Piaţa externă - vitală pentru "Rulmenţi" SA Bîrlad

ARISTICĂ BRÂNZAN
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 20 aprilie 2004

Interviu cu domnul Halil Kaymal, directorul general al societăţii

Reporter: Domnule director, prezentaţi vă rog, pe scurt, societatea pe care o conduceţi.

Halil Kaymal: Societatea s-a înfiinţat în anul 1951 prin inves-tiţie nouă, pentru o capacitate de 25.000 bucăţi rulmenţi/an, primul rulment de Bârlad fiind fabricat în anul 1953. Pînă în anul 1989, întreprinderea s-a dezvoltat în etape succesive, ajungînd la o capacitate totală de producţie de 50 milioane bucăţi rulmenţi/an.

Reporter: Cum se prezintă situaţia în prezent?

Halil Kaymal: În anul 2000, prin semnarea contractului de vînzare-cumpărare nr. 7/ 10.03.2000 pachetul majoritar de acţiuni (64,34%) a fost preluat de către firma Kombassan Insaat Tarim Ve Sanayi Isletmeleri Ticaret AS Turcia. Prin contractul de vînzare-cumpărare, firma Kombassan Insaat Tarim Ve Sanayi Isletmeleri Ticaret AS s-a angajat să realizeze inves-tiţii prin care să obţină creşterea cifrei de afaceri a societăţii, a profitului, retehnologizarea procesului de producţie a rulmenţilor, în condiţiile res-pectării unor clauze de natură socială referitoare la salariaţi. Pînă în acest moment, toate obligaţiile asumate de cum-pă-rător prin contract au fost respectate, iar, după o relativă perioadă de stagnare, situaţia economică a societăţii s-a ameliorat, prin creşterea cifrei de afaceri şi diminuarea costurilor. În prezent, capacitatea de producţie, stabilită în funcţie de starea tehnică a utilajelor din dotare, pentru lucrul în trei schimburi, 5 zile pe săptămînă, este de 30,8 milioane bucăţi rulmenţi/an.

Reporter: Care este oferta societăţii în acest an?

Halil Kaymal: În acest an, oferta noastră cuprinde aproximativ 6038 tipuri de rulmenţi şi elemente de rulmenţi, în peste 16.184 variante constructive. "Rulmenţi" SA Bîrlad este în prezent dezvoltată şi structurată astfel încît să acopere, într-o proporţie cît mai mare, necesităţile impuse de producerea rulmenţilor.

Reporter: Care sînt principalele pieţe de desfacere?

Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad îşi desface produsele atît pe piaţa internă, cît şi pe cea externă. La nivelul pieţei interne, "Rulmenţi" SA Bârlad ocupă un segment exclusiv aferent nomenclatorului de produse propriu, segment care reprezintă o cotă de aproximativ 17% din nivelul total al vînzărilor de rulmenţi. Clienţii reprezintă aproape toate sectoarele indus-triale, vînzările fiind efectuate atît la clienţii utilizatori finali, cît şi la comercianţi. Cu toate acestea, piaţa vitală pentru "Rulmenţi" SA Bîrlad este cea externă, ponderea exportului, în 2003, reprezentînd 79,4% din cifra de afaceri. Situaţia vînzărilor la export pe zone geografice este următoarea: Europa are o pondere valorică de 58,4%, Asia - 31,1%, America - 9,3%, iar alte zone deţin o pondere de 1,2%. În Europa, vindem unor clienţi tradiţionali din Belgia 23,6% din totalul exportului, Germania 15,2%, Italia 7,1%, printre clienţii semnificativi ai SC "Rulmenţi" SA Bârlad numărîndu-se firmele "Rollway Bearings" NV Belgia, "Fag Komponenten" AG Germania, "Adi" SUA şi "CBF Europe" Germania, iar în ţară "El Press" SRL Slatina, "Primagra" SRL Suceava, "Ispat Sidex" SA Galaţi, "Novotech" SRL Ploieşti, BADI SA Bucureşti.

Reporter: Ce investiţii au fost făcute în ultimii ani pentru modernizarea şi retehnologizarea dotării tehnice?

Halil Kaymal: În anul 2003, s-au realizat investiţii repre-zentînd 1.179.000 dolari pentru achiziţionarea de utilaje şi echipamente care să asigure creşterea calităţii rulmenţilor, a productivităţii muncii, reducerea consumurilor specifice, extinde-rea informatizării societăţii, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, protecţia mediului. Programul de investiţii pentru anul 2004, în valoare aproximativă de 4.760.000 dolari, cuprinde dotări cu utilaje şi tehnologii noi, up-gradarea sis-temului informatic. Toate aceste investiţii vizează creşterea productivităţii, îmbunătăţirea condiţiilor de lucru, reducerea costurilor şi, nu în ultimul rînd, protecţia mediului.

