Piaţa de retail din România va coborî cu 2,3% în 2010, al doilea an consecutiv de scădere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit unei studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, care estimează o revenire a industriei în 2011-2012.
"Timp de câţiva ani, sectorul de retail a avut o creştere de două cifre, susţinută mai ales de accesul facil la credite şi numărul mare de investiţii străine. Odată ce situaţia la nivel mondial a început să se deterioreze, România, în mare parte dependentă de capitalul străin, a intrat uşor în recesiune. (...) Situaţia pieţei din România, a doua ca mărime din regiunea Europa Centrală şi de Est, dar şi cheltuielile consumatorilor se vor stabiliza uşor şi îşi vor reveni începând cu 2012", se arată în studiul PMR "Retailul în România 2010" care acoperă toate seg-mentele din retail.
În 2009, piaţa de profil a scăzut cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro), după o creştere de 22,1% în 2008, la 218,1 miliarde lei (59,2 miliarde euro).
"Acest lucru este valabil dacă se iau în considerare vânzările de maşini şi combustibil, fără acestea declinul fiind mai puternic", se precizează în studiu, potrivit Mediafax.
Declinul pieţei de retail a fost determinat atât de reducerea vânzărilor non-food, care au fost mai mici cu 13,5% în lei în 2009, respectiv 114,6 miliarde lei (34,1 miliarde lei), dar şi de scăderea valorii de bunuri alimentare cumpărate şi de schimbările în comportamentul consumatorilor.
Pentru 2010, analiştii PMR estimează o scădere de doar 2,3%, la 190,9 miliarde lei (46,9 milioane euro), urmând ca în 2011-2012 vânzările de retail să revină la un curs ascendent. Astfel, pentru 2010 piaţa a fost estimată la 196,8 miliarde lei, în urcare cu 3,1%, iar în 2012 va creşte cu 6%, la 208,7 miliarde lei.
Criza economică a afectat mai puţin retailul modern, care a dispus de resurse financiare stabile, astfel că retailerii au putut face faţă competiţiei preţurilor şi să atragă clienţii oferind produse mai ieftine. Acest trend a fost mai pronunţat pe segmentul alimentar, unde retailul modern a câştigat o cotă de piaţă substanţială în perioada 2008-2009.
Primele 15 grupuri mari de pe piaţa de retail acoperă 17,2% din vânzări în 2009, faţă de 14,7% în 2008 şi 14% în 2007. Opt dintre operatori sunt activi pe segmentul produselor alimentare, patru pe do-it-yourself (DIY), doi pe piaţa de electronice şi unul pe cosmetice. Piaţa este dominată de retailerii străini, astfel că doar patru dintre cele 15 grupuri sunt autohtone.
"Piaţa de retail din România este încă în faza timpurie de dezvoltare şi este foarte fragmentată. (...) Ca urmare a crizei, companiile internaţionale se aşteaptă să îşi consolideze în continuare poziţia pe piaţă din România, dar recesiunea şi problemele legate de lichiditatea financiară au forţat câteva companii importante de pe piaţă să amâne expansiunea. Cu toate aceste, în 2009, în ciuda condiţiilor economice dificile, companiile domestice şi internaţionale au continuat să inves-teas-că în ţară, în cea mai mare parte a sec-toarelor", se menţionează în analiză.
Reprezentanţii PMR au precizat că piaţa de retail din România continuă să ofere perspective bune pentru investitori, ca urmare a diminuării costurilor pentru forţa de muncă şi a preţurilor pe segmentul imobiliar.
"Numeroasele insolvenţe de pe piaţă au făcut posibil pentru unii retaileri să ocupe, în centrele atractive, zone comerciale la care au renunţat companiile slăbite de criză. De asemenea, criza a creat noi oportunităţi pentru piaţa de achiziţii şi fuziuni", se mai spune în analiză.
În 2009, au intrat pe piaţă retailerii C&A, Decathlon, Kiabi, GAP şi Camaieu, în timp ce altele, inclusiv Benetton, H&M, Lidl şi Leroy Merlin, tatonează piaţă.
La sfârşitul săptămânii trecute, firma de cercetare Euromonitor International a publicat un studiu potrivit căruia românii vor cheltui 96,4 miliarde lei (23,5 miliarde euro) în 2010 pentru produse alimentare şi nealimentare, cu 7% peste nivelul din 2009.
Reprezentanţii PMR au explicat că firma poloneză foloseşte o altă metodologie pentru analiza datelor şi pentru estimări, în unele studii luând în considerare vânzările de maşini şi combustibil de pe segmentul retail. Valoarea în euro pentru 2010 a fost calculată de Mediafax, pe baza cursului de luni, 4,07 lei/euro.