altfel nu s-ar mai băga în acest business".
Bogdan Apahidean, Director General LeasePlan România, a afirmat că, probabil, firmele de leasing operaţional fac profit, dar, în general, acesta nu este consistent şi că, astfel, scade încrederea acţionarilor.
Daniel Ivan pune profitabilitatea scăzută pe seama taxei de timbru, afirmând: "Taxa de timbru (n.r. taxă pentru poluare aplicată pentru vehiculele auto) ne-a afectat foarte mult, nu numai pe dealeri, ci şi pe asiguratori. Impactul cel mai mare a fost pe preţul de revânzare".
În opinia lui Daniel Ivan, un alt motiv pentru profitabilitatea scăzută este faptul că puterea de cumpărare este în scădere.
Potrivit unor estimări făcute de ASLO, potenţialul pieţei locale pentru anul 2013 este de aproximativ 200 de milioane de euro şi se aşteaptă un total 10.000 de autovehicule noi, livrate pe parcursul acestui an.
"Estimez că vom ajunge, la sfârşitul anului curent, la un număr de 42.000 de autovehicule, în uşoară creştere faţă de 2012", a declarat şi preşedintele Asociaţiei.
Potrivit acestuia, estimarea este una moderată, ţinând cont de "invazia" maşinilor la mâna a doua aduse din afara ţării. Domnia sa a declarat că aproximativ 80% din autovehiculele înmatriculate sunt maşini la mâna a doua, iar că dintre acestea, jumătate sunt mai vechi de zece ani.
Preşedintele ASLO a mai spus că firmele de leasing operaţional au contracte şi cu statul, dar că acestea sunt foarte puţine (aproximativ 1% din total).
Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO) a devenit funcţională în martie 2011 şi este o asociaţie profesională, neguvernamentală, non-profit şi apolitică. Membrii cu drepturi depline ai ASLO reunesc principalele companii de leasing operaţional de pe piaţa românească.
Companiile care fac parte din ASLO cumulează 90% din piaţă. Conform datelor centralizate de ASLO, în topul primelor 5 companii membre intră: LeasePlan România, ALD Automotive, Porsche Mobility, Arval Service Lease România şi RCI Finanţare.