Reporter: Ce acţiuni au fost întreprinse pentru a vă face mai bine cunoscuţi în ţară şi străinătate?

Halil Kaymal: În cadrul acţiunilor de promovare a societăţii noastre, o reuşită deosebită a constituit-o "Sărbătorirea a 50 de ani de activitate a SC «Rulmenţi» SA Bârlad", desfăşurată în 16 mai 2003. De asemenea, "Rulmenţi" SA Bârlad a participat cu exponate la tîrgurile industriale internaţionale: cu stand propriu la Hanovra Germania şi în pavilionul României la Poznan Polonia, Teheran Iran, Almma Ata Kazahstan şi Plovdiv Bulgaria. Prin aceste participări la tîrguri, s-au realizat contacte cu alţi producători de rulmenţi şi cu potenţiali beneficiari ai rulmenţilor bîrlădeni.

Reporter: Cu ce probleme vă confruntaţi în activitatea curentă?

Halil Kaymal: Competiţia în industria de rulmenţi este acum globală şi foarte intensă. Producătorii de rulmenţi trebuie să găsească noi soluţii pentru cos-turi mai reduse pentru clienţii lor, preţul reprezentînd un factor important în selecţia furnizorului. Energiile novatoarea se îndreaptă înspre creşterea productivităţii, raţionalizarea facilităţilor şi dezvoltarea de produse inovatoare. Competiţia este reprezentată de firme care fac parte din acelaşi grup strategic ca şi "Rulmenţi" SA Bîrlad, precum KOYO, ZKL, FLT, GPZ, MPZ, producători din China, cît şi de lideri ai industriei precum SKF, care s-au extins cu agresivitate pe pieţele în creştere din China, India, Indonezia şi Europa de Est, intrînd pe segmentele de piaţă pe care eram deja prezenţi. În comparaţie cu principalii noştri competitori, dis-punem de o calitate similară cu ZKL, apropiată de cea a rulmenţilor KOYO şi mult mai bună decît a celor GPZ şi MPZ. Societatea noastră întîmpină aceleaşi dificultăţi cu care se confruntă orice societate de aceste dimensiuni, indiferent de profilul de activitate. Cu toate acestea, nu există probleme particulare, însă, asemeni altor firme, ne confruntăm cu o fiscalitate împovărătoare, cu o dinamică legislativă disjunctă şi care are efecte în îngreunarea activităţii economice, dar care dă semne de maturizare, motiv pentru care ne exprimăm încrederea în stabilizarea viitoare a mediului economic de afaceri.

Reporter: Cum a decurs activitatea societăţii în 2003 şi ce vă propuneţi să realizaţi în acest an?

Halil Kaymal: Faţă de anul 2002, societatea a înregistrat în 2003 creşteri ale tuturor indicatorilor economico-financiari (producţia de rulmenţi: 6595 t în 2002, 7134 t în 2003; cifra de afaceri: 30,96 milioane dolari în 2002, 38,07 milioane dolari în 2003; export: 23,1 milioane dolari în 2002, 30,22 milioane dolari în 2003; rezultat din exploatare: 43,5 miliarde lei în 2002, 139,87 miliarde lei în 2003; rezultat brut: 16,62 miliarde lei în 2002, 142, 86 miliarde lei în 2003; invstiţii: 44,69 miliarde lei în 2002, 63,91 miliarde lei în 2003), fiind asimilate în fabricaţie 225 produse noi. Pentru acest an, Consiliul de Adminis-traţie îşi propune intensificarea acţiunilor de pătrundere şi menţinere pe noi pieţe externe, luarea de măsuri prin care să fie cunoscută politica holdingului Kombassan în ceea ce priveşte consolidarea pe piaţa SUA a poziţiei rulmenţilor bîrlădeni, aprovizionarea cu materii prime şi materiale ritmică şi în tipodimensiunile necesare realizării producţiei conform comenzilor beneficiarilor externi şi interni. Pentru 2004 "Rulmenţi" SA Bârlad şi-a propus să realizeze o cifră de afaceri 1.463,5 miliarde lei, investiţii în valoare de 286,6 miliarde lei şi un export de 35.500.000 dolari.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb